سؤالی که ذهن اکثر افراد را به خود مشغول کرده این است که آیا این نقل قول قدیمی که کچل کردن موها را تقویت و قوی می کند صحت دارد یا خیر در این مقاله قصد داریم به بررسی این مطلب که تراشیدن مو ها مفید است یا خیر،بپردازیم.

تراشیدن موها برای برخی از افراد که دچار ریزش مو هستند و یا مشکلاتی مانند مصرف دارو ، پماد و یا عمل جراحی دارند بهتر است موهای خود را بتراشند.

تراشیدن مو

 

 

مزایای تراشیدن مو ها

  • رسیدگی به مو ها برای حفظ آنها از آسیب ها بسیار مهم است و اگر فردی وقت کافی برای رسیدگی به موها را ندارد بهتر است برای حفاظت از مو ها آنها را بتراشد.
  • افرادی که قسمتی از موهایشان ریخته و آن قسمت ها کم مو و کچل هستند برای افزایش زیبایی و پایین آوردن سنشان بهتر است مو ها را بتراشند تا هم زیباییشان بیشتر شود و هم جوانتر به نظر برسند.
  • در برخی افراد تراشیدن موها موجب پرپشتی آنها می شود .
  • تراشیدن موها می تواند در کاهش ریزش مو ها نیز مؤثر باشد.

تراشیدن مو

معایب تراشیدن مو ها

  • برخی افراد روی سرشان معایبی از جمله جراحت و شاید برجستگی های مادرزادی و یا بخیه داشته باشند که تراشیدن مو این عیوب را نمایان کرده و اعتماد بنفس فرد را کاهش می دهند.
  • برخی افراد به اصلاح و تراشیدن موها حساسیت داشته و ممکن است این کار موجب بروز جوش ،آکنه و خارش در پوست سر شده و به پیاز مو ها آسیب برسد.
  • شاید برای برخی افراد که مشکل سینوزیت دارند تراشیدن موها در فصل سرما منجربه بیماری زود به زود آنها شود.

 

لینک های مفید:
رنگ مو

 

تأثیر تراشیدن مو ها بر پرپشت شدن آنها

یکی از عواملی که زیبایی فرد را افزایش می دهد داشتن موهایی پرپشت و شاداب است اما مشکلاتی ساده می توانند موجب ریزش مو شده و در کاهش حجم مو ها تأثیر گذار باشند روش های زیادی برای تقویت مو ها و درمان ریزش مو ها وجود دارد مانند استفاده از ماسک های خانگی یا شرکتی و برخی روغن های طبیعی اما برخی افراد تراشیدن موها را راحت ترین راه درمان ریزش مو ها و پرپشت شدن آنها می دانند .

برعکس اعتقادات قدیمی واقعیت این است که در هیچ مقاله پزشکی تأیید نشده که تراشیدن مو ها به تنهایی می تواند در پرپشت شدن و رشد مجدد مو ها مؤثر باشد چون در هنگام تراشیدن موها ساقه ی مو از بیرون از پوست قطع می شود که نمی تواند تأثیری در تقویت فولیکول های مو داشته باشد.

شاید تراشیدن مو ها به تنهایی برای رشد مجدد و قوی موها تأثیر نداشته باشد اما تراشیدن مو به همراه استفاده از روغن های طبیعی برای تغذیه و خونرسانی هر چه بهتر مو ها مفید بوده و می تواند به خوبی مو ها را پرپشت کند.

 

بهترین روش برای پر پشت شدن موها چیست؟

اگر فکر می کنید تراشیدن مو ها بهترین روش درمان موهای کم پشت است باید بگوییم این کار به تنهایی نمی تواند موهای شما را پرپشت کند و باید تراشیدن مو را همراه با استفاده از روغن های طبیعی استفاده کنید تا به هدفتان برسید در غیر این صورت فقط تراشیدن موها مؤثر نخواهدبود.

استفاده از روغن های طبیعی بعد از تراشیدن مو با ماساژ ملایم و منظم پوست سر کمک خواهد کرد تا مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو ها با خونرسانی بیشتر به فولیکول ها برسد و مو ها شروع به رشد کرده و تقویت شوند بدین صورت شما می توانید از تراشیدن مو ها نتیجه ی مورد نظر خود را کسب کنید.

پس از تراشیدن مو ها و مراقبت از فولیکول های مو شاهد خواهید بود که موهای رشد کرده ،ضخیم ، لطیف و شفاف خواهند بود و تا حدود بسیار زیادی موها پرپشت خواهند شد.

حتی اگر موهای سر را نتراشید و به طور مرتب از روغن های طبیعی برای تقویت مو ها استفاده کنید شاهد خواهید بود که مو ها به مرور زمان شادابی خود را بازپس گرفته و رشد آنها تسریح خواهد شد پس اگر تراشیدن موها را دوست ندارید جای نگرانی نیست و فقط کافیست از روغن های گیاهی برای تقویت مو ها استفاده کنید.

استفاده از روغن های گیاهی بهتر است با ماساژ پوست سر همراه باشد بخصوص اگر نمی خواهید مو ها را بتراشید باید به خوبی پوست را ماساژ دهید تا خونرسانی به فولیکول های مو تقویت شده و املاح ، مواد معدنی و ویتامین ها با سرعت بیشتر فولیکول های مو تغذیه شوند.

 

تراشیدن مو ها برای چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟

افراد با پوست حساس : افرادی که با تراشیدن مو ها دچار التهای ، خارش و زخم های پوستی می شوند ممکن است با تراشیدن موهای سر نیز دچار همین مشکلات شده و به فولیکول های مو هایشان آسیب جدی وارد شود پس بهتر است این دسته از افراد از تراشیدن موها منصرف شده و مشکلات موهای خود را با روغن های طبیعی برطرف کنند.

تراشیدن مو های نوزادان و کودکان : برخی اعتقاد دارند که موهای نوزاد باید بعد از یکسالگی تراشیده شود تا موهای جدید قوی تر رشد کنند اما این مطلب درست نبوده و ممکن است به فولیکول های ضعیف مو ها آسیب برسد.

البته شاید در اکثر نوزادان بعد از تراشیدن مو،موهای قوی تر رشد کند اما در برخی از نوزادان شاهد آسیب به فولیکول های مو خواهید بود پس بهتر است ریسک نکرده و با استفاده از روغن های مخصوص تقویت مو های ضعیف و یا از بین بردن شوره های سر نوزاد استفاده کنید.

تراشیدن مو

جمع بندی نهایی :

در آخر کلام باید به شما بگوییم به طور کلی تراشیدن مو ها شاید مستقیماً بر پرپشت شدن مو ها تأثیر نداشته باشند اما اگر می خواهید موهای خود را بتراشید در کنار آن از روغن های طبیعی و ماساژ پوست سر برای تقویت فولیکول های مو و رفع ریزش و نازکی مو ها استفاده کنید تا به نتیجه ی دلخواه برسید.