ما قصد داریم در این مقاله شما را با ماده ای کاربردی به نام جوش شیرین آشنا کنیم که با کاربرد های فراوانش به غیر از استفاده به عنوان مخمر کیک و نان ،شما را شگفت زده خواهد کرد.در ادامه به بررسی خواص و کاربرد های جوش شیرین خواهیم پرداخت:

فواید جوش شیرین

 

لینک های مفید:
مزون لباس عروس

 

کاربرد های جوش شیرین

  1. اولین و مهم ترین کاربرد جوش شیرین در صنعت نان و کیک بوده و مخمری قوی هستند.
  2. استفاده از جوش شیرین به عنوان لایه بردار پوست بسیار مفید است و جوش شیرین قادر به پاکسازی پوست از سلول های مرده و رفع لک و جای جوش ها می باشد.
  3. برای بهبود جوش ها می توان از ترکیب جوش شیرین با مقداری آب خمیری تهیه و آن را روی محل جوش ها قرار داد تا التیام یابند.
  4. از جوش شیرین می توان به عنوان شوینده ای مناسب برای شستشوی میوه ها و سبزیجات استفاده کرد بدین صورت که مقدار جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و میوه ها و سبزیجات را در آن خیس کنید و بعد از چند دقیقه آنها را آبکشی کنید.
  5. اگر قصد خاموش کردن آتش کوچکی که برپا کرده اید را دارید می توانید کمی پودر جوش شیرین روی ان بپاشید و آتش را خاموش کنید.
  6. اگر گزش حشره ای شما را رنج می دهد می توانید جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و روی محل بمالید تا سوزش و خارش محل گزش بهبود یابد.
  7. اگر دچار آلرژی و کهیر شده اید می توانید دو قاشق جوش شیرین را در وان حمام ریخته و داخل آن برای چند دقیقه بنشینید و بعد حمام کنید تا کهیر ها برطرف شوند.
  8. اگر دچار تب شده اید می توانید به آب دو قاشق جوش شیرین اضافه کرده و سپس با آن حمام شوید تا تب شما تخفیف یابد.
  9. برای برطرف کردن جوش ها می توانید جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و خمیر نسبتاً سفتی تهیه و روی جوش ها بزنید و بعد از چند دقیقه پوست را شستشو دهید.
  10. برای سفید کردن  دندان ها جوش شیرین گذینه ای عالی است و می توان به جای  خمیر دندان مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و با آن دندان ها را مسواک بزنید تا دندان هایی سفید و شفاف داشته باشید.
  11. برای استفاده از فواید جوش شیرین برای مو ها ،می توان جوش شیرین را با شامپوس مخلوط و مو ها را با آن شستشو داد تا مو ها شفاف و درخشان شوند و چربی های اضافی مو ها از بین برود.
  12. برای خوش بو کردن خانه می توان جوش شیرین را در دستگاه بخور و یا در ظرفی آب ریخته و اجازه داد که بخار آن در هوا پخش شود تا بوی مطبوعی در هوا ساطح شود.
  13. خوردن سیر و پیاز همراه با غذا هم لذت بخش و هم بسیار مفید است اما اکثر افراد به خاطر بوی بد دهان، ترجیح می دهند از این مواد غذایی استفاده نکنند در صورتی که می توانند با استفاده از مخلوط جوش شیرین با آب،بوی بد دهان را از بین ببرند و با خیالی آسوده از سیر و پیاز استفاده کنند.
  14. برای از بین بردن بوی بد پا ها می توان مقداری جوش شیرین در آب ریخته و پاها را در آن قرار داد.
  15. برای از بین بردن بوی بد کفش ها می توان مقداری جوش شیرین داخل کفش ها ریخت تا بوی نامطبوع کفش از بین برود.
  16. جوش شیرین یک آنتی اکسیدان طبیعی است اگر مقدار کمی جوش شیرین را با آب مخلوط کرده و بنوشید سوزش معده ی شما را رفع خواهد شد.
  17. استفاده از جوش شیرین برای رفع تبخال و آفت های دهان نیز کاربرد داشته و می تواند این مشکلات را به خوبی رفع کند.
  18. برای از بین بردن کرک های فرش نو که آزار دهنده است می توان به نسبت مساوی پودر جوش شیرین را با نمک مخلوط کرده و به روی فرش بپاشید و بعد از یک شبانه روز روی فرش را جاروبرقی بکشید البته توجه کنید که نباید فرش مرطوب باشد.
  19. برای درمان سوختگی های خفیف نیز می توان از مخلوط آب با جوش شیرین بهره برد و مخلوط غلیظ جوش شیرین را روی محل سوختگی زد و بعد از خشک شدن جوش شیرین، آن را از روی سوختگی پاک کرد.
  20. امروزه نگهداری حیوانات خانگی پرطرفدار شده و باید در رابطه با بهداشت آنها دقت فراوانی داشت.استفاده از جوش شیرین در این رابطه می تواند مؤثر باشد بدین صورت که  قبل از حمام کردن حیوان روی بدنش مقداری جوش شیرین بپاشید سپس حیوان را به خوبی حمام کنید تا پودر کاملاٌ پاک شود و کک ها و بوی بد حیوان کاملاً از بین برود.
  21. اگر سرماخورده اید و راه تنفسی شما بسته شده استفاده از بخور جوش شیرین می تواند روشی مناسب برای باز شدن راه تنفسی شما باشد.
  22. اگر دستانتان بعد از آشپزی بوی بدی می دهد می توانید دستها را با آب و جوش شیرین شستشو دهید.
  23. یکی از درمان های ساده برای رفع آفتاب سوختگی استفاده از جوش شیرین است بدین صورت که مقداری جوش شیرین را با آب وان مخلوط کرده و بیست دقیقه ای در آن بنشینید و یا اگر محل آفتاب سوختگی دست یا پاها است فقط محل آفتاب سوخته را در مخلوط آب و جوش شیرین قرار دهید.
  24. از خصوصیات جالب این پودر دفع مورچه ها است بدین صورت که جوش شیرین را در مسیر مورچه ها بریزید تا از شر آنها خلاص شوید.
  25. جوش شیرین می توان کاربرد رطوبت گیری هم داشته باشد کافیست مقداری جوش شیرین را در میان لباس هایی که دیر به دیر استفاده می کنید قرار دهید تا رطوبت موجب بو گرفتن لباس ها نشود.
  26. استفاده به عنوان بو گیر در یخچال از دیگر کاربرد های جوش شیرین است و می توان مقداری از این پودر را در ظرفی در باز درون یخچال قرار داد تا بوی نامطبوع یخچال را از بین ببرد.
  27. جوش شیرین را می توان برای باز کردن لوله ها نیز استفاده کرد کافیست آن را با نمک مخلوط کرده و در لوله ریخت سپس روی آن آب جوش خالی کرد تا لوله باز شود.
  28. اگر در هنگام شستشوی لباس ها نصف پیمانه جوش شیرین در ماشین لباسشویی بریزید لباس ها نرم و خوشبو خواهند شد و لک ها و بوی بد لباس ها نیز از بین می رود.
  29. اگر می خواهید گوشتی که می پزید ترد شود می توانید مقداری جوش شیرین روی آن ریخته و در یخچال قرار دهید سپس گوشت را به خوبی شسته و طبخ کنید.
  30. اگر غذا در قابلمه سوخته و تمیز کردن آن به نظر مشکل می رسد جای نگرانی نیست شما می توانید مقداری جوش شیرین را با کمی آب به شکل خمیر درآورده و روی آن بمالید و چند ساعتی بگذارید بماند بعد قابلمه را شستشو دهید.
  31. اگر زیر بغلتان بوی بدی می دهد می توانید مقداری جوش شیرین را با آب خمیر کرده و زیر بغل بمالید.
  32. اگر مقداری جوش شیرین و نمک را داخل آب ریخته و حبوبات را خیس کنید نفخ حبوبات به طور کامل از بین می رود.
  33. جوش شیرین می تواند قارچ کش قوی باشد و در رفع قارچ ها مفید باشد.
  34. جوش شیرین برای از بین بردن عفونت های مهبلی هم مفید است نشستن در وان آبی که مقداری جوش شیرین در آن ریخته شده بسیار مؤثر خواهد بود البته استفاده بیش از حد از این روش می تواند مضر باشد.
  35. برای از بین بردن جوش های سرسیاه می توانید به پوست بخور داده و سپس مقداری جوش شیرین را با آب خمیر کرده و روی محل جوش ها بمالید و بعد از چند دقیقه جوش ها را فشار دهید تا تخلیه شوند.

استفاده از ضد آفتاب

 

لینک های مفید:
خرید لوازم آرایشی

 

معایب استفاده از جوش شیرین

  1. در استفاده از جوش شیرین در مواد غذایی باید دقت کرد چون جوش شیرین موجب قلیایی شدن غذا شده و به بدن آسیب می رساند.و همچنین از جذب برخی مواد مورد نیاز بدن جلوگیری کرده و مواد سرطان زا را جذب بدن می کند پس بهتر است از این ماده در مواد غذایی کمتر استفاده کنید.
  2. جوش شیرین روی اسید کلدریک که در معده ترشح می شود تأثیر گذاشته و اسید معده را خنثی می کند و در هضم غذا اختلال ایجاد می کند و همچنین می تواند موجب زخم در دستگاه گوارش شود.
  3. مشکلات متعدد از جمله زخم معده ، سوء هاضمه و اختلال در جذب( کلسیم ،آهن ، فسفر) و بیماری هایی همچون فشار خون پایین ، کم خونی ، مشکلات کلیوی ، یبوست، حالت تهوه و … از مشکلات بارز در استفاده از جوش شیرین در مواد غذایی است.
  4. اگر گوشت روی گوشت جوش شیرین پاچیده و در یخچال قرار داده اید تا ترد شود دقت کنید که باید گوشت را کاملاٌ شستشو دهید چون اگر جوش شیرین روی گوشت باقی بماند کبابی سفت و تیره خواهید داشت.

سخن پایانی :

جوش شیرین فواید و مزایای زیادی دارد که حتی از موارد گفته شده در این مقاله نیز بیشتر است اما دقت کنید که این ماده پرفایده نمی تواند در داخل بدن سودی به شما برساند و استفاده از آن در نان ها و کیک ها هم از نظر بهداشتی مورد تأیید نیست پس استفاده از این ماده را به صورت موضعی فراموش نکنید اما از آن استفاده خوراکی نکنید.

جوش شیرین

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیونی

معرفی بهترین کلینیک زیبایی در تهران