جوش هایی که روی پوست سر باز می زنند وحشتناک هستند اما وحشتناک تر از آن خلاص شدن از دست جای این جوش ها است که به صورت لکه های تیره و یا فرورفتگی و یا برجستگی هایی روی پوست باقی مانده زیبایی فرد را می کاهند .چه کنیم تا از شر جای جوش ها خلاص شویم در ادامه با ما باشید تا با روش های کلینیکی و خانگی رفع جای جوش ها بیشتر آشنا شوید.

اثرات باقی مانده از جوش ها

اثرات باقی مانده از جوش ها می تواند به شکل های مختلفی باشد شامل:

لکه های تیره : در این مورد نقاطی مسطح و تیره رنگ به رنگ سیاه یا قهوه ای در جای جوش ها باقی می مانند.

لکه های قرمز : در برخی موارد جای جوش قرمز شده و به صورت نقطه هایی مسطح و قرمز رنگ باقی می مانند.

جای جوش به صورت فرورفته : ممکن است جای جوش به شکل های فرورفته باقی مانده باشد که بسته به شکل فرورفتگی نامگذاری می شوند.

جای جوش برجسته : این نوع از آسیب ها کمتر رخ می دهند و موجب برجسته ماندن جای جوش در پوست کمر ،سینه ، گردن و یا صورت می شوند که به مرور زمان بهبود می یابند.

درمان جای جوش

روش های کلینیکی از بین بردن جای جوش

روش های کلینیکی متعددی برای از بین بردن جای جوش در کلینیک ها اجرا می شود که بسته به نوع و شکل جای جوش و شرایط پوست بهترین نوع آن برای هر فردی تجویز می شود .

میکرودرم ابریژن

روشی ساده برای از بین بردن جای جوش روش میکرودرم ابریژن است که برای از بین بردن جای جوش های سطحی و جوش های فعال بسیار مناسب است و درمان بدون درد و عارضه انجام می شود اما این روش دو عیب دارد اول اینکه برای جای جوش های عمیق تأثیری نداشته و دوم اینکه دوره درمانی طولانی تر است و باید هر 2 تا 3 هفته اجرا شود تا به مرور زمان پوست کاملاً صاف و یکدست شود .

روش IPL

این روش روش لیزر نبوده و با تحریک پوست موجب تقویت کلاژن سازی در پوست و متعاقبا رفع اثرات جوش ها و جوش های فعال خواهد شد انجام مرتب این روش به مرور زمان تأثیرات خود را کامل کرده و پوست را صاف خواهد کرد.

 

لیزر CO2

این روش درمانی با بی حسی موضعی اجرا می شود و باید روی پوستی بدون جوش انجام شود از این رو قبل از انجام این لیزر جوش ها درمان شده و سپس کار لیزر در یک جلسه  انجام می شود و بعد از 10 روز پانسمان از روی پوست باز می شود در این مرحله پوست سرخ است و مدت زمان حدود 2 ماه به طول خواهد انجامید تا سرخی پوست کاملاً از بین برود.در طول این مدت تا سرخی پوست به طور کامل خوب شود باید از کرم های ضد آفتاب استفاده شود در غیر اینصورت ممکن است نقاط لیزر شده به صورت خال های تیره تا مدت ها باقی بماند.

لیزر فرکشنال CO2

این نوع لیزر بدون نیاز به بی حسی موضعی و در 3 تا 6 جلسه انجام می شود و راحت تر است در این روش زخم و ترشحات بعد از لیزر باقی نمانده و نیازی به پانسمان نیست و عوارض به وجود آمده سرخی پوست است که آن هم در عرض چند روز به طور کامل از بین می رود.

معرفی دستگاه لیفتینگ خانگی

روش ساب سیژن

این روش نیز با بی حسی موضعی اجرا می شود و در این روش چسبندگی پوست را از بافت های زیرین از بین برده و فضای خالی که به وجود آمده بعد از مدتی با کلاژن پر می شود و فرورفتگی های برجا مانده از جوش ها را تا حدودی پر می کند.از این روش می توان به تنهایی و یا با دیگر روش ها همزمان استفاده کرد.

تزریق چربی

برای از بین بردن فرورفتگی های عمیق پوست می توان از تزریق چربی استفاده کرد در این روش چربی طبیعی از بدن خود فرد استخراج و پس از انجام برخی کارها بر روی این چربی ها آن را در محل فرورفتگی های پوستی تزریق می کنند.

درمان جای جوش

از بین بردن جوش و جای جوش با روش های خانگی

1- آلوئه ورا

آلوئه ورا از گیاهان شگفت انگیزیست که در مواد غذایی و مواد آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.آلوئه ورا حاوی آنزیم ها ، پلی ساکاریدها و مواد مغذی و همچنین ضد قارچ و ضد باکتری هستند و در درمان جوش ها و جای جوش ها اثر گذاری خوبی دارند.برای استفاده از این محصول کافیست ژل آلوئه ورا را از برگ آن جدا کرده و دو مرتبه در روز به روی پوست بمالید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این کار را برای مدتی طولانی انجام دهید.

2- آبلیمو

آب لیمو ترش تازه یکی از مواد طبیعی ضد قارچ و باکتری است که می تواند در محو لک ها و جای جوش و همچنین جوش های فعال به شما کمک کند البته افرادی که پوستی حساس دارند باید با دقت از آن استفاده کرده و بهتر است آب لیمو ترش را با مقداری آب مخلوط کرده و هر دو روز در میان به صورت بمالند.

3- روغن زیتون

روغن زیتون از روغن های حاوی مواد معدنی ، اسیدهای چرب و ویتامین ها است که به شادابی و سلامت پوست کمک کرده و در از بین بردن لکه ها و جای جوش صورت نیز مؤثر خواهد بود.استفاده از روغن زیتون چه به تنهایی و چه با ترکیب با عسل و برخی دیگر از مواد به رفع تیرگی های پوست کمک می کند و استفاده هر روزه از زیتون آسیبی به پوست نخواهد زد.

4- جوش شیرین

یکی از مواد دیگر که در لایه برداری پوست نیز مورد استفاده قرار می گیرد جوش شیرین است.افرادی که پوستی حساس دارند باید در استفاده از جوش شیرین دقت کرده و اجازه ندهند بیش از چند دقیقه جوش شیرین روی پوست باقی بماند.این ماده اگر دو بار در هفته استفاده شود به مورد زمان تیرگی ها و لک های پوستی را محو خواهد کرد.

5- روغن نارگیل

روغن نارگیل موجب رطوبت رسانی به پوست شده و می توان از آن به عنوان مرطوب کننده طبیعی روزانه استفاده کرد.این روغن خارق العاده همچنین می تواند به مرور زمان لک های پوستی را محو کند.

6- عسل

استفاده از عسل در لایه برداری و رفع جای جوش و تیرگی های پوست مؤثر بوده و می توان آن را به مدت طولانی روی پوست مالید و اجازه داد که روی پوست بماند چون آسیبی به پوست نزده بلکه موجب شادابی پوست خواهد شد.

 

7- روغن هسته انار

شاید برخی هرگز از روغن هسته انار استفاده نکرده باشند اما باید بدانید که روغن هسته انار سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C بوده و می تواند التهاب ها و سلول های مرده پوست را کاهش داده و در رفع جای جوش ها نیز تأثیر داشته و به کلاژن سازی در پوست کمک کند پس استفاده ی مرتب از این روغن بر روی پوست را از یاد نبرید.

8- روغن رزهیپ

این روغن حاوی ویتامین ها و اسیدهای چربی است که در سلامت و شادابی پوست تأثیر گذار هستند و ویتامین C و آنتی اکسیدان موجود در این روغن در رفع آکنه و لک های پوستی نیز مؤثرند.روغن رزهیپ التهابات پوست را از بین برده و از بروز جوش های جدید جلوگیری می کند و با تحریک کلاژن سازی در جوانسازی پوست مؤثر است.

روغن رزهیپ قابل استفاده در تمام پوست صورت و بدن بوده و می توان روزی دوبار از این روغن در تمام بدن استفاده کرد.

9- روغن درخت چای

روغن درخت چای از درختی به نام درخت چای که در استرالیا وجود دارد گرفته می شود.این درخت با خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی در درمان عفونت های باکتریایی در پوست که موجب ایجاد جوش ها می شود تأثیر گذار باشند.این روغن با خواص منحصر به فرد خود می تواند اثراتی مثبت بر روی سلامت و جوانسازی پوست داشته باشد.برای بهره مندی از خواص این روغن بر جوش ها کافیست مقداری روغن را روی جوش و جای جوش مالیده و روی آن را بپوشانید .اگر دوبار در روز از این روغن استفاده کنید نتیجه ی مطلوبی کسب خواهید کرد.

درمان جای جوش

نکات مهم در تأثیرگذاری روش های خانگی رفع جوش و جای جوش

  • اگر هر کدام از روش های خانگی را برای رفع جوش و جای جوش انتخاب می کنید باید آن روش را برای مدت زمان طولانی و در فواصل زمانی مرتب اجرا کنید تا نتیجه ی مطلوب را کسب کنید.
  • به نوع پوست خود توجه کنید که پوست شما خشک ،چرب ،حساس و یا مختلط است و با توجه به شرایط پوست از روشی مناسب استفاده کنید تا به پوست آسیب بیشتری وارد نشود.
  • برای انتخاب بهترین روش درمانی خانگی می توانید ماده  ی مورد نظر را روی پوست آرنج تست کرده و اگر پوست آرنج دچار التهاب و قرمزی نشد سپس آن را روی پوست صورت استفاده کنید.
  • در صورت امکان با پزشک متخصص پوست مشورت کرده و یکی از روش های خانگی یا کلینیکی برای درمان جوش و جای جوش را انتخاب نمایید.

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی