یکی از اصلی ترین عوامل تکمیل کننده زیبایی هر فرد مو های اوست و اگر آسیبی به این مو ها وارد شود می تواند زیبایی فرد را تا درصدی بسیار چشم گیر کاهش دهد پس درمان ریزش مو بسیار اهمیت داشته و باید درمانی قطعی اجرا شود این درمان می تواند درمان های کلینیکی و یا درمان های خانگی و طبیعی باشد که مسلماً در ابتدا راهکارهای طبیعی پیشنهاد می شود.

اگر ریزش مو دارید باید هر چه سریع تر برای درمان اقدام کنید چون کچلی در اکثر افراد راه بازگشتی نداشته و مو ها مجدداً رشد نخواهد کرد پس اگر دچار ریزش مو هستید در اولین قدم راهکارهای خانگی و طبیعی را پیش بگیرید و در صورت نتیجه بخش نبودن این راهکارها با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید تا با داروهای مناسب موهای شما تقویت و ریزش مو قطع شود.

 

اگر ریزش مو ها شدید است شروع روش های طبیعی کارساز نخواهد بود و بهتر است قبل از هر اقدامی به پزشک مراجعه کنید تا اگر علت ریزش مو برخی بیماری ها هستند سریعاً به بیماریتان رسیدگی شود و با تجویز دارو در زمان کوتاه تری جلوی ریزش مو گرفته شود و در کنار استفاده از این داروها می توانید از برخی روش های طبیعی نیز استفاده کنید.

که البته بهتر است با مشورت پزشک باشد ولی اگر ریزش مو شدید و غیر قابل کنترل نیست بهتر است با روش های طبیعی درمان را آغاز کنید و اگر درمان حاصل نشد به پزشک مراجعه کنید و در درمان ریزش مو سهل انگاری نکنید.

برخی دلایل ریزش مو

ریزش مو می تواند دلایل متفاوتی در هر فرد داشته باشد و اگر به این دلایل توجه نشود شاید حتی پزشک نیز نتواند جلوی ریزش مو را بگیرد پس در ادامه به بررسی برخی علل ریزش مو خواهیم پرداخت.
  • رژیم غذایی : اگر رژیم غذایی شما پر کالری ، پر چربی یا با قند فراوان باشد نمی تواند نیازهای بدن را تأمین کند و مواد مغذی مورد نیاز مو ها نیز تأمین نخواهد شد پس در انتخاب نوع تغذیه دقت کنید تا نه تنها مو های شما بلکه تمام بدن شما سلامت باشند.
  • استراحت کافی : اختلالات خواب می تواند موجب ریزش مو شود و پس اگر دچار بی خوابی و یا خواب زیاد هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • استرس : مشکلات عصبی و اضطراب هایی که روزانه با آن درگیر هستید می تواند موجب ریزش مو شود.
  • ژنتیک : برخی افراد به طور ژنتیکی در سن خاصی موهای خود را از دست می دهند که البته می توان با روش های پزشکی و توجه به سبک زندگی درست می توان این زمان را به تعویق انداخت.
  • برخی بیماری ها : برخی از بیماری ها ریشه مو را ضعیف کرده و موجب ریزش مو می شوند که مشخص ترین این بیماری ها کم خونی و مشکلات تیروئید است.
  • مشکلات پوستی : برخی مواقع پوست بیمار می شود که علت آن می تواند انواع قارج ها و یا شپش ها و عللی دیگر باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
  • حساسیت های پوستی : اگر پوست سر مبتلا به حساسیت شود سوزش و خارش به وجود آمده می تواند موجب ریزش مو ها شود.
  • استفاده از شامپو و شوینده ها :برخی مواقع مو ها به علت استفاده از شامپویی نامناسب شروع به ریزش می کنند پس بهتر است اول شامپویی مناسب برای تقویت و جلوگیری از ریزش مو ها انتخاب کنید.
  • استفاده از لوازم آرایشی مو : برخی مواد آرایشی مو مانند ژل و واکس مو ها و … می توانند موجب ریزش مو ها شوند پس در استفاده از آنها نباید زیاده روی شود.
  • اختلالات هورمونی : بالا بودن هورمون های آندوژن در آقابان می تواند موجب ریزش مو ها شود و در خانم ها نیز اختلالات هورمونی در زمان یائسگی و یا بارداری می تواند موجب ریزش مو ها شود.ش
  • عوارض جانبی در برخی دارو ها : برخی از داروها همراه با عوارضی هستند که این عوارض می تواند ریزش مو ها نیز باشد پس اگر با استفاده از داروی خاص دچار ریزش مو شده اید با پزشک مشورت کنید تا در صورت امکان دارو با داروهای مشابه تعویض شود.
  • شیمی درمانی : مواجهه با بیماری سرطان بسیار نخوشایند است و شمی درمانی و ریزش مو ها نیز تحمل آن را مشکل تر می کند اما این مطلب امیدوار کننده است که ریزش مویی که در اثر شیمی درمانی رخ داده قابل بازگشت بوده و مو ها دوباره رشد خواهند کرد.
  • کرونا : بیماری کرونا که چند سالیست گریبانگیر مردم شده می تواند موجب ریزش مو ها شود که باید با داروهای ویتامین در هنگام بیماری و استفاده از داروهای مخصوص تقویت مو ها بعد از بیماری کنترل شود.
  • کهولت سن : بالا رفتن سن که بیشتر در آقابان رخ می دهد می تواند علت ریزش مو باشد که می توان با رسیدگی و مراجعه به پزشک متخصص آن را متوقف و یا مسدود کرد.
  • درمان مو های نازک

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

 

روش های درمان طبیعی ریزش مو

1- ماساژ دادن

ماساژ دادن پوست سر موجب خونرسانی بهتر به ریشه ی مو ها و آرامش فرد خواهد شد پس می توان با استفاده از روغن های طبیعی پوست سر را ماساژ داده و ریزش مو ها را کاهش داد همچنین ماساژ می تواند موجب رشد بهتر و ضخامت مو ها شود که البته نباید با شدت انجام  شود که خود موجب ریزش مو ها خواهد شد.

2- داروهای تقویت ریشه مو

ریزش مو می تواند در برخی افراد به علت کمبود برخی ویتامین ها در بدن باشد پس می توان با استفاده از داروهای وبتامین مخصوص مو به تغذیه ی مو ها و جلوگیری از ریزش أنها کمک کرده و رشد موها را افزایش داد.البته توجه کنید که بهتر است این داروها پس از انجام آزمایشات توسط پزشک تجویز شود.

 

3- روغن های طبیعی

استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن های رزماری ، سیاه دانه ، نارگیل ، آرگان ، زیتون و برخی دیگر از روغن های طبیعی در تقویت مو ها مؤثر بوده و می توان از این روغن ها برای ماساژ مو ها استفاده کرد تا موها ضخیم و شفاف شده و ریزش مو ها نیز کاهش خواهد یافت.

در استفاده از این روغن های طبیعی می توان روغن را بعد از استحمام به ساقه مو ها زد تا مو ها نرم و درخشنده شده و ضخامت مو ها نیز به مرور زمان افزایش یابد.روغن های طبیعی نه تنها از ریزش مو ها جلوگیری می کنند بلکه می توانند به جای لوازم آرایشی همچون ژل ها و واکس مو ها برای حالت بخشی و درخشندگی مو ها مورد استفاده قرار بگیرند بدون اینکه عوارضی به همراه داشته باشند.

 

4- آب پیاز

یکی از روش هایی که بسیار توصیه شده استفاده از آب پیاز است که فواید بسیاری برای پوست و مو ها دارد این ماده خارق العاده غنی از مواد تقویت کننده برای مو ها است که می تواند رشد مو ها را افزایش داده و ضخامت موها را نیز افزایش دهد پس می توانید آب چند پیاز را گرفته و قبل از استحمام مو ها را با آن خوب ماساژ دهید سپس استحمام کنید.

 

5- آب چغندر

چغندر غنی از کلسیم ، ویتامین های B و C ، پروتئین ،کربوهیدارت ها ،پتاسیم و مواد معدنی است به همین دلیل می توان از آب چغندر برای جلوگیری از ریزش مو ها و همچنین تقویت و افزایش رشد مو ها استفاده کرد.

 

6- روغن لیمو

روغن لیمو نیز برای رشد مو ها و کاهش ریزش مو ها مؤثر است و می توان از روغن لیمو و یا آب لیموی تازه قبل از استحمام استفاده کرد و سپس بعد از حدود 15 دقیقه موها را شستشو داد.

 

7- جنسینگ

جسسنگ از گیاهان دارویی است که فواید بی شماری داشته و در کشورهای آسیای شرقی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد این گیاه دارویی می تواند موجب تحریک فولیکول های مو شده و رشد مو ها را تسریع کند و در کاهش ریزش مو ها مؤثر باشد.

 

8- حنا

حنا برای رنگ آمیزی مو ها از گذشته استفاده می شده که البته بیشتر برای استفاده از خواص درمانی آن مورد توجه بوده مانند کاهش سردرد ،خارش و التهابات پوستی و … اما فواید حنا خیلی بیشتر از این حرف هاست و می تواند موها را تقویت و رشد آنها را افزایش دهد و در کنار رطوبت رسانی و شادابی موها ریزش مو ها را نیز کاهش دهد.افرادی که رنگ حنا را دوست ندارند برای بهره مندی از خواص این گیاه می توانند از حنای بی رنگ استفاده کنند.

9- سرکه سیب

سرکه سیب برای بدن مفید بوده و با کنترل چربی پوست سر می تواند سلامت مو ها را تضمین کند این ماده ضد باکتری و قارچ بوده و نرمی و درخشندگی مو ها را به همراه دارد برای استفاده از سرکه سیب باید آن را با آب رقیق کرده و سپس روی مو ها اسپری کنید و بعد از چند دقیقه ماساژ مو ها،استحمام کنید.

10- آب برنج

وقتی برنج در آب می جوشد مواد مغذی فراوانی از برنج وارد آب برنج می شود که فواید زیادی دارد برای استفاده از آب برنج کافیست برنج را در آب بجوشانید و بعد از صافی عبور دهید و سپس آب برنج را در ظرفی خنک کنید و در حمام روی مو ها بریزید و چند دقیقه ای ماساژ دهید سپس مو ها را شستشو دهید تا نه تنها ریزش مو هایتان کاهش یابد بلکه موهای لطیف و شاداب داشته باشید.

11- ماست

ماست غنی از ویتامین های گروه B است که برای پوست و مو مفید می باشد استفاده از ماست روی مو ها کمک خواهد کرد تا موهایی قوی و لطیف داشته باشید و از شر ریزش مو ها ، شوره و موخوره خلاص شوید.

12- آلوئه ورا

برگ آلوئه ورا حاوی ژلی بی نظیر است که فواید بسیاری برای بدن داشته و در صنعت غذایی ، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و خوشبختانه با قیمت های بسیار پایین در اختیار شماست تا به راحتی آن را تهیه و ژل داخل آن را تخلیه کنید و برای تقویت پوست و مو مورد استفاده قرار دهید.

با استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی سر نه تنها مو های شما بلکه پوست سر شما هم تقویت شده و از شر ریزش مو ها ، خارش ، سوزش ، زخم و جوش ،موهای نازک و بدحالت خلاص خواهید شد و در بلند مدت موها با سرعت رشد کرده و موهای ضخیم ، نرم و شاداب خواهید داشت.استفاده از آلوئه ورا را همیشه در برنامه روزانه یا شبانه خود داشته باشید و از فواید آن قافل نشوید.

علت مو های نازک

جمع بندی نهایی

استفاده از مواد پروتینی بیشتر در کنار ویتامین های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو ها بسیار اهیمت دارد خانم ها بیشتر در معرض کمبود ویتامین ها و آهن در بدن هستند و باید بیشتر به تأمین این مواد برای موها و بدن اهیمت دهند تا دیرتر مبتلا به پیری زودرس شوند و آقایان اگر دچار ریزش مو و کم مویی شده اند فرصت را از دست نداده و سریعاً به پزشک مراجعه کنند پیشنها ما به شما در ابتدای شروع ریزش مو مراجعه به پزشک است تا آسیب کمتری به مو ها وارد شود.