وقتی مایعات اضافی در بافت همبند اطراف چشم تجمع کند موجب پف زیر چشم که در اکثر موارد مشکلی قابل درمان هستند مگر اینکه علت ایجاد آن بیماری خاصی باشد.یکی از عللی که زیبایی فرد را کاهش داده و شادابی و سرزندگی چهره فرد را از بین می برد پف زیر چشم است که باید درمان شود.برای درمان این مشکل که بیشتر صبح ها بعد از بیداری با آن گریبانگیر می شوید روش های ساده و راحت خانگی وجود دارد تا با هزینه ی بسیار کم از شر آن خلاص شد پس در ادامه مقاله با ما باشید تا راهکارهای این مشکل را بیاموزید.

درمان پف زیر چشم

علل ایجاد پف زیر چشم

اکثر افراد وقتی صبح از خواب بیدار می شوند زیر چشم هایشان پف کرده است که بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود ولی ممکن است در برخی افراد این مشکل تا چند ساعت باقی بماند و یا در برخی دیگر از افراد مشکلی مداوم بوده و در طی روز رفع نشود.برای درمان این مشکل قبل از ارائه ی راهکار باید علل را بررسی کنیم تا با جلوگیری از علل ایجاد پف چشم، خیلی زودتر از روش های درمانی نتیجه گرفته و پف زیر چشم را درمان کنید.

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

 

  • کم خوابی : یکی از مهم ترین علل پف زیر چشم کم خوابی است که نه تنها موجب پف چشم بلکه موجب از بین رفتن شادابی پوست و مو و به خطر افتادن سلامت بدن می شود پس خواب خود را تنظیم کنید تا از شر این مشکلات در امان باشید.
  • استرس و اضطراب : فشار های عصبی نیز می توانند از علل مهم در ایجاد پف چشم و خیلی مشکلات دیگر خواهند شد.
  • پف چشم مادرزادی : اکثر نوزادان در هنگام تولد چشمانی پف کرده دارند که طبیعی است اما برخی از این نوزادان هیچگاه پف چشمشان از بین نمی رود که باید توسط پزشک بررسی شده و درمان های خانگی مؤثر نخواهد بود.
  • برخی بیماری ها : بیماری هایی همچون مشکلات سینوسی ، تیروئید و … می توانند موجب پف چشم شوند پس باید توسط پزشک این بیماری ها تشخیص داده شود و سپس فرد روش های درمانی را در پیش بگیرد.
  • رژیم غذایی نامناسب : اگر رژیم غذایی پر نمک یا پر قند دارید انتظار ایجاد مشکلاتی همچون پف زیر چشم را داشته باشید پس فست فود ها و غذاهای سنگین را نه تنها برای درمان پف چشم بلکه برای سلامت کلی بدن از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • حساسیت و آلرژی : حساسیت از مشکلات رایج در بین افراد است که در هر فردی به شکلی بروز می کند که یکی از این عوارض ایجاد پف زیر چشم است و روش های درمانی در این مورد ساده خواهد بود به شرطی که علل حساسیت رفع و داروهای درمان حساسیت مصرف شود.
  • کم آبی : حجم زیادی از بدن ما را آب فرا گرفته و نباید این مقدار کاهش یابد چون بدن مانند گلی که از کم آبی خیلی زود پژمرده می شود،در مقابل کم آبی شادابی خود را از دست داده و سلامت فرد به خطر خواهد افتاد این مشکل می تواند موجب پف چشم نیز شود که با خوردن آب به میزان کافی قابل درمان است.
  • گریه کردن : گریه کردن زیاد نیز می تواند موجب پف چشم شود که با گذشت مدت زمانی رفع خواهد شد اما در صورت تداوم گریه کردن می تواندمشکلی همیشگی شود برای درمان باید روش زندگی را تغییر داده و روش های درمان خانگی را با جدیت اجرا کنید.
  • کهولت سن : بالا رفتن سن نیز می تواند موجب پف چشم شود که باید درمان آن را هر چه زودتر آغاز کرد.
  • کم خونی : این مشکل نیز می تواند موجب پف چشم شود و باید با استفاده از داروهای مخصوص و رژیم غذایی عنی از آهن درمان شود.

درمان پف چشم

چگونه پف چشم را از بین ببریم؟

1- خواب کافی

اولین و مهمترین دلیل ایجاد پف چشم کم خوابی است پس اولین درمان پیشنهادی خواب کافی و منظم است پس شب ها ساعت مشخصی بخوابید و صبح ها بیدار شوید اگر نمی توانید شب سروقت بخوابید بی خوابی خود را درمان کنید حال با روش های خانگی مانند دور کردن گوشی از خود و استفاده از داروهای گیاهی آرامش بخش و دیگر روش ها و یا با مراجعه به پزشک ،تا مشکل خواب شما رفع شده و پف چشم شما نیز برطرف شود.

 

لینک های مفید:
خرید لوازم آرایشی

 

 

2- شستشوی صورت با آب سرد

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید شستشوی صورت با آب سرد می تواند شما را سرحال و شاداب کند و جریان خون را زیر پوست افزایش دهد و همچنین پف زیر چشمان شما را نیز درمان کند.

3- سرد کردن اطراف چشم

برای از بین بردن پف زیر چشم می توانید روی پف زیر چشم را با تکه ای یخ یا وسیله ای سرد مانند قاشق فلزی ماساژ دهید تا پف زیر چشمانتان رفع شود.

 

4- سیب زمینی

استفاده از سیب زمینی که به عنوان خنک کننده برای درمان سوختگی ها ی سطحی و آفتاب سوختگی مورد استفاده است می توان پف اطراف چشم را خنک کرد تا برطرف شوند برای این کار سیب زمینی را به خوبی شستشو داده و در یخچال قرار دهید تا کاملاٌ خنک شود سپس آن را برش داده و روی چشمانتان قرار دهید بعد از چند دقیقه شاهد رفع و یا کاهش پف چشمتان خواهید بود.

 

5- خیار

این میوه نیز از میوه های خنک کننده محسوب می شود که در درمان پف چشم نیز کاربرد داشته و می توان دو تکه از برش خیار را روی چشم ها قرار داد و اجازه داد در حالت ریلکس خیار روی چشم ها باقی بماند تا اطراف چشم خنک شده و پف آن از بین برود.

درمان پف زیر چشم

6- آلوئه ورا

گیاه شگفت انگیز آلوئه ورا غنی از ویتامین E و آنتی اکسیدان است و ژل داخل آن مصرف بسیار فراوانی در صنعت خوراک ، داروها و لوازم ارایشی دارد و فواید آن در سلامت پوست و مو نیز قابل توجه است.آلوئه ورا ماده ای مؤثر در رفع مایعات جمع شده در اطراف چشم بوده و می تواند پف چشم را از بین ببرد.

 

7- چای سبز

استفاده از چای کیسه ای که بهتر است چای سبز باشد نیز چون حاوی آنتی اکسیدان  است می تواند در درمان پف چشم مؤثر باشد بدین صورت که کیسه چای دم شده را چند دقیقه ای روی چشم ها قرار دهید تا پف چشم ها رفع شود.

 

8- چای بابونه

این چای نیز همچون چای سبز پرخاصیت بوده و التهابات چشم ها را رفع می کند و پف چشم را درمان می کند.برای استفاده از چای بابونه آن را دم کرده و تفاله آن را داخل پارچه ای تمیز روی چشم ها قرار دهید.

 

9- موز

موز میوه ای غنی از پتاسیم است و در رفع مایعات اضافی بدن کاربرد دارد پس مصرف آن را فراموش نکنید تا مایعات اضافی اطراف چشم از بین برود و پف چشم ها برطرف شود.

 

10- ماساژ اطراف چشم

ماساژ اطراف چشم می تواند در رفع پف چشم مؤثر باشد ولی باید این کار به نرمی و با دقت انجام شود چون فشار زیاد می تواند موجب ایجاد چین و چروک های اطراف چشم شود.

 

11- ورزش کردن

ورزش کردن  جریان خون را تنظیم و بهبود می بخشد و همان طور که به سلامت سیستم بدن و استخوان ها ی بدن کمک می کند به پوست و مو نیز طراوت می بخشد و همچنین در بهبود پف زیر چشم نیز مؤثر است .ورزش کردن خون رسانی به پوست را تقویت کرده و التهابات پوست و مایع جمع شده اطراف چشم را از بین می برد.

 

12- حالت درست در هنگام خواب

افرادی که زیاد دچار پف زیر چشم می شوند باید به حالت خواب خود نیز توجه کنند و در هنگام خواب سر را بالاتر قرار دهند البته به حدی که به گردن و ستون فقرات فشار وارد نشود و فقط کمک کند که صبح که از خواب بیدار می شوید چشم ها کمتر پف کنند.

درمان پف زیر چشم

روش های پزشکی در درمان پف زیر چشم

استفاده از روش های پزشکی در مرحله دوم از درمان پف زیر چشم قرار داشته و توصیه می شود قبل از این کار حتماً روش های خانگی را به خوبی امتحان کنید و در صورت نتیجه بخش نبودن آن روش ها به پزشک مراجعه کنید تا با اجرای یکی از روش های زیر شما را از شر پف زیر چشم خلاص کند.

    • استفاده از کرم های چشمی
    • استفاده از امواج رادیویی
    • استفاده از پرکننده های پوستی
    • لیزر درمانی
    • جراحی پلک
جمع بندی نهایی

پف زیر چشم برای اکثر افراد رخ می دهد ولی برای برخی افراد شدت بیشتری دارد و نیاز به درمان های خانگی و شاید کلینیکی وجود داشته باشد پس اول دلیل پف چشمتان را پیدا کنید چون ممکن است علت آن بیماری خفته ای باشد که برای حفظ سلامتی باید درمان شود و بعد با روش های خانگی سعی در درمان آن داشته باشید ولی اگر موفق نشدید اول علل را بار دیگر با کمک پزشکان بررسی کنید و اگر نیاز بود از روش های کلینیکی در درمان این مشکل کمک بگیرید البته اگر واقعاً مشکل پف چشمتان حاد است در غیر این صورت این روش ها به خاطر حساسیت و آسیب پذیری چشم پیشنهاد نمی شود.