مشکلی جدی که زیبایی مو را کاسته و موجب استرس و اضطراب در فرد می شود وجود شوره در سر است.منظور از شوره، پوسته پوسته شدن پوست سر است که ممکن است با خارش همراه باشد و این پوسته ها در میان موها پخش شده و با ریزش روی شانه ها  ،تصویری بسیار زننده ایجاد می کنند. از این رو فردی که به این مشکل مبتلاست تلاش می کند  هر چه سریعتر از این وضعیت خلاص شود.ما قصد داریم در این مقاله به علت و درمان خانگی شوره سر بپردازیم پس در ادامه ما را همراهی کنید.

درمان شوره سر

علت ایجاد شوره سر چیست؟

علل متفاوتی می توانند موجب بروز شوره در سر شوند شامل :

  1. پوست خشک : شاید بتوان گفت از رایج ترین علل ایجاد شوره در سر،پوست خشک است که موجب ایجاد پوسته های ریز و پراکنده در موها می شوند که درمان آنها چندان سخت نیست.
  2. پوست چرب : یکی دیگر از علل رایج در ایجاد شوره در سر داشتن پوستی چرب و سرخ است که ایجاد پوسته هایی نسبتاٌ درشت و اکثراٌ زرد می کند.
  3. مالاسه زیا : نوعی قارچ به نام مالاسه زیا که در پوست سر وجود دارد در برخی افراد می تواند موجب ایجاد پوسته های درشت و زننده در سر شود.
  4. شستشوی دیر به دیر : افرادی که دچار شوره سر هستند اگر دیر به دیر موها را بشویند مشکلشان حاد خواهد شد.
  5. نوع پوست : اگزما و پسوریازیس می تواند در افراد موجب ایجاد شوره شود.
  6. درماتیت تماسی : منظور حساسیت به شوینده ها و دیگر محصولات مراقبت از مو است که در افراد با موهای حساس می تواند موجب ایجاد شوره شود.
  7. برخی بیماری ها : بیماری هایی مانند پارکینسون می توانند موجب ایجاد شوره در سر شوند.

ارتباط شوره سر با ریزش مو

مطمئناٌ شوره سر در بروز ریزش مو بخصوص در افرادی که مستعد طاسی هستند مؤثر خواهد بود چون با ایجاد شوره در سر فرد دچار خارش سر شده و با خاراندن سر پوست دچار زخم شده و به فولیکول های مو آسیب می رسد و ریزش موها به سرعت اتفاق می افتد.

عوارض شوره سر

  1. ایجاد خارش سر و در نهایت ریزش موها
  2. عفونت پلک چشم
  3. پسوریاسیس
  4. مسدود کردن منافذ پوستی و ایجاد جوش سر

موارد منع مصرف برای حذف شوره سر

  • استفاده نکردن از شامپوهایی که با شرایط موها و پوست سر مطابقت ندارند و استفاده از شامپوهای مناسب برای رفع شوره سر که پارابن ، سدیم لورث و لوریل سولفات نداشته باشند.
  • استفاده از روغن های گیاهی فراوری شده مانند :روغن کلزا ، آفتابگردان ، سویا ، ذرت، را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
  • میزان مصرف قند را در رژیم غذایی خود کنترل کرده و از مصرف زیاد این ماده خودداری کنید.

نکته مهم :در رابطه با شامپو مناسب برای افرادی که مبتلا به شوره سر هستندباید بگوییم که بهترین شامپوها برای این افراد شامپوهایی حاوی زینک پیرویتونی ، شامپو کتوکونازول ،سلنیوم سولفید و اسید سالیسیلیک است.

درمان شوره سر

راهکارهای رفع شوره سر با روش های خانگی

1- ماست در درمان شوره سر

یکی از مواد در دسترس که می تواند در درمان شوره ی سنگین سر مفید باشد ماست است چون یکی از علل ایجاد شوره در سر نوعی قارچ است که ماست ترکیبات ضد قارچ و میکروبی خوبی داشته و قادر است این باکتری را نابود کند و خارش سر را از بین ببرد.برای استفاده از ماست کافیست ماست را روی سر مالیده و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی پوست باقی بماند سپس موها را با آب گرم شستشو دهید. این روش بهتر است دو بار در هفته اجرا شود.

2- برگ ریحان در درمان شوره سر

برک ریحان نیز ضد قارچ و ضد باکتری بوده و می توان با نابود کردن قارچ های روی پوست سر از ایجاد شوره جلوگیری کرده و شوره ها را به طور کامل نابود کند که البته در درمان شوره های سنگین پوست نمی تواند راهکار صد در صدی باشد. برای استفاده از ریحان کافیست برگ ریحان و پودر آمله را ترکیب کرده و خمیر به دست آمده را به پوست سر بمالید و اجازه دهید 30 تا 40 دقیقه روی پوست بماند و سپس سر را با آب گرم و نه داغ شستشو دهید.این کار را می توانید سه تا چهار بار در هفته انجام دهید تابه نتیجه مورد نظر برسید.

3- روغن نارگیل در درمان شوره سر

روغن نارگیل نیز با خصوصیاتی ممتاز و خواص ضد قارچی که دارد می تواند قارچ روی پوست سر را نابود و خارش و التهاب در پوست سر را از بین برده و موها را تقویت کند.برای استفاده از روغن نارگیل کافیست آن را با مقداری لیمو ترش تازه ترکیب و به پوست سر بمالید و بعد از 20 تا 30 دقیقه،پوست سر را شستشو دهید.انجام این کار دو تا سه بار در هفته برای رفع شوره سر پیشنهاد می شود.

4- روغن زیتون در درمان شوره سر

روغن زیتون از روغن های بسیار مفید برای بدن است و می تواند برای درمان شوره سر نیز مورد استفاده قرار گیرد این روغن با مرطوب کردن پوست در رفع این مشکل شما را یاری خواهد کرد.برای استفاده از روغن زیتون کافیست آن را مقداری گرم کرده و به پوست سر بمالید. اگر پوست سر را با حوله ای بپوشانید تا گرم بماند بهتر است.سپس بعد از 50 تا 55 دقیقه بعد پوست را شستشو دهید و می توانید این کار را یک روز درمان ایجام دهید .

5- پنیر در درمان شوره سر

شاید به نظر برخی استفاده از پنیر برای درمان شوره سر مسخره باشد اما در واقع پنیر نیز می تواند با خاصیت اسیدی خود شوره های سر را نابود کرده و پوست را صاف و براق کند.برای استفاده از پنیر کافیست آن را خمیر کرده و به پوست سر بمالید و بعد از یک ساعت شستشو دهید.

6- درمان با روغن درخت چای

این روغن خاصیت ضد قارچی داشته و می تواند قارچ های روی پوست سر را نابود کرده و در درمان شوره سر مثمر ثمر باشد.برای استفاده از روغن درخت چای کافیست مقداری از آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و به سر بمالید و اجازه دهید در طی شب روی موها باقی بماند و بعد موها را شستشو دهید .حتی می توانید چند قطره از روغن چای را به شامپو مورد استفاده خود اضافه کنید و از خاصیت ضد قارچی آن حداکثر استفاده را کنید.

 

7- درمان با تخم مرغ

تخم مرغ از مواد غذایی غنی از پروتئین و ویتامین ها بخصوص ویتامین A  است و می تواند پوست سر را سفت و تقویت کند و با ایجاد رطوبت در پوست ،خشکی و خارش پوست را از بین برده و التهاب پوست را نیز درمان کند.برای استفاده از تخم مرغ کافیست دو عدد تخم مرغ را به خوبی مخلوط کرده و آن را به پوست بمالید و بعد از یک ساعت سر را شستشو دهید.

8- درمان با سرکه سیب

سرکه سیب از مواد غذایی معجزه گر است که برای برخی بیماری ها نیز مفید است این ماده می تواند در درمان شوره سر نیز کمک شایانی کرده و با نابودی پوسته ها،پوست سر را تقویت کند.برای استفاده از سرکه سیب کافیست سرکه را با آب و 15 تا 20 قطره روغن درخت چای مخلوط کرده و به پوست سر بمالید و بعد از 20 دقیقه پوست را شستشو دهید.استفاده از این روش هر سه روز یک بار پیشنهاد می شود.

 

9- درمان با جوش شیرین

جوش شیرین در نابودی و پاک کردن پوست از سلول های مرده نقش داشته و می تواند چربی روی پوست را تنظیم کند و بدین ترتیب در رفع شوره های سر نیز عملکردی مثبت داشته باشد.برای استفاده از جوش شیرین کافیست موها را کمی مرطوب کرده و جوش شیرین را روی موها پاشیده و به نرمی ماساژ دهید.و بعد از چند دقیقه موها را شستشو دهید.

اما توجه داشته باشید که موها را فقط با آب گرم شستشو دهید و از شامپو استفاده نکنید.

10- درمان با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا غنی از ویتامین E بوده و برای درمان پوست خشک و شوره سر گزینه ای مناسب بوده و رشد موها را افزایش می دهد.برای استفاده از روغن جوجوبا کافیست مقداری روغن جوجوبا را روی پوست سر ماساژ دهید و سپس سر را با حوله پوشانده و نیم ساعت بعد سر را شستشو دهید.

11- درمان با سرکه سفید

سرکه سفید نیز مانند سرکه سیب برای درمان شوره سر مفید بوده و با خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ خود در رفع شوره سر تأثیرگذار است و خارش و التهاب پوست را نیز به خوبی رفع می کند.برای استفاده از سرکه سفید کافیست نصف فنجان سرکه سفید را با دو فنجان آب مخلوط کرده و روی تمام پوست سر ریخته سپس پوست را ماساژ دهید و بعد از یک ساعت سر را شستشو دهید.

 

12- درمان با آب لیمو ترش

لیمو ترش تازه حاوی اسیدهایی است ضد قارچ بوده و می توان با آب لیمو ترش شوره و خارش پوست سر را از بین برد.برای استفاده از آب لیمو ترش بهتر است لیموترش را نصف کرده و آب آن را با یک چهارم لیوان ماست ساده مخلوط کنید و سپس مخلوط را به روی پوست سر بمالید و بعد از 20 تا 25 دقیقه سر را شستشو دهید.

 

13- درمان با آب سیب

شاید برای برخی تعجب آور باشد اما باید بگوییم که آب سیب نیز می تواند در درمان شوره سر کمک ساز باشد بدین صورت که دو قاشق غذاخوری آب سیب را با دو قاشق غذاخوری آب مخلوط کرده و روی پوست بمالید و بعد از 15 تا 20 دقیقه سر را آبکشی کنید.

 

14- درمان با نمک

نمک نیز از مواد مؤثر در درمان شوره سر است و می تواند خارش سر را نیز از بین ببرد.برای استفاده از نمک کافیست نمک معمولی را بر روی موها مالیده و به خوبی ماساژ دهید و بعد از 10 تا 15 دقیقه سر را شستشو دهید.

 

15- درمان با پوست پرتقال

پوست پرتقال نیز در درمان شوره سر کارساز است بدین صورت که پوست پرتقال را رنده کرده و با آب لیموترش مخلوط کرده و بعد از 20 تا 25 دقیقه موها را شستشو دهید.

 

سخن پایانی

راهکارهای خانگی دیگری نیز برای درمان شوره سر وجود دارد که باید بسته به شرایط پوست بهترین روش ها را انتخاب کرد و به نوع پوست سر که چرب یا خشک و یا حساس است دقت کرد تا مبادا موجب آسیب بیشتر به پوست سر شوید.

درمان شوره سر

مارا همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی

چگونه پوستی سالم داشته باشیم؟