مراسم عقد و ازدواج مراسمی بسیار مهم برای هر عروس و دامادی است که در کشور های مختلف با سبک ها و شیوه های مختلفی برگزار می شود که مربوط به آیین و رسومات در هر کشور است در کشور ما نیز رسوماتی وجود دارد مانند چیدن سفره عقد که تقریباً در تمامی اقوام ایرانی به یک شکل صورت می گیرد در ادامه به بررسی وسایلی که باید در سفره عقد چیده شوند خواهیم پرداخت.

عروس و داماد بعد از طی فرازونشیب ها بر سر سفره عقد می نشینند تا با گفتن بله ای ساده زندگی مشترک خود را آغاز کنند این مراسم برای عروس و داماد و خانواده های آنها بسیار مهم است و دوست دارند این مراسم را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند پس چیدمان سفره عقد نیز برایشان اهمیت داشته و تلاش فراوانی برای بی نقص بودن این سفره انجام می دهند.

 

لینک های مفید:
سالن عقد

سفره عقد

وسایل سفره عفد در گذشته

در گذشته بر سر سفره عقد شش ظرف گذاشته می شد و داخل این ظروف موادی گذاشته می شد که نشانه ای از خوشبختی و خوش شانسی برای عروس و داماد بود این مواد شامل نان ، بادام ، شاخه نبات ، گردو ، تخم مرغ و فندق می باشند و در کنار این شش ظرف مواد دیگری همچون نان و سبزی ، عسل ، ماست ، میوه و شیرینی نیز در سفره قرار داده می شد. در چیدمان این سفره اعتقاد بر این بود که این مواد موجب خوشبختی ، برکت ، باروری راحت و زندگی بی دغدغه خواهد شد البته امروزه نیز در برخی از نقاط ایران همچنان سفره عقد به همین روش چیده می شود.

 

لینک های مفید:
مزون لباس عروس

 

سفره عقد

وسایل لازم برای سفره عقد

  1. کتاب قرآن : ما مسلمانان اولین چیزی که در سفره عقد قرار می دهیم کتاب قرآن است که نشانه ی نور الهی ، رحمت و برکت خداوند بر زندگی تازه عروس و داماد است.
  2. سجاده : یک سجاده با مهر و تسبیح با رنگی خاص که بسته به رنگ قالب سفره عقد که اکثراً رنگ سفید و طلایی است داخل سفره پهن شده و کتاب قرآن نیز روی ان قرار داده می شود و نشانه ای از اصول دین ما است.
  3. آینه : آینه نشانه ای از پاکی و زلال بودن است و در بالای سفره کنار قرآن و سجاده در مقابل عروس و داماد قرار داده می شود تا عروس و داماد خود را در آن ببینند و دلهره هایشان از بین برود.
  4. شمعدان : دو شمعدان به همراه شمع در سفره عقد قرار داده می شود تا روشنایی شمع ها گرما بخش و روشنایی زندگی مشترک عروس و داماد باشد.
  5. تخم مرغ : تخم مرغ از گذشته نشانه ی باروری بوده و در سفره عقد تزیین شده و قرار داده می شود به امید اینکه عروس و داماد صاحب فرزندانی سالم و سلامت شوند.
  6. شاخه نبات : گذاشتن شاخه نبات در سفره عقد بیانگر این مطلب است که برای عروس و داماد آرزوی زندگی پر از شیرینی و شادی می کنند و آن را در سفره عقد قرار می دهند.
  7. گردو ، فندق و بادام : این خشکبار در سفره عقد به عنوان برکات خدا قرار داده می شوند با آرزوی اینکه زندگی عروس و داماد سرشار از برکات و نعمت های خداوند باشد.
  8. نان و پنیر : این دو به نیت برکت و نعمت برای زندگی عروس و داماد انتخاب و درون سفره عقد قرار داده می شوند تا زوج جوان زندگی پررونقی داشته باشند.
  9. شیرینی و میوه : میوه نمادی از موهبت الهی و شیرینی نمادی از خوشبختی برای عروس و داماد است.
  10. گل : قرار دادن گل در سفره عقد که نشانه ای از طراوات ، شادابی و محبت است.گل در سفره عقد قرار داده می شود به امید محبتی ابدی بین عروس و داماد که برایشان زندگی پر از شادی به همراه بیاورد.
  11. عسل : این ماده شیرین و دلچسب نیز در سفره عقد قرار داده می شود تا شیرینی سفره را کامل کند و دهان عروس و داماد را نیز بعد از عقد شیرین کند پس بعد از جاری شدن صیغه ی عقد عروس و داماد با انگشت کوچک خود از عسل برداشته و در دهان هم می گذارند.
  12. کله قند :  از دیگر وسایل سفره عقد است و آن را روی سر عروس و داماد در حالی که دستمالی سفید و تزیین شده روی سر عروس و داماد گرفته شده،می سایند و به قولی شیرینی را از سر آنها می ریزند تا شیرینی زندگیشان را تکمیل کنند.
  13. نقل و سکه : در سفره عقد نقل برای شیرین کامی و سکه برای رزق و روزی قرار می دهند و بعد از جاری شدن صیغه ی عقد آن را بر سر عروس و داماد می پاشند تا جشنی هر چه زیباتر داشته باشند.
  14. برخی وسایل تزئینی نیز در سفره عقد استفاده می شوند که برای بیشتر کردن جلوه ی سفره ی عقد است مانند مروارید ،ریسه ، شمع های تزئینی و …

سفره عقد

جمع بندی نهایی

مطمئناٌ هیچ کدام از موارد گفته شده در بالا برای عروس و داماد خوشبختی به همراه نخواهد آورد و این رسوم باقی مانده چون زیباست و مراسم عقد را جلوه ای بی نظیر می بخشد پس اگر از نظر اقتصادی برگزاری این گونه مراسم ها برایتان سخت است بی خیال این گونه ولخرجی ها شوید و باور کنید که درک متقابل عامل اصلی خوشبختی زوجین خواهد بود.