در رسومات هر کشوری برخی خریدها در جشن عروسی و جهیزیه به عهده ی آقا داماد است اما اینکه تهیه چه وسایلی در رسومات کشورمان به عهده آقا داماد است در تمامی کشور به یک گونه نیست اما ما در این مقاله به طور جمع بندی کلی در رابطه با لیست وسایلی که خریدشان به عهده داماد است صحبت خواهیم کرد.

در اکثر کشورهای آسیایی تهیه جهیزیه به عهده خانواده عروس خانم است اما آقا داماد هم باید چند تکه از وسایل بزرگ جهیزیه را برای کمک به خانواده عروس بخرد که البته این موضوع در تمام کشورها یکسان نیست اما در کشور ما در اکثر موارد در زمان خواستگاری در رابطه با این موضوع گفتگو شده و در تعداد تکه هایی از جهیزیه که باید آقا داماد تهیه کند گفتگو شده و توافق می شود.

در رابطه با وسایلی که خرید آنها به عهده آقا داماد است نیاز به ناراحتی و مقاومت نیست چون تشکیل یک زندگی جدید با آرامش و بدون استرس ها با کمک بزرگتر ها ارزش هر چیزی را دارد پس با دقت به لیستی که قرار است آقا داماد تهیه کند با همکاری و همفکری در رسیدن عروس و داماد به این هدف تلاش کنیم.

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

لیست وسایلی که باید داماد بخرد

لیست وسایلی که خرید آن به عهده داماد است

اینکه آقا داماد موظف به خرید چه وسایلی است در رسومات مناطق مختلف ایران متفاوت است اما به طور کلی خرید وسایلی که در ادامه به آن می پردازیم برای اکثر مناطق تقریباٌ یکسان است.

امید واریم رسم خرید برخی وسایل جهیزیه اگر هم جزئ از رسومات شما نیست باز هم برای کمک به خانواده عروس در این وضعیت اقتصادی سخت مد نظر شما قرار گرفته و با این کار در راحت تر شدن شرایط برای شروع زندگی کم استرس تر کمک رسان باشد.

در بیش تر اقوام خرید چهار قلم از وسایل بزرگ جهیزیه به عهده آقا داماد است وسایلی همچون:

لوازم برقی بزرگ :مثل ماشین لباسشویی یا یخچال می تواند از وسایلی باشد که خرید آن به عهده آقا داماد است.

سرویس چوب: برخی از آقا داماد ها خرید لوازم چوبی را تقبل می کنند که وسایلی همچون سرویس تخت خواب یا مبلمان و … می تواند جزء این وسایل باشد.

لوازم صوتی و تصویری: مانند تلویزیون و میز تلویزیون که می تواند طبق توافق به جای تلویزیون معمولی ،سینما خانگی باشد یا حتی وسایل کوچکتر مانند دی وی دی و … باشد.

فرش : اگر مساحت منزل عروس و داماد بزرگ باشد خانواده ی عروس دو تخته و خانواده ی داماد بقیه ی  فرش های مورد نیاز را می خرند.

لوستر : شاید برخی خرید این وسیله را ملزم ندانند اما متأسفانه چشم و هم چشمی باعث شده این وسیله نیز جزء جهیزیه باشد و در برخی موارد خرید آن را آقا داماد به عهده می گیرد.

سرویس تختخواب : خرید تشک و سرویس تختخواب به عهده ی داماد بوده و همچنین در مورد رختخواب اضافی که به رختخواب مهمان نیز معروف است عروس و داماد هر دو وظیفه دارند خرید آن را تقبل کنند تا کمبودی از نظر تعداد وجود نداشته باشد.

 

لینک های مفید:
سالن عقد

موارد قابل تأمل در خرید جهیزیه

تهیه لیست از وسایل ضروری : برخی وسایل هستند که باید با دقت و تا حد امکان از جنس خوب خریداری شوند مانند یخچال و ماشین لباسشویی ،پس قبل از خرید جهیزیه لیستی از لوازم ضروری را تهیه و سعی کنید هزینه ی اضافی برای وسایل غیر ضروری را کم کرده و در عوض هزینه ی بیشتری برای این وسایل کنار بگذارید.

چشم و هم چشمی : یکی از معضلاتی که امروزه به شدت جوانان را آزار می دهد چشم و هم چشمیست که موجب می شود افراد بدون در نظر گرفتن اولویت ها فقط در تلاش برای خرید گرانترین لوازم با برند های خارجی باشند .

این کار موجب بروز مشکلاتی جدی برای خانواده ها شده و حتی آسیب هایی جدی به خانواده عروس خانم وارد می کند که شاید تا سال ها جبران پذیر نباشد پس زندگی جدید را روی خرابه های زندگی خانواده بنا نکنید.

مشورت با افراد خبره : کسانی که در تهیه جهیزیه زیاد دخیل بوده اند و یا بزرگتر هایی که ذهنی روشن از خرید جهیزیه دارند می توانند کمک زیادی به خریدی عاقلانه و اقتصادی داشته باشند پس مشورت با این افراد را دسته کم نگیرید.

در نظر گرفتن مساحت منزل عروس و داماد : خرید بیش از حد نشانه ی باکلاس بودن نیست بلکه نشانه ی نداشتن ذهن اقتصادی است پس در خرید جهیزیه به مساحت منزل عروس و داماد هم توجه کنید و به میزانی خرید کنید که بتوان لوازم را به راحتی با چیدمانی منظم در منزل جا کرد.

زمانبندی برای خرید جهیزیه : برخی فکر می کنند اگر از چند سال قبل شروع به خرید جهیزیه کنند موفقیت خوبی کسب کرده اند در صورتی که این طور نیست و هر ساله لوازم جدیدتر وارد بازار می شود و ممکن است زمانی که قصد دادن جهیزیه داشتید این لوازم قدیمی شده و دیگر مورد پسند عروس خانم نباشند پس بهتر است به گونه ای دیگر برای خرید جهیزیه سرمایه گذاری کنید.

لیست وسایلی که باید داماد بخرد

جمع بندی نهایی

تشکیل یک زندگی جدید پر از شادی و موفقیت به رفتار بزرگتر ها نیز بستگی دارد و فقط گرفتن گرانترین جهیزیه و بهترین جشن عروسی نمی تواند پایه گذار داشتن خوشبختی باشد.

پس به جای پررنگ کردن مادیات که ممکن است موجب دلخوری و رنجشی شود که شاخ و برگ آن در زندگی عروس و داماد هم تأثیر گذار باشد یکدیگر را درک کرده و تلاش خود را برای پایه ریزی بهترین ها برای زوج جوانتان بکنید.

لیست وسایلی که باید داماد بخرد