اشعه ی فرابنفش خورشید UV اگر زیاد به پوست بتابد موجب سوختگی و تیرگی پوست خواهد شد که این عارضه می تواند مسبب ایجاد بیماری هایی همچون سرطان پوست شود و تیرگی و لک های پوستی را به همراه خواهد داشت که زیبایی فرد را کاملاً تحت تأثیر قرار می دهد.در مقالات قبل در رابطه با چگونگی مراقبت از پوست در برابر اشعه های خورشید صحبت کردیم حال می خواهیم بگوییم اگر پوست شما دچار آفتاب سوختگی شد چگونه سوزش و خارش آن را التیام ببخشید و البته باید بگوییم که این مقاله ربطی به راه های درمان آسیب های بجا مانده از آفتاب سوختگی نداشته و فقط راهکارهای اولیه می باشد.

ضد آفتاب

علائم آفتاب سوختگی چیست؟

وقتی نور خورشید مدتی مستقیم به پوست بتابد پوست سرخ و تیره شده و شروع به سوزش می کند که البته سوزش آن خیلی زود مرتفع خواهد شد اما تیرگی پوست شاید برای همیشه باقی بماند و در برخی موارد شاید موجب تاول پوست نیز شود.

در نقاطی از پوست مانند صورت و دست ها که لباسی روی آن را نمی پوشاند و نور خورشید مستقیم به آن می تابد بیشتر احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد به همین دلیل پوست بدن اکثر افراد روش تر از پوست صورت و دست ها است.

آفتاب سوختگی در کنار تاول و تیرگی پوست می تواند موجب بروز علائمی همچون عفونت پوست ، تب و لرز ، کم آبی بدن ، ضعف جسمانی ، تهوه و استفراغ ، از بین رفتن تعادل الکترولیت بدن و … شود.

 

لینک های مفید:
خرید لوازم آرایشی

 

اینکه چه کنیم تا سوزش ناشی از آفتاب سوختگی رفع شود با روش های ساده ای در خانه امکان پذیر است که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت پس ما را همراهی کنید.

ضد آفتاب

رفع آفتاب سوختگی با روش های خانگی

1- آب خنک برای رفع آفتاب سوختگی

یکی از روش های ساده و دردسترس برای کاهش عوارض ناشی از آفتاب سوختگی استفاده از آب خنک است و شما می توانید فوراً دست و صورت خود را با آب خنک شستشو دهید تا سوزش ، ضعف و کم آبی ناشی از آفتاب سوختگی رفع شود.

حمام کردن با آب خنک نیز می تواند راهکاری مناسب برای آفتاب سوختگی باشد و سوزش و پوسته پوسته شدن پوست را رفع کند.دقت داشته باشید که در هنگام شستشوی پوست آسیب دیده آن قسمت ها را محکم نمالید و لیف نکشید .

2- نوشیدن آب

یکی از اتفاقاتی که هنگام آفتاب سوختگی می تواند برای شما رخ دهد کاهش شدید آب بدن است که خطرناک بوده و سریعاً باید رفع شود برای درمان این کم آبی شروع به نوشیدن آب خنک کنید که البته پیشنهاد می کنیم آبی که می نوشید یخ نباشد بلکه فقط خنک باشد و در کنار این کار می توانید میوه ، آبمیوه و دیگر نوشیدنی ها را برای رفع کم آبی بدن استفاده کنید.نوشیدن 6 تا 8 لیوان در طی روز از الزامات مهم در حفظ سلامتی است.

3- یخ برای رفع آفتاب سوختگی

یکی دیگر از روش های رفع آفتاب سوختگی قرار دادن یخ و یا آب یخ بر روی محل افتاب سوختگی است بدین صورت که یخ را در کیسه ای قرار داده و دور آن پارچه ای قرار دهید سپس آن را روی محل مورد نظر قرار دهید و یا دستمال را داخل آب یخ فرو کرده و روی آن قسمت قرار دهید .

4- ژل آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا از گیاهان بسیار کاربردی در صنعت غذا و دارو و همچنین لوازم آرایشی است که می توان برای این گیاه کاربردی دیگری نیز نام برد و آن رفع آفتاب سوختگی در پوست است که در کنار تسکین سوزش ناشی از آفتاب سوختگی می تواند به مرور زمان تیرگی پوست را نیز برطرف کند.

5- چای بابونه

چای بابونه بیشتر برای آرامش اعصاب و خواب راحت مورد استفاده قرار می گیرد اما در رابطه با آفتاب سوختگی نیز می توان از چای بابونه استفاده کرد بدین صورت که چای بابونه را دم کنید اما ننوشید بلکه اجازه دهید کاملاٌ سرد شود سپس آن را روی پوست اسپری کرده و یا دستمالی را با آن نمناک کرده و روی پوست قرار دهید تا کم کم پوست آفتاب سوخته را تسکین دهد.

6- کرم های مرطوب کننده

اگر پوستتان در اثر تابش نور خورشید سوخته است می توانید مقدار مناسبی از کرم های مرطوب کننده را به پوست بزنید تا در کنار رفع سوزش و خارش پوست ،رطوبت مورد نیاز پوست تأمین شده و پوست تیره نشود.در استفاده از کرم های مرطوب کننده دقت کنید که کرم رطوبت رسانتان مناسب با شرایط پوستتان باشد .

7- سیب زمینی

از گذشته در رابطه با سیب زمینی مطالب زیادی گفته شده که نشان از پرفایده بودن آن است .برای درمان سوختگی نیز از سیب زمینی استفاده می شود و این باور وجود دارد که نشاسته موجود در این گیاه قادر به خنک کردن و ترمیم محل سوختگی است.استفاده از سیب زمینی برای رفع آفتاب سوختگی نیز کاربرد داشته و می توان آن را به صورت ورقه ورقه برش داد و  روی محل سوختگی قرار داد و یا سیب زمینی را به صورت خام یا پخته رنده کرده و روی محل آفتاب سوختگی قرار داد.

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

نکته قابل توجه در استفاده از سیب زمینی برای افرادی است که به آن حساسیت داشته و برخورد آب سیب زمینی با پوستشان موجب سوزش و خارش خواهد شد این افراد می توانند سیب زمینی را آب پز کرده و سپس پوره کنند و بعد استفاده کنند.

8- آرد

یکی دیگر از موادی که در باور عام می تواند در رفع آفتاب سوختگی کمک ساز باشد استفاده از آرد گندم است که اگر در یخچال بوده باشد بهتر خواهد بود شما می توانید آرد خنک را روی پوست سوخته بپاشید و اجازه دهید بیست دقیقه ای باقی بماند و یا آرد را با مقداری آب و روغن طبیعی حیوانی مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را روی محل آفتاب سوختگی قرار دهید بسته به شدت آفتاب سوختگی بیست تا چهل دقیقه اجازه دهید خمیر روی محل باقی بماند سپس محل را با آب خنک شستشو دهید.

ضد آفتاب