در گذشته فقط برخی بیماری ها موجب به خطر افتادن سلامت ناخن ها می شد و با دیدن آسیب در ناخن ها پزشک می توانست متوجه بیماری در فرد شود اما امروزه استفاده از انواع لاک ها و لاک پاکن ها ، استفاده از شوینده های شیمیایی و … می توانند به سلامت ناخن ها آسیب بزنند و باید مورد توجه و درمان قرار گیرند.

سلامت ناخن ها علامت سلامت جسمانی است و باید به نشانه هایی که روی ناخن ها یا اطراف آن پدیدار می شوند دقت کنید تا هم ناخن هایی زیبا داشته باشید و هم اگر از نظر جسمی دچار بیماری هستید با بررسی ناخن ها زودتر متوجه بیماری خود شده و درمان خود را آغاز کنید.

ترمیم ناخن

چگونه از ناخن ها محافظت کنیم؟

روغن های کوتیکول

روغن های کوتیکول برای رطوبت رسانی به ناخن هایی که دچار خشکی و شکنندگی هستند مناسب بوده و می توانند مواد مغذی ناخن را تأمین کنند بدین صورت ناخن ها رطوبت کافی را بدست آورده و درخشنده تر نیز خواهند شد.استفاده از یک روغن یا کرم مخصوص کوتیکول که پایه طبیعی داشته و حاوی روغن شی یا روغن آرگان و همچنین ویتامین های مغذی باشد در رفع التهابات و احیای بافت ناخن مؤثر خواهد بود.

روغن زیتون

روغن زیتون از روغن های گیاهی بسیار مفید در سلامت و عملکرد صحیح سیستم های بدن است و در سلامت پوست و مو و ناخن نیز عملکردی موفق داشته است این روغن خارق العاده می تواند ناخن های خشک و شکننده را سفت و مقاوم کرده و رنگ آن را شفاف و درخشان کند.رطوبت رسانی به ناخن های خشک، بسیار مهم است و روغن زیتون به خوبی می تواند این کار را انجام دهد.

تغذیه سلامت محور

غذا خوردن فقط برای سیر شدن و لذت بردن از طعم چیزی که می خورید نیست بلکه باید غذایی که می خورید بتواند کلیه ویتامین ها ، پروتئین ها ، مواد معدنی و عالی و هر آنچه بدن برای سلامتی نیاز دارد وارد بدن شما کند. اگر غذایی که می خورید نتواند نیازهای سلول ها و بافت های بدن را تأمین کند، سلامت تمام اعضای بدن و همچنین ناخن های شما به خطر خواهد افتاد به همین دلیل اگر برخی مواد در بدن کم شوند ناخن ها سریعاٌ تغییر شکل یا رنگ داده و نمایان کننده مشکل شما خواهند بود.پس در انتخاب نوع تغذیه دقت کرده و تغذیه ای سلامت محور را در پیش بگیرید.

 

ویتامین های مورد نیاز ناخن ها

  • بیوتین : این ویتامین در گروه ویتامین های ب قرار داشته  و ویتامین B7 ، کوآنزیم R و ویتامین H را شامل می شود. ویتامین بیوتین در رشد سلول ها و عملکرد اسیدهای آمینه ی سازنده ی پروتئین فعالیت داشته و ناخن ها را نیز تقویت می کند.این ویتامین در گوشت ، لبنیات ، ماهی سالمون ، آجیل ، سیب زمینی شیرین ، گل کلم ، زرده ی تخم مرغ ، دانه ها ، آووکادو موجود استو
  • ویتامین B12 : این ویتامین در جذب آهن و رشد گلبول های قرمز کاربرد دارد و در کنار آهن برای استحکام و سلامت ناخن ها ضروری هستند.
  • ویتامین B9 : این ویتامین نیز در شکل گیری گلبول های قرمز و رشد سلول های جدید در سلامت ناخن ها مؤثر هستند.این ویتامین در گوشت قرمز ، گوشت پرندگان ، ماهی ، لبنیات و تخم مرغ ،آجیل ، عدس ، مرکبات ، سبزیجات سبز تیره ، لوبیا ، دانه ها ، نخود فرنگی ، آووکادو و … یافت می شود.
  • آهن : آهن در گلبول های قرمز قرار داشته و در رساندن اکسیژن به اعضای بدن و همچنین سلول های ناخن ها فعالیت دارد پس به خوبی در تغذیه و حفظ سلامت ناخن ها عمل می کند.آهن در سبزیجات با برگ تیره ، دانه ها ، لوبیا ، بادام زمینی ، گوشت گاو ، گوشت پرندگان ، ماهی ، تخم مرغ و … موجود است.
  • منیزیم : این ماده ی معدنی در بیش از 300 واکنش بدن فعال است و همچنین سنتز پروئینن که برای رشد و تقویت ناخن ها مؤثرند نیز ضروری است و کمبود آن را می توان از روی شکل ناخن تشخیص داد.از مواد غذایی حاوی منیزیم می توان به گندم کامل ، سبزیجات با برگ سبز تیره ، کینوآ ، بادام هندی ، لوبیای ادمام ، بادام ، لوبیای سیاه ،بادام زمینی و … اشاره کرد.
  • ویتامین C : این ویتامین در تولید کلاژن بسیار مهم بوده و موجب جوانسازی پوست شده و در ساختار ناخن ها ،دندان ها و مو نیز اهمیتی ویژه دارد و کمبود این ویتامین می تواند منجربه به شکننده و کند شدن رشد ناخن ها شوند.مواد غذایی حاوی این ویتامین شامل : سبزیجات سبز ، گوجه فرنگی ، پرتقال ، کیوی ، توت فرنگی، فلفل دلمه ای

مراقبت از ناخن ها

 

پروتئین مورد نیاز ناخن ها

ناخن ها برای رشد و شکل گیری نیاز به پروئین دارند تا ساختار فیبری خود را که همان کراتین است تولید کنند.پس برای تأمین پروتیئن مورد نیاز لازم است غذاهایی حاوی پروتئین استفاده کنید این مواد غذایی شامل : گوشت پرندگان و تخم مرغ ، گوشت قرمز ،ماهی ، لبنیات ، سویا ، حبوبات ، لوبیا ،عدس ، آجیل ،دانه ها و غلات کامل است.

 

اسید های چرب امگا 3

این اسیدهای بسیار مفید برای سلامت جسمانی و پوست و مو و ناخن می باشند.اسیدهای چرب موجب تقویت و براق شدن ناخن ها شده و در مواد غذایی شامل گردو ، ماهی (فزل آلا ، سالمون ، تن و ساردین) ، تخم مرغ ،دانه چیا ، تخم کتان و روغن تخم کتان و سویا موجود هستند.

زینک

فلز روی یا همان زینگ از مواد بسیار ضروری برای بدن محسوب می شوند که در رشد و تقسیم سلول ها نقش مهمی ایفا می کنند در ساخت ناخن ها نیز سلول های خاصی در حال رشد و تقسیم هستند که زینک در ساختار آنها نقشی اساسی دارد تا سلول های ناخن با سرعت رشد کرده و تقسیم شوند پس نباید میزان زینک در بدن کاهش یابد.مواد غذایی مورد نیاز برای تأمین زینک شامل : گوشت قرمز ، سویا ، نخود ، لوبیای سیاه ، آجیل ، دانه ها

ماساژ در تقویت ناخن ها

ماساژ پوست در تقویت و خونرسانی پوست مؤثر است وقتی در هنگام استفاده از لوسیون ها و کرم ها نک انگشتان و پوست دست را ماساژ دهید چون خونرسانی به اطراف ناخن ها افزایش می یابد پس نه تنها پوست شما شاداب و تقویت می شود بلکه رشد ناخن ها نیز بیشتر شده و ناخنها سفت می شوند البته باید این کار را به مدت طولانی و به طور مرتب انجام دهید تا به مرور زمان اثرات آن را روی ناخن ها درک کنید.

افزایش میزان نوشیدن آب

بیش از 70 درصد وزن بدن از آب است و اگر این میزان در سلول ها کاهش یابد فرد دچار بیماری های مختلف شده و شادابی پوست و مو و ناخن او از بین خواهد رفت. کمبود آب در بدن به بسیاری از اندام ها آسیب می زند که ناخن هم از این دسته اندام ها است در صورتی که نوشیدن آب بیشتر می تواند ضامن سلامتی باشد پس این کار ساده و بی زحمت را فراموش نکنید و بدانید که، روزی چند لیوان آب می نوشید.استفاده از مواد غذایی آبرسان و میوه و سبزیجات نیز در تأمین بخشی از آب مورد نیاز بدن مؤثر خواهد بود.

 

پرهیز از مواد شیمیایی

استفاده از شوینده ها ، انواع لاک ها و لاک پاکن های حاوی استون همگی می توانند به ناخن ها آسیب برسانند پس برای حفظ سلامت پوست در هنگام استفاده از شوینده های قوی از دستکش استفاده کرده و در هنگام پاک کردن لاک از لاک پاکن های جدید که فاقد استون هستند استفاده کنید چون استون با وجود پاک کنندگی راحت تر و سریع تر به لایه محافظ ناخن ها آسیب زده و موجب خشکی و در نهایت شکنندگی ناخن ها خواهند شد.

 

استفاده از دستکش

پوست دست ها و ناخن های دست همیشه در معرض مواد شوینده قرار دارند که برخی از این مواد به مرور زمان آسیب های جدی به پوست و ناخن ها می زنند.برخی افراد نیز به دلیل شغل خاصی که دارند مانند آرایشگران در معرض برخی مواد شیمیایی قرار می گیرند.برای حفاظت از ناخن ها و پوست می توان از دستکش استفاده کرد تا از تماس مستقیم این مواد مضر با پوست و ناخن ها جلوگیری کرد.مواد شیمیایی به مرور زمان لایه محافظ ناخن ها را از بین برده و موجب شکنندگی و خشکی ناخن ها خواهند شد پس مراقبت از ناخن ها در برابر این مواد الزامی است.

 

کرم های مرطوب کننده

در هر صورت در طول عمر دست ها در معرض انواع شوینده ها و مواد حساسیت زا قرار می گیرد و در طی سالیان، سلامت پوست و ناخن های دست به خطر می افتد یکی از راهکارهای بسیار مناسب که باید در تمام طول عمر آن را اجرا کنید استفاده از مرطوب کننده ها است که می توانید آن را بعد از هر بار شستشوی دست ها و یا در هنگام خواب استفاده کنید تا رطوبتی که بافت ناخن ها و پوست در طی روز از دست داده جبران شود.

 

ناخن های کوتاه

بلند کردن ناخن از کارهای پرطرفدار در میان خانم ها بوده که امروزه در میان برخی آقایان هم رایج شده است که شاید تا حدودی موجب زیبایی دست ها شود اما در واقع نه از لحاظ بهداشتی و نه از لحاظ سلامت ناخن ها مورد تأیید نیست و می توان زیبایی را با راهکارهای خیلی بهتر افزایش داد .بلند کردن ناخن ها در کنار جذب بالای میکروب ها و آلودگی ها در زیر ناخن که اجازه نمی دهد شما به طور صددرصد در طی روز بهداشت ناخن ها را داشته باشید،از نظر آسیب های احتمالی نیز تأیید نمی شود چون ناخن های بلند هر لحظه در معرض ضربه و فشار قرار داشته و ممکن است با فشارهای نچندان محکم ناخن ها شکسته و آسیب ببینند.

 

کاشت ناخن

کاشت ناخن بیشترین آسیب را به ناخن ها وارد می کند و حتی در برخی از موارد این آسیب ها تا سالیان سال با شما همراه خواهد بود.کاشت ناخن در ابتدا برای ترمیم ناخن هایی که به طور جدی مشکل داشته و ظاهر دست ها را خیلی زشت می کردند طراحی شد اما متأسفانه امروزه از کارهای عادی و جذاب در میان خانم ها در سنین بسیار پایین و سنین بالا  شده است که سلامت ناخن ها را به خطر می اندازد و مطمئناٌ هیچ زیبایی مصنوعی و موقتی نمی تواند جایگزین زیبایی طبیعی و همیشگی فرد باشد.

مراقبت از ناخن ها

استفاده از ضد عفونی کننده ها

ضد عفونی کردن دست ها به عنوان اندامی که همیشه و همه جا در معرض انواع میکروب ها و سطوح مختلف قرار دارد، ضروری به نظر می رسد. امروزه نیز با بیماری که چند سالیست گریبان گیر مردم شده، استفاده از محصولات ضد عفونی کننده بسیار افزایش یافته است.

شاید این محصولات از بیمار شدن شما جلوگیری کند اما در کنار فوایدی که دارد برخی مضرات آن نیز قابل توجه است یکی از این مضرات آسیب به پوست و ناخن های دست است چون به مرور زمان رطوبت پوست و ناخن ها را از بین برده و زیبایی و شفافیت آنها را کاهش می دهد.پس اگر مجبور به استفاده از ضد عفونی کننده ها هستید از تماس مستقیم و بیش از حد آنها با ناخن ها جلوگیری کرده و آن را به میزان محدود استفاده کنید .استفاده شبانه از کرم های مرطوب کننده نیز می تواند در تقویت قوای از دست رفته ناخن ها مؤثر باشد.

 

سخن پایانی : اگر مشکلاتی قابل رویت روی ناخن ها احساس می کنید و اگر ناخن شما شکننده و کدر است بدانید که ناخن های شما بیمار شده اند پس علت را یافته و درمان را آغاز کنید و در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مارا همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی 

معرفی بهترین کلینیک زیبایی در تهران