داشتن پوستی سالم برای زیبایی و سلامتی بسیار مهم است و افراد قبل از هر اقدامی برای زیباتر شدن باید از زیبایی و سلامت طبیعی پوست خود حفاظت کنند و اولویت خود را در رسیدن به این هدف خود قرار داهند .

حال چه کنیم تا همیشه پوستی سالم داشته باشیم؟ و یا اگر سلامت پوست ما به خطر افتاده چه کنیم تا از شر مشکلات پوستی خلاص شویم؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال در ادامه ما را همراهی کنید.

داشتن پوستی سالم نیاز به رعایت برخی نکات و استفاده از رژیم های غذایی مفید برای پوست دارند تا در کنار رعایت بهداشت فردی و در صورت نیاز استفاده از برخی داروها در حفظ سلامت پوست موفق گردید.

راهکارهای درخشان شدن پوست

نکات مهم در داشتن پوستی سالم

  1. شستشوی صحیح پوست
  2. نکات مهم در استحمام
  3. مرطوب نگه داشتن پوست
  4. استفاده از ضد آفتاب ها
  5. لایه برداری پوست
  6. تغذیه صحیح
  7. ورزش کردن
  8. نوشیدن آب کافی
  9. خواب کافی
  10. دوری از استرس و اضطراب
  11. در صورت نیاز استفاده از داروهای ویتامین
  12. در صورت بروز مشکلات پوستی مراجعه به پزشک متخصص پوست

1- شستشوی صحیح پوست

اولین قدم در راه داشتن پوستی سالم و جلوگیری از مشکلات پوستی شستشوی صحیح پوست است که باید همراه با مراقبت های زمان شستشو و خشک کردن صحیح پوست باشد.

  • پوست را به طور مرتب اما نه بیش از حد شستشو دهید: پوست را لایه ای از سلول های مرده ،چربی اضافی و باکتری ها فرا گرفته است که برای حفظ سلامت پوست باید از روی پوست پاک شوند اما شستشوی بیش از حد پوست نیز موجب از بین رفتن کامل چربی پوست و خشکی پوست می شود که برای پوست مضر بوده و پیری زودرس در پوست را منجر خواهد شد؛ شستشوی دوبار در روز برای سلامت پوست مناسب است.
  • مناسب ترین مواد شوینده برای پوست : نوع پوست ها در افراد متفاوت است و هر فردی بسته به شرایط پوستش باید بهترین شوینده را انتخاب کند برای مثال افرادی که پوستی بسیار چرب دارند می توانند از انواع صابون ها با کف فراوان که مخصوص شستشوی صورت هستند استفاده کنند ولی افرادی که پوستی خشک یا حساس دارند باید با دقت بسیار بیشتر مواد شوینده مناسب پوستشان را انتخاب کنند که این مواد  باید کف کمتری داشته و استفاده از شامپو بچه می تواند گزینه ای مناسب برای این افراد باشد.
  • دمای مناسب برای شستشوی پوست: استفاده از آب داغ برای شستشوی پوست خوب نیست چون موجب پیری زودرس و آسیب های پوستی خواهد شد پس بهتر است از آب خنک و ولرم برای شستشو استفاده کنید که نه تنها برای پوست بلکه برای تمام سیستم بدن مناسب است.
  • ماساژ پوست در هنگام شستشو : ماساژ پوست در هنگام شستشو برای جریان بهتر خون در زیر پوست و تغذیه ی پوست خوب است اما باید به نرمی و به حالت دورانی باشد چون فشار زیاد و نامنظم موجب چین و چروک پوستی خواهد شد.
  • خشک کردن پوست : برای اکثر افراد سؤال است که آیا باید پوست را بعد از شستشو خشک کرد یا نه ؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که به طور کلی خشک نکردن پوست بهتر است اما اگر برای خشک شدن پوست عجله دارید حتماً از حوله ای کاملاً تمیز و نرم استفاده کنید و پوست را با خشونت خشک نکنید بلکه حوله را روی پوست قرار داده و با فشاری نرم رطوبت را از روی پوست خشک کنید.

2- نکات مهم در استحمام

در هنگام استحمام باید با آب ولرم حمام کنید و از شوینده های ملایم استفاده کنید همچنین به مدت طولانی در حمام نمانید.استفاده از سفید آب که از قدیم مرسوم بوده برای لایه برداری پوست در حمام بسیار مناسب است.

3- مرطوب نگه داشتن پوست

پس از شستشوی پوست برای حفظ رطوبت پوست بخصوص در افرادی که پوست حساس و خشک دارند استفاده از مرطوب کننده ها ضروری است تا پوست شاداب و مرطوب شده و خشکی و کاهش رطوبت پوست موجب پیری زودرس و چین و چروک در پوست نشود.برای انتخاب بهترین مرطوب کننده ها با توجه به شرایط پوست ،مرطوب کننده ای منطبق با نوع پوستتان انتخاب کنید.

4- استفاده از ضد آفتاب

اشعه های مضر خورشید حتی در روز های ابری نیز می توانند در پوست نفوذ کرده و موجب آسیب های پوستی شوند پس برای حفاظت از پوست باید از ضد آفتاب ها حتی در خانه نیز استفاده کنید تا از ایجاد چین و چروک ، لک ها و سوختگی های پوستی جلوگیری کنید.

5- لایه برداری پوست

پوست را لایه ای از سلول های مرده ،چربی و رادیکال های آزاد و باکتری ها فرا می گیرد که با شستشوی مرتب پوست فقط بخشی از آنها از روی پوست حذف می شوند پس برای داشتن پوستی سالم باید از لایه برداری پوست غافل نشوید این کار را می توانید با سفید آب در خانه و یا برخی ماسک های خانگی و شرکتی و یا در کلینیک ها انجام دهید.

6- تغذیه صحیح

استفاده از غذاهایی که غنی از انتی اکسیدان ها ، سلنیوم ، کوآنزیم و فلاونوئید ها هستند برای سلامت بدن و پوست مفید بوده و باید در برنامه ی غذایی روزانه شما قرار بگیرند تا از آسیب های پوست و پیری زودرس در پوست جلوگیری شود و در کنار آن، زیبایی و شفافیت پوست تقویت گردد.

آنتی اکسیدان ها و سلنیوم از مواد مفید برای جلوگیری از تجمع رادیکال های آزاد بر روی پوست می باشند تا پوست دچار چین و چروک نشود و به بافت های پوست آسیب نرسد به همین دلیل برای حفظ سلامت پوست ضروری هستند.

استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین های A،C،E نیز برای حفظ سلامت پوست و سیستم بدن ضروری هستند.ویتامین A در بدن موجب حفاظت از پوست و حفظ رطوبت و جلوگیری از تیره شدن و چین و چروک های پوستی می شود.ویتامین C قادر است کلاژن و الاستین پوست را افزایش داده و از چین و چروک های پوستی جلوگیری کند .ویتامین E رطوبت پوست را حفظ کرده و از خشکی و تیره شدن پوست جلوگیری می کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین A شامل : سبزیجات برگ سبز تیره ، پرتقال ، طالبی ، هویج ، تخم مرغ

مواد غذایی حاوی ویتامین C شامل : سبزیجات برگ سبز تیره ، پاپایا ، کیوی ، توت فرنگی ، مرکبات ، انار ، فلفل ، کدو تنبل

مواد غذایی حاوی ویتامین E شامل : آجیل ، سبزیجات برگ سبز تیره ، روغن های گیاهی ، دانه ها ، زیتون

مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان شامل : غلات ، زردآلو ، سیب زمینی شیرین ، نارنگی ، انواع توت ها ، چغندر ، لوبیا ، کدو ، روغن زیتون

مواد غذایی غنی از سلنیوم  شامل : گل کلم ، انواع ماهی ها ، میگو ، قارچ دکمه ای ، آجیل برزیلی ، پاستا ، گوشت گاو ، گوشت بوقلمو

مواد غذایی غنی از کوآنزیم شامل : انواع غلات ، سویا ، روغن کنجد ، گوشت ، کانولا

مواد غذایی غنی از فلاونوئیدها شامل : چای سبز ، شکلات تلخ

 

7- ورزش کردن

یکی از روش های بسیار عالی برای سلامتی جسمی و روحی ،روانی ،ورزش کردن است که موجب منظم شدن گردش خون و اکسیژن رسانی به تمام اندام های بدن می شود.پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست و ورزش کردن در حفظ سلامتی و جوانسازی پوست مؤثر بوده و موجب شادابی و سفت شدن پوست خواهد شد.

 

8- نوشیدن آب کافی

بیش از 70 درصد بدن ما را آب تشکیل می دهد و خوردن آب به میزان کافی به تمامی سیستم بدن و اندام ها برای عملکرد درست کمک می کند.همان طور که اگر به گیاهان به مقدار کافی آب نرسد خشک و پلاسیده می شوند بدن ما نیز اگر به اندازه کافی آب ننوشیم شادابی و طراوت خود را از دست خواهد داد پس نوشیدن آب در طول روز را فراموش نکنید و بسته به شرایط بدن به میزان کافی آب بنوشید.

 

9- خواب کافی

استراحت و خواب کافی برای داشتن سلامتی جسمی و روحی لازم است و هر فردی بسته به شرایط جسمی خود باید میزان خواب کافی داشته باشد برخی از افراد با 4 تا 6 ساعت خواب کاملاٌ سرحال می شوند اما برخی دیگر از افراد نیاز به 8 ساعت خواب و شاید کمی بیشتر نیز داشته باشند اما دقت کنید که همان اندازه که خواب کم برایتان مضر است خواب طولانی نیز موجب چین و چروک و تیرگی پوست خواهد شد پس با برنامه ای مرتب در ساعت مشخصی بخوابید و صبح از خواب برخیزید تا پوستی شاداب و شفاف داشته باشید.

 

10- دوری از استرس و اضطراب

با زندگی های پر استرس و پردغدغه چیزی جز بیماری های روحی و جسمی نخواهید داشت و پوست نیز تحت تأثیر این استرس ها خیلی زود دچار چین و چروک ها و پیری زودرس خواهد شد.شاید به نظر خیلی سخت باشد اما برای داشتن پوستی زیبا و جوان در کنار تمامی کارهای گفته شده باید بتوانید این مسئله را نیز مد نظر قرار داده و تا حد امکان از استرس ها دوری کنید تا در داشتن پوستی سالم موفق شوید.

 

11- در صورت نیاز استفاده از داروهای ویتامین

بیشتر افراد با داشتن رژیم غذایی درست ویتامین مورد نیاز بدن و پوستشان را تأمین می کنند اما برخی از افراد به دلایلی همچون بیماری و یا خوردن داروهایی خاص و یا نداشتن رژیم غذایی مناسب دچار کمبود ویتامین در بدن می شوند که خطراط زیادی برای تمامی اندام ها به همراه خواهد داشت پس برای داشتن پوستی سالم بهتر است از ویتامین های مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست استفاده کنند.دادن آزمایش برای دریافت ویتامین های خوراکی راهکاری مناسب خواهد بود.

 

12-در صورت بروز مشکلات پوستی مراجعه به پزشک متخصص پوست

پوست نیز مانند تمام اندام های بدن بیمار می شود و باید به بیماری های پوستی اهمیت داده شود تا زیبایی و طراوت پوست از بین نرود برای این کار باید در صورت بروز هر گونه مشکلی برای پوست به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و هر چه سریع تر مشکلات به وجود آمده را رفع کنید چون ممکن است با حاد شدن این مشکلات ،پوست به درمان جواب نداده و یا مدت زمان طولانی تری برای رفع مشکلات پوست نیاز شود.

بهترین سالن زیبایی در صادقیه

موارد منع مصرف برای داشتن پوستی سالم

  • از زیاده روی در خوردن شیرینی جات و غذاهای با قند بالا اجتناب کنید.
  • سیگار کشیدن موجب اختلال در خون رسانی و آسیب به اندام ها و پوست خواهد شد و پیری زودهنگام به سراغ پوست خواهد آمد.
  • زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند از علل پیری زود هنگام در افراد باشد.

جوانسازی پوست با لیزر

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی 

معرفی خوراکی هایی که پوست شما را درخشان می کنند