افرادی که کاشت مو انجام می دهند باید بدانند کار سخت تازه آغاز شده و باید با مراقبتی درست از موهای کاشته شده محافظت کنند در غیر اینصورت تمام درد و هزینه ی متحمل شده به فنا خواهد رفت پس باید قبل از اقدام به کاشت مو به طور دقیق روش های مراقبت از موهای کاشته شده را بیاموزید.در ادامه به بررسی موارد مهم در مراقبت از موهای کاشته شده خواهیم پرداخت.

برای بهبود پوست سر و مراقبت از موها باید هم نکات ایمنی و هم تغذیه درست و استفاده از داروهای تقویتی ، رعایت بهداشت و استحمام درست و شستشوی سر مد نظر گرفته شود تا موهای کاشته شده مستحکم شده و رشد کنند.

کاشت مو

موارد مراقبتی بعد از کاشت مو

  • نحوه خوابیدن : بعد از کاشت مو نحوه ی درست خوابیدن مهم است چون استراحت کامل در سلامت موها اهمیت دارد برای  خواب صحیح باید سر شما 30 درجه بالا بوده و به پهلوها و یا به پشت بخوابید .
  • استفاده از کیسه یخ : بعد از عمل ممکن است پوست سر متورم و دردناک شود که کیسه یخ می تواند در کاهش این عوارض مؤثر باشد البته به شرطی که سینوزیت نداشته باشید .
  • باز کردن پانسمان : برای این کار باید با دقت عمل شود و اگر امکان دارد در کلینیک این کار انجام شود.برای باز کردن پانسمان لایه های روی را برداشته و برای برداشت آخرین لایه که با قسمت کاشت مو در تماس است باید پانسمان به طور کامل خیس بخورد تا بدون ایجاد فشار بر موهای کاشته شده از سطح پوست سر جدا شود .
  • بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف شود : پزشک بعد از کاشت مو به شما داروهای مورد نیاز را تجویز کرده و نیازی نیست خود دست به کار شوید. پزشک داروهای ضد عفونت و التهاب و برخی داروهای ویتامینه را به شما تجویز خواهد کرد.
  • مواد غذایی مناسب برای بعد از کاشت مو : استفاده فراوان از مایعات و میوه ها و همچنین مواد غذایی غنی از ویتامین C ،مناسب خواهند بود.

کاشت مو

موارد منع مصرف بعد از کاشت مو

  • مصرف دخانیات : مضرات دخانیاتی مانند سیگار و قلیان امروزه برای همه آشکار است و بعد از کاشت مو نیز باید از این ماده ی مخرب تا حدود یک ماه دوری کرد تا به موها آسیب نرسد.
  • مصرف مشروتات الکلی : نوشیدنی های الکلی موهای کاشته شده را به خطر می اندازد و اجازه نمی دهد گردش خون در بدن به طور طبیعی انجام شود و این موضوع شدیداً موهای کاشته شده را به خطر خواهد انداخت و تأثیر داروهای بی حسی را نیز از بین خواهد برد پس حدود ده روز استفاده از آن ممنوع است.
  • استفاده از رنگ مو : رنگ مو برای موهای طبیعی شخص نیز مضر است و باید با دقت و مراقبت اجرا شود در رابطه با موهای کاشته شده که بسیار ضعیف هستند این کار باید با دقت بسیار بیشتری انجام شود و این کار را به حدود شش ماه بعد از کاشت مو موکول کرد.
  • شوینده مناسب : برای شستشوی موهای کاشته شده پزشک شامپوی مخصوصی تجویز می کند که این شامپو باید حداقل یک ماه مورد استفاده قرار گیرد و پس از آن نیز با مشورت پزشک شامپو را عوض کرد.
  • سشوار کردن موها : برای داشتن موهایی مقاوم و سالم استفاده از سشوار پیشنهاد نمی شود و در رابط با موهای کاشته شده استفاده از سشوار ، صاف و یا فر کردن موها بسیار مضر خواهد بود و در صورت نیاز از یک ماه بعد دست به اینگونه اقدامات بزنید .
  • استفاده از کلاه : هر چیزی که جلوی رسیدن هوا را به موها بگیرد و موها را تحت فشار قرار دهد برای موهای کاشته شده خطرناک بوده و ممکن است به فولیکول های مو آسیبی جدی وارد کند پس در ده روز اول به هیچ وجه و بعد از آن نیز تا حدود یک سال در صورت نیاز ضروری از کلاه های گشاد و راحت استفاده کنید.

ورزش کردن چه تأثیری بر موهای کاشته شده دارد ؟

ورزش های سبک و پیاده روی برای موها خطری نداشته و در گردش خون تأثیری مثبت خواهد داشت که بر رشد مو ها مفید خواهد بود اما انجام ورزش های سنگین مثل ورزش های رزمی ، کوهنوردی ، شنا و ورزش هایی از این دست می تواند آسیبی جبران ناپذیر به موهای کاشته شده بزند.بهتر است از ورزش های گروهی که احتمال ضربه خوردن به سر است صرفه نظر کرده و موهای خود را به خطر نیندازید.

ریزش موهای کاشته شده

برخی موهای کاشته شده بعد از حدود یک تا چهار هفته شروع به ریزش می کنند که جای نگرانی نبوده و این موها پس از ریزش بار دیگر شروع به رشد کردن می کنند و این بار با مقاومت بیشر باقی می مانند و قرمزی و التهاب پوست سر کاملاً از بین می رود. در صورتی که ریزش مو ها بعد از ماه ششم نیز ادامه پیدا کرد باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بی حسی پوست سر 

برخی افراد تا شش ماه همچنان از بی حسی پوست سر گلایه دارند که این مطلب نگران کننده نیست و به شرایط بدنی افراد مربوط می شود که موجب ایجاد این قبیل عوارض تا مدت طولانی تری در این افراد می شود که البته جای  نگرانی نیست و به موهای شما نیز آسیب نخواهد زد.

موارد اجرایی مهم بعد از باز کردن پانسمان

  • با باز کردن پانسمان باید در مراقبت از موها حساس تر باشید و به دقت کارهای گفته شده را اجرا کنید در مرحله اول باید تا مدت 3 روز بعد از باز کردن پانسمان هر چند ساعت یک بار با اسپری مخصوص روی موهای کاشته شده آب معمولی را اسپری کنید البته در زمان خواب این کار الزامی نیست.
  • باید در هنگام شستشوی موها از اسفنج و شامپوی تجویزی پزشک استفاده شده و با اسفنج کفی دو بار در روز سر به صورت ماساژ یا حرکت چرخشی شستشو داده شود در اجرای این کار نباید هیچ گونه فشاری به سر وارد شود و حتی استفاده از دوش با فشار آب نیز مضر خواهد بود .شستشوی سر باید دو بار در روز تا زمانی که پوست سر از هر گونه تاول و دلمه پاک شود،ادامه داشته باشد.
  • بعد از هفته سوم می توانید شستشوی سر را روزی یکبار انجام داده و از اسفنج نیز استفاده نکنید.
  • از بین رفتن دلمه ها و پوسته های ایجاد شده در محل کاشت مو طبیعی است اما باید کاملاٌ برطرف شوند.برای برطرف کردن این دلمه ها نباید عجله کنید و اجازه دهید با شستشوی مداوم و مرتب خود از بین بروند و به هیچ وجه از ناخن و یا هر وسیله ای برای کندن این دلمه ها استفاده نکنید.

کاشت مو

 

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی 

معرفی بهترین کلینیک زیبایی در شرق تهران