آلرژی ها می توانند به پوست آسیب های جدی وارد کنند افراد با پوست های آتوپیک و سابقه رینیت بیشتر مستعد آلرژی های پوستی بوده و باید بیشتر دقت کنند.یکی از علل این آلرژی ها در برخی افراد استفاده از مواد آرایشی است که در ابتدا موجب قرمزی و التهاب پوست شده و اگر اهمیت داده نشود موجب ایجاد لک های پایداری در پوست خواهند شد حال اینکه علت این حساسیت ها چیست و چه مواد آرایشی می توانند موجب این حساسیت ها شوند را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

استفاده از لوازم آرایشی روز به روز در حال افزایش است و مواد زیادی در این لوازم به کار رفته که نمی توان به طور قطع گفت کدام یک موجب افزایش حساسیت زایی پوست می شود و ممکن است هر یک از این مواد در افراد مختلف موجب ایجاد حساسیت شوند و باید با رعایت برخی نکات مهم در استفاده از هر یک از مواد آرایشی از ایجاد حساسیت جلوگیری کرد.از عوامل مهم در ایجاد حساسیت در لوازم آرایشی وجود مواد شیمیایی در این لوازم است که می تواند موجب ایجاد حساسیت و برخی بیماری های پوستی شود و باید در استفاده از این لوازم با مواد شیمیایی متفاوت دقت کرد.

توجه داشته باشید که در کنار مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی نگه داری غیر اصولی مواد آرایشی و تاریخ تولید و انقضای محصول نیز می تواند علتی برای ایجاد حساسیت ها باشد و باید به تک تک این نکات دقت کرده و در خرید لوازم آرایشی محتاط بود.علت دیگر در ایجاد حساسیت می تواند به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی باشد که کاری بسیار نادرست است و می تواند قارچ ها و میکروب های پوستی را به پوستتان انتقال دهد.تمیز کردن و نگه داری درست لوازم آرایشی و براش ها و اسفنج ها را نیز مد نظر داشته باشید تا دچار حساسیت های پوستی ناخواسته نشوید.

ترفند های آرایش خانگی

چه ترکیباتی در لوازم آرایشی موجب حساسیت زایی می شوند؟

سایه چشم

سایه چشم از جمله مواد آرایشی است که در پوست حساس اطراف چشم استفاده می شود و می تواند موجب التهاب و قرمزی چشم شود از این رو باید در استفاده از آن دقت کرده و اگر بعد از استفاده دچار مشکل می شوید از انواع مختلف دیگز استفاده کرده و در صورت تداوم حساسیت چشم به طور کلی از این ماده آرایشی صرفه نظر کنید.

آمونیاک در لوازم آرایشی

این ماده شیمیایی حساسیت زا بیشتر در رنگ مو ها موجود بوده و عاملی مهم در ایجاد واکنش های آلرژیک می باشند که برخی از بیماری های زمینه ای نیز می تواند این حساسیت ها را دوچندان کند.اگر بعد از استفاده از مواد آرایشی دچار حساسیت شدید باید با قطع هر از لوازم آرایشی علت حساسیت خود را یافته و سپس برای بهبودی به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید .

سولفات در لوازم آرایشی

سولفات یکی از مواد مورد استفاده در شامپوها به صورت سدیم لوریل سولفات و لورت سدیم سولفات است که می تواند موجب خارش و خشکی پوست سر شود از این رو در هنگام خرید شامپو حتماً به ترکیبات آن دقت کنید و اگر با استفاده از شامپو احساس خشکی در پوست سر کردید حتماً استفاده از آن را قطع کنید.

سادیک اسید در لوازم آرایشی

سادیک اسید در کرم های ضد لک یافت شده و می تواند موجب حساسیت در پوست شود و همچنین ممکن است لک های پوستی را افزایش دهد.

رتینول در لوازم آرایشی

یکی دیگر از مواد حساسیت زا در لوازم آرایشی می تواند رتینول باشد که بیشتر در کرم های ضد پیری موجود است و پس از استفاده موجب خشکی و حساسیت در پوست می شوند.

آلومینیوم و تولن در مواد آرایشی

موادی مانند آلومینیوم و تولن در مواد آرایشی همچون لاک ها موجود هستند که می توانند موجب حساسیت های پوستی شوند.

گلیکولیک اسید در مواد آرایشی

استفاده از این ماده در برخی مواد آرایشی مانند محصولات لایه بردار است و می تواند موجب التهاب ، خارش ، سوزش ،قرمزی و خشکی پوست شود.پس اگر این محصولات را استفاده کرده و دچار این علائم می شوید می توانید از محصولاتی حاوی لاکتیک اسید به جای محصولات با گلیکولیک اسید استفاده کنید.

مواد آرایشی با بوی تند

بوی خوشی که از کرم ها و محصولات آرایشی و بهداشتی استشمام می کنید می توانید موجب ایجاد حساسیت های پوستی شود چون این رایحه ها به خاطر وجود برخی مواد شیمیایی در این محصولات است پس اگر زود دچار حساسیت های پوستی می شوید به این نکته توچه کنید.

چه کرمی برای چه پوستی مناسب است؟

سخن پایانی

مواد بیشماری در لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارند که می توانند موجب حساسیت های پوستی شوند.بهترین راهکار برای جلوگیری از این موضوع این است که قبل از استفاده از مواد آرایشی آن را روی پوست دست یا آرنج تست کنید و در صورت احساس کوچکترین حالت ناخوشایند در پوست در استفاده از آن لوازم تجدید نظر کنید و به دنبال راهکار برای استفاده از آن لوازم نباشید و بدانید که حفظ سلامت و زیبایی طبیعی پوست ارزشمند تر از یک زیبایی موقت و زودگذر است.

 

کدام لوازم آرایشی حساسیت زا هستند ؟ چرا ؟

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی

معرفی بهترین کلینیک های زیبایی در تهران