با بالارفتن سن،پوست نیز شروع به شل شدن و افتادگی می کند و چین و چروک های ریزی روی پوست ایجاد می شود.سن پیری پوست در برخی افراد زودتر شروع می شود از این رو باید افراد قبل از شروع علائم پیری در پوستشان روش های خانگی و در صورت نیاز کلینیکی را برای محافظت و در صورت نیاز درمان پوستشان آغاز کنند.

کلاژن سازی در پوست کمک می کند که پوست حالت کشسانی و سفتی خود را حفظ کرده و دچار پیری زود هنگام نشود حال سؤال این است که چه کنیم تا کلاژن سازی در پوست متوقف نشده و پوست آسیب نبیند؟ برای پاسخ به این سؤال اول باید بدانید کلاژن سازی در پوست یعنی چه؟

کلاژن چیست ؟

کلاژن نوعی از پروتئین ها در بدن هستند که در تمامی بافت های بدن وجود دارند و کار اصلی این پروتئین ها کمک به سلامت پوست است و با حجیم کردن پوست مانند داربستی موجب صاف شدن پوست می شود و از افتادگی و چین و چروک های پوستی جلوگیری می کنند. اما متأسفانه این پروتئین مهم با بالا رفتن سن و دیگر عوامل با گذر زمان دیگر در بدن تولید نمی شوند و یا تولید آنها کند می شود و پوست با کاهش این پروتئین آسیب می بیند.

عواملی که موجب کاهش کلاژن سازی می شود

عوامل زیادی در کاهش کلاژن سازی در بدن مؤثر هستند که به پیری زودهنگام در پوست کمک می کند مانند : پرتوهای خورشید،آلودگی های هوا، استرس و اضطراب ،برخی بیماری ها  و اختلالات هورمنی ، مصرف برخی داروها و در آخر بالارفتن سن که اگر با این عوامل نیز همراه باشد خیلی زود علائم پیری در فرد ظاهر خواهد شد.

امروزه روش های زیادی برای کمک به کلاژن سازی در پوست وجود دارد مانند: ماسک های خانگی و شرکتی ، استفاده از دستگاه های لیفیت صورت در خانه ، روش های جراحی و غیر جراحی در کلینیک های زیبایی،همگی این راهکارها اگر به درستی اجرا شوند شما را در دیرتر رسیدن به سن پیری پوست یاری خواهند کرد.

در مقالات قبلی شما را با روش های کلینیکی ، استفاده از ماسک های خانگی و شرکتی و استفاده از دستگاه های پرکاربرد در لیفت و پاکسازی پوست آشنا کردیم حال قصد داریم در این مقاله شما را با روش های جدید دیگری برای رفع و پیشگیری از آسیب های پوستی آشنا کنیم.

ماسک های کلاژن ساز خانگی

ماسک انگور قرمز

ماسک انگور برای لیفت صورت

این میوه ی خوشمزه حاوی یک ماده شیمیایی به نام رزوراترول است که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و به افزایش کلاژن سازی در پوست کمک می کند.برای استفاده از این میوه بهتر است مقداری روغن زیتون که آبرسانی قوی است به ماسک انگور قرمز اضافه کنید تا پوست شما صاف و یکدست شده و پوست سفت شود.

روش تهیه و استفاده از ماسک انگور قرمز

  1. ابتدا 5 عدد انگور قرمز را با 2 قاشق چایخوری روغن زیتون یا روغن هسته انگور و یک قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط کنید کاملاٌ مخلوط کنید.
  2. ماسک آماده شده را روی پوست بمالید و 10 تا 15 دقیقه روی پوست نگه دارید.
  3. پس از این زمان صورت را با آب گرم شستشو دهید.

ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده ی تخم مرغ سرشار از مواد مغذی و همچنین کلاژن است و پرولین و لیزین بالایی نیز دارد از این رو این ماده ی ارزان و دردسترس بهترین انتخاب برای تهیه ی ماسکی بسیار مفید برای پوست است و می تواند به خوبی پوست را تغذیه کند.

 

روش تهیه و استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ

  1. یک عدد تخم مرغ را شکسته و سفیده آن را جدا کنید.
  2. سفیده را به خوبی هم بزنید.
  3. ماسک شما بدون نیاز به مواد دیگری آماده است و می توانید آن را روی پوست بمالید.
  4. با دستمال کاغذی روی پوست را بپوشانید تا سفیده تخم مرغ خشک شود.
  5. بعد از خشک شدن کامل سفیده دستمال را از صورت جدا کنید.
  6. صورت را با آب گرم شستشو دهید.

ماسک سفیده تخم مرغ با آب لیمو

همان طور که گفتیم سفیده تخم مرغ سرشار از کلاژن است و اگر با آب لیمو که سرشار از ویتامین C است می توانید پوست خود را سفت و روشن کنید.برای استفاده از این ماسک کافیست یک عدد سفیده تخم مرغ را همراه با دو قاشق آب لیمو به خوبی مخلوط کرده و روی پوست بمالید و بعد از دو دقیقه صورت را با آب خنک شستشو دهید.

ماسک هلو

ماسک هلو برای لیفت صورت

هلو از میوه های سرشار از کلاژن و ویتامین C است و می تواند ماده ای مناسب برای تهیه ماسک برای لیفتینگ صورت شما باشد و پوستتان را سفت و روشن کند.

روش تهیه و استفاده از ماسک هلو

  1. یک عدد هلو را پوست کنده و پوره کنید.
  2. ماست یونانی به مقدار 3 قاشق غذا خوری را با پوره هلو مخلوط کنید.
  3. پوست را شستشو داده و کاملاٌ خشک کنید.
  4. ماسک را روی پوست بمالید.
  5. بعد از 20 دقیقه صورت را با آب گرم شستشو دهید.

ماسک کیوی

ماسک کیوی برای لیفت صورت

کیوی حاوی ویتامین C بوده و می تواند کلاژن سازی در پوست را افزایش دهد و ماسکی با قابلیت لایه برداری عالی برایتان ایجاد کند.

روش تهیه و استفاده از ماسک کیوی

  1. یک عدد کیوی را پوست کنده و پوره کنید.
  2. سه قاشق غذاخوری شکر را به آن اضافه کرده و مخلوط کنید.
  3. ماسک تهیه شده را به صورت بمالید.
  4. ماسک را به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید.
  5. سپس پوست را با آب گرم شستشو دهید.

آبا تغذیه هم در کلاژن سازی پوست مؤثر است؟

بله برخی غذاها در کلاژن سازی پوست مؤثر هستند و بهتر است در رژیم غذایی شما گنجانده شود.برخی از غذاهای معرفی شده برای کلاژن سازی مانند :آب قلم ،سفیده تخم مرغ ، مرغ ، توت ها ، مرکبات ، ماهی ،میوه های گرمسیری مانند نارگیل و سیر

 

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی

معرفی بهترین کلینیک های پوست و مو و زیبایی در تهران