بهترین درمان‌های جای جوش آبله مرغان چیست؟ آبله مرغان یک ویروس بسیار مسری است. اکثر مردم یک بار در طول زندگی خود، معمولا در دوران کودکی، آن را تجربه می‌کنند. این بیماری ممکن است اثرات ماندگاری از جمله اسکار آبله مرغان ایجاد کند. احتمال ایجاد اسکار آبله مرغان در صورت خراشیدن یا بثورات پوستی در فرد بیشتر است. جای زخم ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد، به خصوص اگر در قسمت‌های قابل مشاهده بدن مانند صورت باشد. درمان جای جوش آبله مرغان به طور کامل نیازمند صبوری و پیگیری است. بسیاری از درمان‌های بدون نسخه و روش‌های پزشکی وجود دارد که می‌تواند به درمان آن‌ها کمک کند. در اینجا ما بررسی می‌کنیم که بهترین درمان‌ها برای جای جوش آبله مرغان کدام هستند.

بهترین درمان‌های جای جوش آبله مرغان

درمان جای جوش آبله مرغان

مجموعه ای از درمان‌های خانگی و درمان‌های پزشکی ممکن است به کاهش ظاهر جای جوش آبله مرغان کمک کند، در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. درمان‌های خانگی:

قبل از استفاده از محصولات طبیعی برای کاهش جای زخم، فرد باید با پزشک خود مشورت کند. برخی افراد محصولات طبیعی پوست را برای از بین بردن جای زخم آبله مرغان توصیه می‌کنند. بهتر است قبل از استفاده از یک محصول طبیعی برای از بین بردن جای زخم با یک پزشک صحبت کنید. محصولات طبیعی که ممکن است افراد برای از بین بردن جای جوش آبله مرغان استفاده کنند عبارتند از:

  • آلوئه ورا
  • جو دوسر
  • کره کاکائو
  • روغن آرگان
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن جوجوبا
  • کره شی
  • آب لیمو
  • عسل
  • جوش شیرین
  • ویتامین E
  • روغن گل رز

2. لایه برداری:

لایه برداری فرآیند از بین بردن سلول‌های پیر و مرده پوست است. لایه برداری یک اسکار یا جای جوش ممکن است به برداشتن برخی از بافت‌های زبر یا تغییر رنگ کمک کند و بافت جوان زیر را نشان دهد. لایه بردارها می‌توانند مکانیکی یا شیمیایی باشند. لایه‌بردارهای مکانیکی شامل اسکراب‌های صورت، سنگ‌های پا و لوفا هستند که همگی بافتی زمخت دارند که می‌توانند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرند.

لایه‌بردارهای شیمیایی شامل برخی از لوسیون‌ها، پمادها و شوینده‌های بدن حاوی مواد شیمیایی هستند که سلول‌های قدیمی‌پوست را از بین می‌برند و پوست جوان‌تر را نشان می‌دهند.

برخی از کرم‌ها و پمادهای رفع اسکار OTC ممکن است به از بین بردن جای زخم آبله مرغان کمک کنند. پماد برای جای جوش ابله مرغان یکی از درمان‌های مناسب است. این پمادها معمولا حاوی ترکیبات خاصی مانند رتینول و اسید گلیکولیک هستند که در محصولات اسکار آکنه رایج هستند که این مواد برای اسکار آکنه ناشی از آبله مرغان مفید هستند.

برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که مراجعه به پزشک برای لایه برداری حرفه ای و سپس استفاده از لایه بردارهای خانگی برای نگهداری به آنها کمک می‌کند تا به نتایج پایدار دست یابند.

3. ورق‌های سیلیکونی:

ورقه‌های سیلیکونی ورقه‌هایی هستند که فرد روزانه برای مدت معینی، معمولاً بیش از 6 ماه، روی جای جوش خود اعمال می‌کند. ورقه‌ها ممکن است به هیدراته شدن بافت اسکار کمک کرده و باعث محو شدن جای زخم شوند. شما می‌توانید ورق‌های سیلیکونی را از برخی داروخانه‌ها خریداری کنند.

4. درمان‌های پزشکی

برخی از افراد ترجیح می‌دهند برای از بین بردن جای جوش آبله مرغان درمان‌های پزشکی انجام دهند. درمان حرفه ای ممکن است بهترین گزینه برای اسکارهای عمیق باشد. این درمان‌ها عبارتند از:

  • پرکننده‌ها: فیلرها که پرکننده‌های بافت نرم نیز نامیده می‌شوند، می‌توانند به پوست آسیب دیده شکل دهند. فیلرها ممکن است در درمان جای جوش و اسکار فرورفته موثرتر باشند. پزشکان مواد بی خطری مانند چربی یا اسید هیالورونیک را به جای زخم تزریق می‌کنند تا فرورفتگی را پر کند. از آنجایی که پرکننده‌ها به مرور زمان تجزیه می‌شوند، تکرار درمان تقریباً هر 6 ماه یک بار ضروری است.
  • درم ابریژن و میکرودرم ابریژن: درم ابریژن و میکرودرم ابریژن ممکن است ظاهر جای جوش را بهبود بخشد. درم ابریژن و میکرودرم ابریژن تکنیک‌های مشابهی هستند که هر دو می‌توانند برای بهبود ظاهر بافت اسکار موثر باشند. در روش میکرودرم ابریژن یک متخصص پوست از دستگاهی استفاده می‌کند که ذرات اکسید روی یا بی کربنات سدیم را روی پوست می‌دمد تا بافت اسکار را از بین ببرد. از طرف دیگر، آنها ممکن است با استفاده از دستگاهی که دارای پوششی از ذرات الماس است، ناحیه اسکار را پاک نمایند. سپس متخصص مراقبت از پوست از دستگاه مکنده برای حذف باقی مانده روی پوست استفاده می‌کند. درم ابریژن از یک برس سفت و با چرخش سریع برای خراش دادن لایه‌های بالایی و نواحی عمیق تر جای زخم استفاده می‌کند.
  • لایه برداری شیمیایی: مانند درم ابریژن، لایه بردارهای شیمیایی نیز پوست را بازسازی می‌کنند، اما در عوض از مواد شیمیایی برای شکستن لایه‌های بالایی پوست استفاده می‌کنند. پزشکان از اسید قوی استفاده می‌کنند که لایه‌های قدیمی‌پوست را تجزیه می‌کند. لایه‌های زیرین پوست جوان تر به نظر می‌رسند، بنابراین بافت اسکار ممکن است آنقدر قابل توجه نباشد. لازم به ذکر است که پوست نیز تا چند روز پس از لایه برداری شیمیایی حساس و مستعد آسیب خواهد بود.
  • میکرونیدلینگ: میکرونیدلینگ همچنین ممکن است به از بین بردن جای زخم کمک کند. برای انجام میکرونیدلینگ، پزشکان ابتدا یک ماده بی حس کننده را در ناحیه نزدیک اسکار قرار می‌دهند. سپس ابزار کوچکی را با پوششی از سوزن‌های ریز روی آن ناحیه می‌غلطانند تا پوست را به طور مکرر سوراخ کنند. سوزن‌ها سلول‌های پوست را تحریک می‌کنند تا کلاژن بسازند، که ممکن است باعث صاف‌تر به نظر رسیدن پوست شود. بسیاری از افراد قبل از مشاهده هر گونه نتیجه ای نیاز به چندین جلسه میکرونیدلینگ دارند. این روش همچنین باعث خونریزی می‌شود.
  • جراحی و اکسیزیون: اکسیزیون جای زخم آبله مرغان را با بریدن از بین می‌برد. پزشکان می‌توانند قسمت زخمی‌پوست را برش داده و زخم را دوباره بخیه بزنند. با این حال، این بخیه‌ها معمولاً زخم‌های جدیدی از خود به جای می‌گذارند. افرادی که جای زخم‌های عمیق یا سوراخ دار دارند، ممکن است خوشحال باشند که آنها را با یک اسکار خطی نازک از بخیه‌ها عوض کنند.
  • لیزر درمانی: چندین نوع لیزر درمانی ممکن است به اسکار آبله مرغان کمک کند. لیزر درمانی در حال حاضر یکی از رایج ترین روش‌ها برای درمان اسکار و علائم آبله مرغان است. لیزر درمانی از نور پر انرژی برای کاهش ظاهر اسکار استفاده می‌کند.

درمان جای جوش آبله مرغان

پیشگیری از ایجاد جای جوش آبله مرغان

افراد مبتلا به آبله مرغان ممکن است متوجه شوند که آنتی هیستامین‌ها به تسکین خارش کمک می‌کنند. افراد می‌توانند اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش خطر ابتلا به اسکارهای بسیار قابل مشاهده آبله مرغان ناشی از جای جوش انجام دهند. این اقدامات شامل موارد زیر می‌باشد:

۱. اجتناب از خاراندن: خاراندن روی زخم‌ها یا دلمه‌های آبله مرغان ممکن است منجر به ایجاد بافت اسکار شود. برای اکثر مردم، تسکین موقتی که از خاراندن زخم احساس می‌کنند، ارزش زخم طولانی‌مدت را ندارد.

۲. استفاده از کرم ضد آفتاب همیشه: استفاده از کرم ضد آفتاب ممکن است به جلوگیری از تیره شدن جای زخم کمک کند. اسکارهای تیره‌تر بیشتر قابل توجه هستند، بنابراین استفاده از ضد آفتاب قوی با حداقل SPF 30 ممکن است به کاهش دید آنها کمک کند.

۳. مرطوب کردن پوست: مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است در طول شیوع آبله مرغان مفید باشد.

۴. درمان با آنتی هیستامین‌ها: برخی افراد ممکن است متوجه شوند که مصرف آنتی هیستامین‌های OTC به کاهش خارش آبله مرغان کمک می‌کند. همچنین می‌توان نسخه‌هایی از آنتی هیستامین‌های رایج را که برای کودکان بی خطر هستند، خریداری کرد.

پیشگیری از ایجاد جای جوش آبله مرغان

جای جوش آبله مرغان کلینیک دکتر تاتو

درمان‌های زیادی برای کمک به از بین بردن جای زخم آبله مرغان وجود دارد. درمان‌های خانگی ممکن است به افرادی که جای جوش خفیفی دارند کمک کند، در حالی که درمان‌های پزشکی برای موارد شدیدتر مورد استفاده هستند. درمان‌ها شامل لیزر، لایه برداری شیمیایی، جراحی، میکرونیدلینگ، پر کننده‌های پوستی، درم ابریژن، ورق‌های سیلیکونی، کرم و پماد می‌باشند. این که نحوه از بین بردن جای جوش آبله مرغان به چه صورت است و کدام روش برای درمان جای جوش بهتر است باید توسط پزشک تشخیص داده شود، که به عواملی چون نوع و شدت جای جوش و شرایط جسمی‌و فیزیولوژی بیمار بستگی دارد. بنابراین کسی که جای جوش آبله مرغان دارد باید از پزشک یا متخصص پوست بپرسد که بهترین گزینه درمانی برای از بین بردن جای جوش آبله چیست.

نشانی اینترنتی: https://drtattoo.co/

شماره تماس مشاوره: 02191002555

آدرس: تهران ، شهرک غرب ، بلوار دریا ، بین مطهری و شفق ، ساختمان ساحل پلاک ۱۰۴ ، طبقه دوم