بندرانزلی بزرگترین بندر شمال ایران، که از نظر جمعیت پس از رشت، دومین شهر پرجمعیت استان گیلان به‌شمار می‌رود. بندرانزلی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیاری دارد که قدیمی‌ترین آنها، فانوس دریایی است که در سال ۱۸۱۵ میلادی ساخته شد. همچنین مرداب انزلی که قدمتی ۱۵ هزار ساله دارد، از بزرگترین مرداب‌های دنیا است. سفر به انزلی و اقامت در هتل سفید کنار انزلی، از سفرهای خاطره‌انگیز برای گردشگران خواهد بود. 

bandar-e-anzali

بندرانزلی در طول زمان به یکی از شهرهای تجاری ایران تبدیل شد. به‌خاطر نزدیک بودن به کشورهای شمالی ایران، این شهر از نظر اقتصادی، بسیار حائز اهمیت است. در زمان حکومت پهلوی، بندرانزلی به نام بندر پهلوی شناخته می‌شد که پس از انقلاب به نام انزلی تغییر نام پیدا کرد. در ادامه با جاذبه‌های دیدنی انزلی آشنا خواهیم شد.

تالاب انزلی

تالاب انزلی از معروف‌ترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی بندرانزلی به‌شمار می‌رود که اکثر گردشگران در سفر به انزلی از آن بازدید می‌کنند. از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر، قایق‌سواری در تالاب انزلی است. این تالاب حدود ۲۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد و عمق تالاب به ۱.۵ تا ۲.۸ متر می‌رسد. از دهه ۱۳۰۰ وسعت مرداب انزلی کم شده و اکنون به یک چهارم وسعت قبل رسیده است.

تالاب انزلی در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های حفاظت شده بین‌‌المللی قرار گرفت. مرداب انزلی یا همان تالاب انزلی در طی این چند دهه اخیر، دچار آلودگی شده اما همچنان زیبایی خودش را حفظ کرده و مکانی برای تماشای پرندگان مهاجر می‌باشد. اکوسیستم گیاهی مرداب انزلی، نیلوفرهای آبی زیبایی را پدید آورده که زیبایی این تالاب را چندین برابر کرده است.

موج شکن انزلی

موج شکن انزلی به‌منظور جلوگیری از آسیب رساندن موج‌ها به کشتی‌ها و قایق‌ها ساخته شده است و به‌عنوان یکی از مکان‌های دیدنی در سفر به انزلی به‌شمار می‌رود. طول موج شکن ۵۲۰ متر است که در سال ۱۲۹۳ احداث شد. افراد بسیاری برای گشت و گذار و تفریح به سمت موج شکن رفته و با قدم زدن و تماشای مناظر اطراف از این طبیعت زیبا لذت می‌برند. 

پارک جنگلی بندرانزلی

از جاذبه‌های دیگر بندرانزلی، پارک جنگلی بندرانزلی است که طبیعت زیبا و سرسبز آن گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند و ساعاتی خوش و دلچسب را در این پارک می‌گذرانند. در سفر به انزلی این مکان می‌تواند برای گردش و تفریح، مکان مناسبی باشد. پوشش گیاهی این پارک بسیار زیاد بوده و قدم زدن در میان پارک جنگلی، آرامش بسیاری را به جسم انسان برمی‌گرداند. 

گردشگران برای استراحت می‌توانند از آلاچیق‌هایی که در پارک وجود دارد استفاده کنند. امکانات رفاهی و زمین بازی برای کودکان، در پارک تعبیه شده و برپایی چادر برای کسانی که می‌خواهند در چادر استراحت کنند، بلامانع است. نمایشگاهی از صنایع دستی در قسمت ورودی پارک، قرار گرفته که برای خرید سوغاتی مناسب است.

bandar-e-anzali

دهکده ساحلی انزلی

دهکده ساحلی انزلی، وسیع‌ترین باغ شهر کشور می‌باشد. این دهکده ساحلی از زیباترین مناطق این شهر به‌شمار می‌آید. این دهکده در سال ۱۳۴۸ توسط مرحوم فرهنگی ساخته شده است. دهکده ساحلی انزلی از مناطقی است که باعث شده بندرانزلی به شهرهای اروپایی شباهت پیدا کند. این دهکده مساحتی بالغ بر ۳۵۰۰ متر دارد که در امتداد مرداب انزلی احداث شده است. در ابتدا و انتهای این دهکده، دو موج شکن که سبب زیبایی بیشتر دهکده شده، قرار دارد.

امکانات تفریحی و رفاهی این دهکده شامل ساحل اختصاصی برای شنای آقایان و بانوان، پارک، ویلا، رستوران، فروشگاه، مراکزخرید، مسجد، آلاچیق، زمین‌های ورزشی وازجمله امکانات این دهکده زیبا می‌باشد. اکثر گردشگران در سفر به انزلی، از این دهکده زیبا دیدن می‌کنند. بهترین زمان بازدید و گشت و گذار در این دهکده، هنگام شب است تا از تماشای غروب آفتاب این منطقه، بتوان بیشترین لذت را برد.

پل غازیان 

پل غازیان انزلی از پل‌های پیشرفته جهان، به‌شمار می‌رود که برروی رودخانه انزلی و در مسیر تهران به رشت قرار دارد. پل غازیان از پل‌های تاریخی ایران بوده که پروژه ساخت آن از سال ۱۳۱۴ شروع شد و تا سال ۱۳۱۸ به طول انجامید. برای ساخت این پل از بتن استفاده شده و به‌همین دلیل تا به امروز مستحکم مانده است. این پل، راه ارتباطی شهرهای آذربایجان، رشت، تهران و قزوین می‌باشد.

پل غازیان با همکاری شرکت آلمانی به نام سنتاب و شرکت سوئدی به نام موتلا احداث شد. قدمت پل غازیان ۸۰ سال است که در فهرست جاذبه‌های دیدنی انزلی قرار دارد. این پل متحرک، از پل‌های ویژه و خاص در کشور به‌شمار می‌آید که بسیار مستحکم است. پل غازیان دارای ۸۵ متر ارتفاع و ۲۱۰ متر طول و ۵ دهانه است که یکی از دهانه‌های متحرک آن دارای ۲۵ متر طول می‌باشد.

بولوار ساحلی انزلی

بلوار ساحلی انزلی، یکی دیگر از مکان‌های دیدنی بندرانزلی است که به نام‌های بلوار ساحلی قدس و بوستان ساحلی نیز معروف است. در سفر به انزلی گردش در بلوار ساحلی انزلی را باید در صدر برنامه‌های این سفر قرار داد. این بلوار به‌عنوان اولین پارکی که به سبک معماری اروپایی، در بندرانزلی و حتی ایران معرفی شده است. قدمت این بلوار ساحلی به سال ۱۳۰۷ هجری شمسی برمی‌گردد. 

اسکله بندرانزلی که یکی از مهم‌ترین اسکله‌های کشور است در همین بلوار قرار دارد. از زیبایی‌هایی که در این بلوار می‌توان مشاهده کرد رفت و آمد کشتی‌ها به سمت اسکله، پرواز مرغان دریایی، طلوع و غروب خورشید و امواج دریا از زیبایی‌های است که می‌توان از آن لذت برد.

درختان بلند قامت بر زیبایی این بوستان ساحلی افزوده، آلاچیق، گل‌های زیبا و رنگارنگ، مجسمه‌های شیر، حوضچه‌های آب با فواره‌های آن، درختان کاج، شمشادهای زیبا، همه و همه به زیبایی این بلوار افزوده‌اند. بهترین ساعات برای پیاده‌روی در این بلوار زیبا، هنگام عصر می‌باشد. پیاده‌روی در این بلوار در عصرهای بهار و تابستان با عطر درختان پرتقال و نارنج، لذتی وصف‌ نشدنی دارد.

مجموعه گردشگری دریایی مارینا 

از جاذبه‌های تفریحی بندرانزلی، مجموعه ورزشی و گردشگری مارین کاسپین است. اسکله این مجموعه، نخستین مارینای شمال کشور به‌حساب می‌آید و از بروزترین مجموعه‌های تفریحی بندرانزلی است. گردشگران در سفر به انزلی و اقامت در هتل جهانگردی انزلی می‌توانند از تفریحات این مجموعه ازجمله قایق‌ سواری، جت‌اسکی، قایق‌های‌ بادبانی، کایاک، پدل‌بورد، شاتل واستفاده کنند. در کنار امکانات تفریحی، امکانات رفاهی مانند دوچرخه سواری، چهارچرخ ساحلی، کافه و رستوران در این مجموعه تعبیه شده است.

bandar-e-anzali

کاخ موزه نظامی

از جذاب‌ترین بناهای تاریخی بندرانزلی، کاخ موزه نظامی انزلی می‌باشد که به کاخ میان پشته معروف شده است. پنجره‌های بزرگ این کاخ سبب شده تا ظاهری زیباتر به خود بگیرد و به‌خاطر نزدیکی بندرانزلی به کشورهای روسیه و ارمنستان، از معماری این دو کشور تاثیر گرفته است. قدمت تاریخی این کاخ به دوره قاجار برمی‌گردد. مساحت این بنا ۱۱۶۸متر بوده که متشکل از یک سالن پذیرایی، یازده اتاق، چهار سرویس بهداشتی و حمام است. 

این بنای زیبا در سال ۱۳۰۷ دچار آتش‌سوزی شد و خسارت‌های زیادی به آن وارد آمد. کاخ میان پشته در سال ۱۳۰۸ به فرمان رضاخان ساخته شد که زمان ساخت آن دو سال به طول انجامید و در سال ۱۳۱۰ به پایان رسید. سلاح‌های نظامی از مواردی است که در این کاخ موزه نگهداری می‌شود. در سفر به انزلی بازدید از این جاذبه تاریخی، گزینه مناسبی است.

حافظیه بندرانزلی

حافظیه بندرانزلی، یک بنای سفید رنگ و زیبا که شبیه به حافظیه شیراز است. این بنا در بلوار ساحلی انزلی قرار دارد و در سال ۱۳۱۱ به‌دستور شهرداری انزلی و گروهی از مهندسان آلمانی ساخته شد‌ و به ترنم موسیقی، نام گرفت. از آنجایی که شباهت زیادی به حافظیه شیراز دارد به حافظیه انزلی معروف شد. این بنا ۷۶ مترمربع مساحت دارد و مانند حافظیه شیراز دارای چند پله و تعدادی ستون و گنبد است. 

این بنا علاوه بر زیبایی شهر، یکی از جاذبه‌های دیدنی بندرانزلی به‌حساب می‌آید که نمایشگاه‌های کوچک نقاشی و صنایع دستی در این مکان برگزار می‌شود. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است که در سفر به انزلی می‌توان از این مکان دیدن کرد.

برج ساعت

برج ساعت یا مناره انزلی از دیدنی‌ترین جاهای بندرانزلی است که قدمتی تاریخی دارد. این برج در زمان ناصرالدین شاه و به فرمان خسروخان گرجی ساخته شد. برج ساعت در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی در ۵۰ متر و با ارتفاع ۲۸ متر بنا شد و در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفت.

ساعتی که در این بنا نصب شده بود یک ساعت آلمانی 7 کوکه بود که در سال ۱۳۶۹ شهرداری بندرانزلی یک ساعت الکتریکی را جایگزین این ساعت قدیمی کرد. این برج در خیابان سپه انزلی واقع شده که در سفر به انزلی می‌توان از این برج ساعت بازدید کرد.

منطقه آزاد انزلی

آکواریوم انزلی

آکواریوم بندرانزلی یکی از بزرگترین آکواریوم‌های ایران است که در سال ۱۳۹۷ تاسیس شد و از جاذبه‌های گردشگری بندرانزلی به‌شمار می‌رود. در این آکواریوم ۲۰۰ گونه آبزی و ۵۰۰ هزار خزنده نگهداری می‌شود به‌همین دلیل یکی از جامع‌ترین آکواریوم‌های کشور است که آبزیان و خزنده‌های بسیاری را در خود جای داده است. 

این آکواریوم، فانتستیک نامیده شده زیرا انواع آکواریوم‌های دیگر را مانند معمولی، روباز، تونلی و مینی آکواریوم را در خود دارد. مساحت این آکواریوم ده هزار مترمربع می‌باشد‌ که دارای دو طبقه است. آکواریوم انزلی علاوه بر تماشای ماهی‌ها و آبزیان آکواریوم، مکانی برای تفریح می‌باشد که می‌توان از امکانات تفریحی این مجموعه مانند شهربازی سرپوشیده، گیم لند، بولینگ و لونا پارک نیز بهره برد. تونل آکواریوم انزلی، بزرگ‌ترین تونل شیشه‌ای زیر آب در کشور است. عکاسی در این مکان بسیار جذاب خواهد بود.

گیفت شاپ

تنها گیفت شاپ دریایی کشور، گیفت شاپ آکواریوم بندرانزلی است که انواع بازی‌های فکری، عروسک، هدایای دریایی و سازه‌های دریایی در آن جای دارد که می‌توان به‌عنوان یادگاری و سوغات، از آنها خریداری کرد.

بولینگ

یکی دیگر از تفریحات آکواریوم بندرانزلی، بولینگ است که می‌توان آن را به صورت فردی یا گروهی انجام داد. سالن بولینگ این مجموعه، شیک‌ترین و مدرن‌ترین سالن بولینگ استان گیلان می‌باشد که با نورپردازی عالی، سالنی منحصر به فرد و زیبا طراحی شده است. سالن بولینگ آکواریوم بندرانزلی برای علاقه‌مندان به بولینگ مکان بسیار مناسبی است. 

بازار کاسپین

از مراکز خرید پرطرفدار در انزلی، بازار کاسپین است. این بازار در منطقه آزاد انزلی قرار گرفته و بزرگترین مرکزخرید شهر انزلی می‌باشد. قیمت اجناس در این بازار، بسیار مناسب بوده که می‌توان در سفر به انزلی از این بازار دیدن کرد. به‌دلیل نزدیک بودن کشور روسیه، بیشتر اجناس در این بازار، روسی می‌باشد. از امکانات رفاهی این مرکزخرید می‌توان امکاناتی همچون پارکینگ، کافی‌شاپ، رستوران و سرویس بهداشتی را نام برد.

مجتمع تجاری ونوس

مرکز تجاری ونوس، یک مجتمع تجاری پرطرفدار و شلوغ می‌باشد که در فاز یک منطقه آزاد انزلی قرار دارد. این مجتمع در سال ۱۳۸۵ احداث شد و تنوع صنفی زیادی ازجمله فروش کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی ودارد. این مکان در ایام تعطیل بسیار شلوغ بوده زیرا مردم از شهرهای نزدیک بویژه رشت، برای تفریح و پاساژگردی به منطقه آزاد انزلی می‌آیند.

bandar-e-anzali

بازارهای انزلی

خیابان سپه

از مهمترین خیابان‌های بندرانزلی، خیابان سپه می‌باشد که افراد بومی شهر انزلی، آن را لوکس‌ترین مرکزخرید شهر انزلی می‌دانند. بافت کلاسیک و معماری اروپایی خیابان سپه، از زیبایی‌های این خیابان به‌شمار می‌آید. طول این خیابان ۹۰۰ متر بوده که ورودی آن با مجسمه شیرسنگی شروع شده و انتهای آن به خیابان ناصر خسرو می‌رسد. 

افراد بومی بندرانزلی و همین‌طور بیشتر گردشگران در سفر به انزلی، خیابان سپه و بازار سپه را برای خرید انتخاب می‌کنند. مغازه‌های این خیابان اصولاً لباسفروشی، طلافروشی، ساعت فروشی، لوازم آرایشی و بهداشتی ومی‌باشد. نمونه این خیابان در کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه وجود دارد که در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار است.

بازار گیلار

بازار گیلار از جمله بازارهایی است که اجناس متنوعی برای فروش دارد از جمله پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، تزئینات خانگی ومی‌باشد. این بازار امکانات تفریحی و رفاهی خوبی دارد از جمله رستوران، فضای بازی برای کودکان و پارکینگ خودرو بخشی از این امکانات است که می‌توان با سفر به انزلی از بازارهای زیبای این شهر دیدن کرد.

بازار ساحلی

در بازار ساحلی انزلی، مغازه‌ها و دکه‌ها با فروش اجناسی مانند لوازم آرایشی، پوشاک واز شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین بازارهای انزلی می‌باشد. از مزیت‌های بازار ساحلی، پارکینگ اختصاصی آن است.

بازار ماهی فروشان

از قدیمی‌ترین و جالب‌ترین بازارهای بندرانزلی، بازار ماهی فروشان است که صیادان ماهی‌های صید شده خود را در این بازار می‌فروشند. در سفر به انزلی می‌توان ماهی تازه را از این بازار تهیه کرد.