همیشه در کشور ما مراسم خواستگاری و ازدواج با حساسیت خاص و رسومات عجیب در گوشه گوشه ی کشور اجرا می شده که شاید برای برخی جالب و شاید آموزنده باشد اینکه بدانیم در نقاط مختلف ایران در اجرای مراسم خواستگاری و ازدواج چه رسوماتی اهمیت دارد و وظیفه ی خانواده عروس و داماد و خود عروس و داماد چست؟

رسومات ازدواج در ایران

رسومات خواستگاری رفتن

خواستگاری در ایران باید مقدماتی همراه باشد تا حرمت خانواده ی عروس و داماد خدشه دار نشود اینکه چه نکاتی در خواستگاری مهم است اجرا شود و تقریباٌ تا حدود زیادی این رسومات در تمام اقوام ایرانی یکی است را در ادامه بررسی خواهیم کرد البته قابل ذکر است در اقوام مختلف ممکن است رسومات دیگری نیز اجرا شود.

 

لینک های مفید:
سالن عقد

 

  1. زمان خواستگاری باید از قبل تعیین شود: قبل از هر اقدامی باید زمان خواستگاری با خانواده عروس هماهنگ شود و حضور بی مقدمه برای خواستگاری در اقوام مختلف ایرانی غیر قابل قبول و نشانه ی بی ادبی است. چون خانواده دختر باید لوازم پزیرایی را در فرصت کافی آماده و در صورت نیاز با اقوام درجه یک تماس بگیرند.
  2. کدام طرف برای خواستگاری برود خانواده عروس یا داماد : در تمامی اقوام ایرانی این خانواده پسر است که همراه آقا داماد برای خواستگاری به منزل عروس خانم می روند و این مطلب برای خانواده های ایرانی مهم است.
  3. پوشش مناسب خواستگاری : کشور ما به عنوان کشوری با فرهنگ غنی و عمیق به همه چیز توجه دارد حتی به لباس شب خواستگاری، در این شب، عروس خانم و آقاداماد لباس های شیک ولی سنگین انتخاب می کنند همچنین خانواده دو طرف نیز از این سبک لباس ها انتخاب می کنند تا شئونات مجلس برقرار باشد و در برخی اقوام پوشیدن لباس های سنتی رواج دارد.
  4. صداقت در روز خواستگاری : برخی افراد فکر می کنند باید با آرایش فراوان و یا پوشش های خواص عیوب احتمالی خود را بپوشانند اما این کار آینده فرد را به خطر خواهد انداخت و بهتر است هر دو طرف یعنی عروس و داماد با صداقت آشنایی خود را شروع کنند تا در آینده به مشکلات جدی برخورد نکنند.
  5. همراه داشتن گل و شیرینی : بردن گل و شیرینی یکی از رسومات گسترده در اکثر اقوام ایرانی است و نشانه ی احترام به خانواده ی عروس است البته در برخی نقاط به همراه داشتن دسته گل رسم نیست اما این رسم قشنگ می تواند در زیباتر شدن مجلس خواستگاری نقش داشته باشد.در انتخاب گل دقت کنید که برخی از گل ها مانند گل های گلایل ، شببو و داوودی بیشتر برای مراسم سوگواری استفاده می شوند و ممکن است اگر در این مراسم خواستگاری از این گل ها استفاده کنید موجب سوء تفاهم شود همچنین رنگ زرد گل ها برای برخی نشانه ای از نفرت است پس به سلایق افراد توجه کنید و در رابطه با شیرینی نیز بهتر است از شیرینی ها کوچک خریداری کنید.
  6. ورود خواستگار به خانه عروس خانم : استقبال از میهمانان بخصوص اگر خواستگار باشند از رسومات مهم ما ایرانیان است پس اعضای خانواده به استقبال خواستگاران رفته و آنها را به قسمت بالایی اتاق پذیرایی دعوت می کنند و بعد از نشستن میهمانان عروس خانم با سینی چایی از میهمانان پذیرایی می کند و در کنار میهمانان قرار می گیرد تا مراسم خواستگاری رسماٌ آغاز شود.
  7. شروع کننده ی صحبت : بر طبق رسومات اقوام کشورمان شروع کننده صحبت در مجلس خواستگاری یکی از اعضای خانواده ی پسر است کسی که نطقی شیوا دارد سخن را آغاز می کند.
  8. رفتار عروس خانم و آقا داماد : در مراسم خواستگاری عروس و داماد تنها کسانی هستند که رسم ادب است که سخن نگویند و اجازه دهند بزرگتر ها صحبت کنند و این کار چیزی از ارزش آنها نخواهد کاست.
  9. صحبت عروس خانم با آقا داماد : در اکثر اقوام ایرانی در شب خواستگاری اگر خانواده ی دو طرف رضایت داشتند دختر و پسر در حضور یکی از اعضای خانواده ی دختر که در بیشتر موارد فرد انتخابی کم سن و سال است،صحبت کرده و از نظرات هم مطلع می شوند تا بتوانند با شناختی بهتر تصمیم بگیرند.
  10. جواب عروس خانم : بیشتر مواقع عروس خانم در جلسه اول جواب نداده و این کار را به بعد موکول می کند که البته اگر شناخت قبلی وجود داشته باشد نیاز به این کار نیست و مطمئناٌ جواب مثبت عروس خانم در شب خواستگاری ارزش او را کم نخواهد کرد.
  11. بدرقه از خانواده داماد : جواب عروس خانم هر چه باشد رسم ادب این است که خانواده پسر با ادب و احترام بدرقه شوند تا حرمت این مجلس حفظ شود .

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

 

رسومات ازدواج در ایران

مراسم ازدواج و خواستگاری در ایران

از رسوماتی که در سراسر ایران وجود دارد این است که خانواده پسر ،دختری برای پسرشان انتخاب کرده و با مدتی رفت و آمد با خانواده دختر با خلقیات و رفتار آنها آشنا شده و بعد اجازه مراسم خواستگاری از خانواده دختر گرفته می شود که خانواده دختر نیز با فامیل های درجه یک مشورت کرده و بعد از تحقیق در رابطه با آقا داماد و خانواده اش اگر دختر خانم مایل بود قرار مراسم خواستگاری گذاشته می شود که البته در برخی مناطق رضایت عروس خانم در اول کار مهم نیست و اجازه ریش سفیدان کافی است .

همکاری و همیاری در اجرای مراسم عروسی و تهیه جهازیه از رسومات بسیار زیبا و برگرفته از فرهنگ غنی و بی نقص مردم کشورمان است که برگزاری این مراسم و آغاز زندگی را برای جوانان راحتر خواهد کرد.

احترام به بزرگتر ها همیشه در سالیان دراز در فرهنگ کشورمان وجود داشته و امیدواریم این رسومات مانند ارثیه ای ارزشمند برای آیندگان ما نیز باقی بماند تا خانواده هایی گرم و صمیمی و استوار تشکیل شده و همیشه مردمی شاد و خوشبخت داشته باشیم.

رسومات ازدواج در ایران