یکی از رسومات و سنت های مهم در کشور ما، سنت تعیین مهریه است که البته در اکثر کشورها این سنت به شکل های مختلف در حال اجرا است.تعیین مهریه از نظر قانونی نیز مهم بوده و اگر مهریه تعیین نشود عقد باطل است.اما عجیب ترین مهریه ها در ایران

اینکه مهریه بر چه مبنایی تعیین می شود باید بگوییم که مهریه باید ارزش مالی داشته و عاقلانه باشد .

امروزه تعیین مهریه برای برخی حکم بازی را پیدا کرده که می خواهند از آن لذت برده و با آن پز بدهند یا شاید ثابت کنند که عاشق ترین عروس و داماد هستند اما در واقع باید بدانند برخی مهریه ها قابل قبول نیستند اما باز هم کسانی هستند که مهریه هایی عجیب در نظر می گیرند که بسیار مشکل ساز خواهد بود.

برخی از عجیب ترین مهریه ها در ایران

قبل از پرداختن به عجیب ترین مهریه ها باید بگوییم که اگر مهریه ای غیر قابل وصول باشد باطل بوده و به ضرر عروس خانم خواهد بود.

 

لینک های مفید:
مزون لباس عروس

 

1- یک کیلو بال مگس

در سال 1386 زنی به دادگاه خانواده مراجعه کرده و تقاضای وصول مهریه خود که یک کیلو بال مگس بود را کرد و علت تقاضای خود را کلاهبرداری شوهرش عنوان کرد که با وجود متاهل بودن او را فریب داده است. اما متأسفانه مهریه این خانم به علت نداشتن ارزش مالی باطل اعلام شد.

 

2- پنجاه هزار مرجان دریایی

تعجب نکنید چون این هم از جمله مهریه های عجیبی بود که با مراجعه به دادگاه آشکار شد ولی چون این کار هم به محیط زیست آسیب می رساند و قابل اجرا نیست پس باطل اعلام شد.

 

3- ده آهو از کوه های منطقه

این مهریه نیز به علت معین نبودن و آسیب به محیط زیست باطل اعلام شد.

 

4- توپ تنیس 1978 عدد

این مهریه ارزش مالی دارد اما چون نوع و مدل توپ تنیس مشخص نشده بود پس باطل اعلام شد.

 

5- دو هزار قطعه نبات

این مهریه با اینکه باطل نیست اما وصول ان بسیار سخت است.

 

6- صد هزار لیتر بنزین

این مورد نیز باطل نیست اما وصول آن بسیار سخت است چون حمل و نقل آن بسیار سخت است و هچنین ممکن است نظم اقتصادی بنزین یک منطقه را تحت تأثیر قرار دهد.

 

7- هزار بار سفر به کربلا با پای پیاده

این نوع مهریه ها باطل هستند چون ارزش مالی نداشته و صرفاٌ تعهدی

 

لینک های مفید:
سالن عقد

 

8- سفر به صد و بیست پایتخت جهان

تعیین این گونه مهریه ها باطل است مگر اینکه شهرهای مد نظر با نام مشخص شده باشند و کیفیت سفر نیز معلوم شده باشد.

 

9- صد تابلوی نقاشی

این نوع مهریه نیز ممکن است باطل اعلام شود چون اگر هم مشخصات و اوصاف نقاشی ها مشخص شده باشد باز هم چون نقاشی ها قطعاً کیفیت های متفاوتی دارند ممکن است مجهول باشند.

 

10- صد و ده کیلوگرم گل یاس

این مهریه باطل اعلام نشد اما وصول آن بسیار سخت است چون وزن هر گل یاس بین پنج تا ده گرم بوده و صد وده کیلو گرم گل یاس حدوداً بیست و دو میلیون گل یاس می شود.

 

11- دست چپ آقا داماد

بله این نیز از مهریه های عجیبی است که در ایران تعیین شده که البته با توضیحات داده شده مشخص است که این مهریه نیز باطل اعلام شده.

 

12-چشم های داماد

این مهریه عجیب و غریب نیز باطل اعلام شده.

 

13- هزار قطعه شکلات

اگر نوع و برند شکلات ها مشخص شده باشد مشکلی نیست چون ارزش ماهی ان معین است اما اگر اوصاف و مشخصات آن مشخص نباشد باطل است.

عجیب ترین مهریه

 

ویژگی های مهریه قابل وصول

  1. ارزش اقتصادی داشته باشد : یعنی یا پول باشد یا هر کالای دیگری که ارزش اقتصادی داشته باشد مانند: سکه بهار آزادی ، سهام ،زمین ، خانه و …
  2. آقا داماد خود باید مالک باشد: این سخن بدین معناست که اگر خانه ای را آقا داماد مهریه عروس خانم قرار داده باید به نام خودش باشد تا در صورت نیاز بتواند به نام همسرش بزند.
  3. معلوم و معین باشد: یعنی از نظر جنس ف تعداد و هر گونه شرایط مورد نیاز کاملاٌ مشخص شده باشد.                                                                             برای مثال اگر مهریه سکه در نظر گرفته شده باید جنس آن و وصف آن یعنی تمام بهار آزادی بودن و همچنین تعداد آن مشخص شده باشد.و یا اگر زمینی را مهریه همسر قرار داده باید آدرس، مساحت و مشخصات آن به طور کامل قید شده باشد.
  4. قانونی باشد : یعنی مالی که به عنوان مهریه تعیین می شود غیر قانونی نباشد برای مثال مشروبات الکلی نمی توانند مهریه در نظر گرفته شوند.
  5. قابل وصول باشد : یعنی افراد بتوانند آن را تهیه کنند برای مثال یک کیلو بال مگس و یا هزار مرجان دریایی و یا هزار آهوی کوهستان برای افراد قابل تهیه نیست پس باطل است.

عجیب ترین مهریه ایران

جمع بندی نهایی در رابطه با عجیب ترین مهریه ها

جمله ی، مهریه را کی داده و کی گرفته را به طور کلی از ذهن بیرون کنید و در رابطه با تعیین مهریه ای که قابل وصول باشد دقت کنید.

تعیین مهریه عجیب و غریب هیچ کلاس و افتخاری ندارد و از نظر دیگران احمقانه هم خواهد بود پس زندگی را با بازی اشتباه نگرفته و با در نظر گرفتن قواعد و اصول، یک مهریه ی عاقلانه در نظر بگیرید.