یکی از بیماری های پوستی که اکثر افراد ممکن است به آن مبتلا شوند شوره سر است در این بیماری پوست سر به صورت ورقه هایی سفید و یا زرد رنگ از پوست سر جدا شده و به شکلی بسیار زننده در میان مو پخش شده و حتی به روی شانه ها ریزش می کنند و در کنار ایجاد سرخی و خارش و ریزش مو موجب کاهش اعتماد به نفس و اضطراب در فرد خواهد شد.

درمان شوره سر

وقتی فردی مبتلا به شوره سر است خود، خیلی زود به این مطلب پی برده و نیاز به تشخیص خاصی نیست مگر تشخیص علت و نوع درمان شوره سر که باید به دقت انجام شود تا فرد را از شر شوره سر خلاص کند.

برای درمان بهتر شوره سر باید علت آن مشخص شود تا درمان صحیح و نتیجه بخشی اجرا شود از این رو در ادامه به علل ایجاد شوره سر خواهیم پرداخت.

روش های درمان شوره سر

درمان شوره سر

 

 

علت ایجاد شوره سر چیست؟

علل متفاوتی می توانند موجب بروز شوره در سر شوند که شناخت آنها شما را در رفع آنها یاری خواهد کرد از جمله این علل شامل :

  1. پوست خشک : شاید بتوان گفت از رایج ترین علل ایجاد شوره در سر،پوست خشک است که موجب ایجاد پوسته های ریز و پراکنده در موها می شوند که درمان آنها چندان سخت نیست و در مدت زمان کوتاهی می توان آنها را درمان کرد.
  2. پوست چرب : یکی دیگر از علل رایج در ایجاد شوره در سر داشتن پوستی چرب و سرخ است که ایجاد پوسته هایی نسبتاٌ درشت و اکثراٌ زرد می کند این نوع از شوره برای درمان نیاز به زمان بیشتری داشته و به علت ایجاد ریزش موی شدید باید حتماٌ در درمان آنها مصر باشید.
  3. قارچ پوستی مالاسه زیا : نوعی قارچ به نام مالاسه زیا که در پوست سر وجود دارد در برخی افراد می تواند موجب ایجاد پوسته های درشت و زننده در سر شود.
  4. شستشوی دیر به دیر : افرادی که دچار شوره سر هستند اگر دیر به دیر موها را بشویند مشکلشان حاد خواهد شد و حتی ممکن است علت شوره سر در این افراد فقط شستشوی دیر به دیر سر بوده و با استحمام یک روز درمیان مشکلشان کاملاً رفع شود.
  5. نوع پوست : اگزما و پسوریازیس می تواند در افراد موجب ایجاد شوره شود پس افراد با پوست حساس حتماً باید نوع پوست خود را شناخته و از شوینده های مناسب استفاده کنند.
  6. درماتیت تماسی : منظور حساسیت به شوینده ها و دیگر محصولات مراقبت از مو است که در افراد با موهای حساس می تواند موجب ایجاد شوره شود این افراد باید در انتخاب نوع شامپوی مصرفی خود با دقت عمل کنند.
  7. برخی بیماری ها : بیماری هایی مانند پارکینسون و برخی دیگر از بیماری ها می توانند موجب ایجاد شوره در سر شوند.
  8. استفاده از برخی دارو ها : برخی داروها که برای بیماران خاصی تجویز می شود می توانند در تجدید شوره سر و حتی ایجاد آنها تأثیر گذار باشند.
  9. برخی بیماری های عصبی : در برخی موارد که شاید بتوان گفت خوشبختانه از درصد کمی برخوردارند بیماری های عصبی می توانند موجب ایجاد و یا شدت شوره سر شوند.
  10. تغذیه نادرست : یکی از علل شوره سر و خیلی از بیماری ها تغذیه نادرست است یک فرد سالم باید در طی روز غذاهای کم حجم حاوی ویتامین ها ، پروتئین ها و مواد معدنی را استفاده کند.
  11. استرس و اضطراب که در برخی از افراد به طور ناخواسته همراه با خارش سر است می تواند موجب ایجاد شوره سر شود.
  12. نوع شرایط جوی : در چه منطقه ای با چه نوع آب و هوایی زندگی می کنند اگر منطقه ی شما دارای آب و هوای گرم و مرطوب است احتمال ابتدای شما به شوره سر وجود دارد.
  13. تعریق زیاد : برخی افراد در طول روز و حتی شب بخصوص از ناحیه سر خیلی تعرق دارند این موضوع می تواند علت تشدید و یا حتی ایجاد شوره سر شود.
  14. عدم تعادل هورمونها : برخی هورمونها اگر در بدن تنظیم نباشند می توانند علت ایجاد شوره سر باشند که البته تشخیص آن فقط با انجام آزمایشات مخصوص امکان پذیر است .
  15. مواد آرایشی مو : استفاده بی رویه از ژال ، تافت و اسپری مو ، کرم مو ، واکس مو ، سشوار و دیگر مواد و ابزار آرایشی مو می توانند پوست را دچار خشکی و یا چربی زیاد کرده و ایجاد شوره سر کنند.
  16. شستشوی نادرست مو ها : اگر بعد از شستشوی مو ها شامپو یا صابون روی موها باقی بماند شک نکنید که پوست سر شما را دچار شوره سر و خارش خواهد کرد.
  17. زیاده روی در شانه زدن : برخی افراد دچار وسواس بوده و مرتب در طی روز موها را با شدت شانه می زنند که این کار به ریشه مو و پوست سر آسیب زده و موجب شوره سر نیز خواهد شد.
  18. رعایت نکردن بهداشت : برای اینکه دچار قارچ های سر که شوره سر را ایجاد می کنند نشوید باید حوله ، شانه و هر وسیله ای که برای آرایش موها استفاده می کنید مخصوص خودتان باشد و به هیچ وجه از این وسایل به طور عمومی استفاده نکنید چون نه تنها موجب شوره سر بلکه موجب برخی دیگر از بیماری های پوستی نیز خواهید شد.
  19. استفاده بی رویه از شیرینی جات : شاید این مطلب را خیلی جاهای دیگر نیز خوانده باشید باید اینجا نیز به شما بگوییم که استفاده بی رویه از قند و شکر و شیرینی جات که موجب افزایش قند خون می شوند می توانند در نهایت موجب آسیب های پوستی و ایجاد شوره نه تنها در سر بلکه در تمام بدن شوند.
  20. التهاب پوست سر : اگر در پوست سر دچار التهاب شده اید قبل از اینکه دچار شوره سر و دیگر بیماری های پوستی شوید این مشکل را با مراجعه به پزشک متخصص رفع کنید.
  21. استفاده از لوسیون های خشک کنند حاوی الکل : اگر در استفاده از این دست  لوسیون ها مداومت کنید احتملاً به زودی دچار شوره سر خواهید شد.
  22. چاقی : یکی دیگر از علل شوره سر می تواند چاقی مفرط باشد که این مسئله موجب ایجاد خیلی بیماری های دیگر نیز هست پس بهتر است برای سلامت عمومی خود حتماٌ راهکاری برای رفع چاقی مفرط خود بیابید البته همزمان می توانید شوره سر را نیز درمان کنید.
  23. سنین بلوغ : رسیدن به سن بلوغ در هر نوجوانی به شکلی عوارض خود را بروز می دهد مانند جوش های صورت و در برخی نوجوانان می تواند موجب ایجاد شوره نیز شود.
  24. شپش : اگر به طور ناگهانی دچار خارش و شوره در سر شدید این احتمال را مد نظر بگیرید که ممکن است شپش وارد سر شما شده باشد پس حتماٌ قبل از هر اقدامی از نبود آن اطمینان حاصل کنید.

درمان شوره سر

معرفی بهترین کلینیک های پوست و مو و زیبایی در تهران

ما را همراهی کنید در پیج اینستاگرام ایرانا بیوتی