انجام لیزر بدن برای از بین بردن موهای زائد روشی مورد پسند است و به خوبی می تواند فرد را از شر موهای زائد خلاص کند اما اینکه این روش تا چه حد می تواند موجب بروز عوارض شود و آیا عوارض لیزر بدن در حدی است که ریسک آن را پذیرفته و از این روش استفاده کرد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

برای انجام لیزر مو های زائد اشعه ی لیزر به فولیکول های مو تابانده شده و موجب از بین رفتن مو ها می شوند.این روش درمانی مزایای فراوانی داشته و روشی دقیق و سریع است که در چندین جلسه اجرا می شود و به مرور زمان موها ضعیف و نابود می شوند.اما این روش درمانی در کنار مزایا،معایبی نیز دارد که شاید برای برخی افراد شدیدتر باشد پس قبل از انجام لیزر اطلاعات کافی در رابطه با عوارض این روش کسب کنید.

تنها روشی که برای حذف دائم موهای زائد وجود دارد لیزر موهای زائد است به همین دلیل افراد زیادی از این روش استفاده می کنند که ممکن است برخی از افراد به عوارض این روش گرفتار شوند در ادامه به بررسی عوارض این روش خواهیم پرداخت.

 

لینک های مفید:
بهترین کلینیک لاغری

 

قبل از بررسی عوارض لیزر بهتر است بدانید که روش های لیزر یا دستگاه های نوری می توانند عوارضی داشته باشند که هر قدر طول موج و زمان تابش بیشتر باشد احتمال بروز عوارض بیشتر خواهد بود. افرادی که پوست های تیره ای دارند نیز احتمال بروز عوارض لیزر در آنها بیشتر خواهد بود.

از عوارض مختصر که به زودی رفع خواهند شد مانند قرمزی و التهابات پوستی خیلی زود برطرف خواهند شد اما برخی از عوارض شدیدتر مانند تغییر رنگ در پوست و ایجاد اسکار ممکن است از عوارض جدی لیزر باشند.

لیزر موهای زائد

عوارض شدید لیزر موهای زائد

شاید با قاطعیت بتوان گفت روش لیزر روشی ایمن و کم تهاجم است و درصد بسیاری از افراد که از این روش استفاده کرده اند به این مطلب اذعان دارند و این روش را روشی بی خطر و راحت می دانند اما خوب برای برخی از افراد لیزر مو می تواند همراه با برخی عوارض حاد تر باشد مانند:

1- قرمزی پوست

در لیزر موهای زائد پرتوها به فولیکول مو تابانده شده و موجب تخریب آنها می شوند این عمل می تواند موجب قرمزی و تحریک پوست شود که در اکثر افراد سطحی و زودگذر خواهد بود اما ممکن است در برخی از افراد این عارضه همراه با سوزش و خارش شدید بوده و موجب بروز حساسیت و التهابات پوستی نیز شود.

این عارضه در صورت کم تجربه بودن فردی که با دستگاه لیزر کار می کند ممکن است شدیدتر شود پس بهتر است کار لیزر موهای زائدتان را به پزشکان متخصص و با تجربه بسپارید.

 

لینک های مفید:
بهترین کلینیک زیبایی

 

2- تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ در پوست اگر خفیف باشد و در مدت زمان کوتاهی رفع شود چندان اهمیت ندارد ولی در برخی موارد ممکن است این تغییر رنگ تا حدود 3 تا 8 ماه به طول بینجامد که اگر در ناحیه صورت باشد به هیچ وجه جالب نیست .

علت ایجاد این تغییر رنگ افزایش رنگدانه ملانین در اثر تولید زیاد آن در سلول های ملانوسیت پوست و یا پدیده ی هایپرپیگمانتاسیون می باشد که موجب می شود در محل لیزر افراد با پوست سفید پوستشان تیره تر شود و افراد با پوست تیره پوستشان روشن تر شود.

 

3- پوسته پوسته شدن پوست

احتمال رخ دادن این مشکل در لیزر مو های زائد زیاد است اما خفیف بوده و بعد از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد اما ممکن است در برخی از افراد این مشکل به حدی باشد که موجب ایجاد زخم و اسکارهای پوستی شود که ناخوشایند خواهد بود و علت آن می تواند تابانده شدن طولانی مدت پرتوهای لیزر به روی پوست باشد که اگر پوست فرد حساس باشد نمی تواند مدت زمان زیادی را برای تابش پرتو تحمل کند پس دچار آسیب خواهد شد.

برای جلوگیری از رخ دادن این مشکل پزشک باید قبل از شروع به کار میزان حساسیت پوست فرد را بررسی کند.

 

4- زخم شدن پوست

اگر دستگاه مناسب برای لیزر موهای هر فردی بسته به شرایط پوستش با دقت انتخاب شود احتمال رخ دادن زخم ها و اسکار های پوستی وجود نخواهد داشت اما اگر به این نکته دقت نشود ممکن است فرد دچار زخم های پوستی شده و بعد از بهبود زخم ها اثرات آن به صورت اسکارهایی باقی بمانند.

لیزر الکساندریت مناسب برای پوست های سفید و معمولی است و لیزر دیود برای افراد با رنگ پوست برنزه ،و لیزر ان دی یاگ برای افراد با رنگ پوست تیره مناسب خواهد بود. پس اگر پزشک به این مسئله دقت کرده و دستگاه مناسب را انتخاب کند پوست دچار زخم و اسکار نخواهد شد.

 

5- جوش و آکنه در پوست

با انجام لیزر موهای زائد ممکن است با از بین رفت موها و بسته شدن مسیر منافذ پوستی جوش ها ایجاد شوند.این مشکل طبیعی بوده و با استفاده از کرم های خاص با تجویز پزشک می توان از این مشکل درامان بود.

 

6- هایپرتریکوز یا پرمویی

روش لیزر برای رفع موهای زائد به کار می رود اما چه می شود که این روش برعکس عمل کرده و موجب افزایش موهای زائد می شود؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این مشکل نیز می تواند به خاطر کم تجربگی پزشک معالج رخ دهد.

بدین صورت که اگر انرژی لیزر به حد انرژی اپتیمم و ایده آل نباشد نمی تواند فولیکول های مو را به طور کامل از بین ببرد پس فولیکول های اسیب دیده شروع به ترمیم خود کرده و فولیکول های موهای غیر فعال نیز فعال شده و رشد آنها قوی تر می شود و به اصطلاح هایپرتریکوز یا پرمویی اتفاق می افتد.

موهای زائد نازک و ظریف در لیزر درمانی به خوبی عمل نمی کند و بهتر است از لیزر این قبیل مو ها منصرف شوید در غیر اینصورت در انتخاب پزشکی متخصص و باتجربه دقت عمل به خرج دهید.

7- سوختگی در محل لیزر

بی تجربه بودن پزشکی که کار لیزر را انجام می دهد می تواند موجب سوختگی و تاول در محل لیزر شود چون پرتوهای لیزر دارای حرارت بالا بوده و اگر به درستی کنترل و اجرا نشود می تواند موجب سوختگی شود که البته احتمال سوختگی ها و تاول های سطحی در اکثر افراد وجود دارد که مشکلی جدی نبوده و به زودی ترمیم می شود اما در سوختگی های نوع دو و سه مطمئناٌ پزشک شما باتجربه نبوده وکار خود را به درستی انجام نداده و یا دستگاه لیزر مناسب با شرایط پوست فرد انتخاب نشده است.

در هنگام لیزر احساس گرما و سوزشی خفیف عادی است ولی اگر احساس گرما و سوزش قوی بود باید سریعاً به پزشک اعلام شود.

 

8- عفونت پوست

خطر بروز عفونت بعد از لیزر مانند برخی دیگر از جراحی های زیبایی متداول است چون پوست حساس شده و احتمال دارد به راحتی دچار عفونت های باکتریایی ، قارچی یا ویروسی شود .برخی افراد که قبل از لیزر به مدت طولانی در معرض نور خورشید بوده اند ممکن است دچار حساسیت پوستی شوند و علت دیگر حساس شدن و عفونت پوست می تواند ضعف بهداشت در محل کلینیک باشد.

 

9- آسیب به چشم ها

در انجام لیزر پرتوهای قوی و متراکم به پوست تابانده می شوند که اگر این کار با دقت انجام نشود احتمال آسیب به چشم وجود دارد بخصوص در مواردی که لیزر صورت انجام می شود و امواج لیزر به چشم ها نزدیک تر است.پس انجام لیزر در اطراف چشم پیشنهاد نشده و باید بدانید که برخورد پرتوهای لیزر با چشم بسیار خطرناک است.

عوارض لیزر موهای زائد

سؤالات متداول در رابطه با عوارض لیزر موهای زائد

آیا لیزر می تواند موجب سرطان شود.

تا به حال ثابت نشده که لیزر موهای زائد موجب سرطان شود بلکه حتی برای از بین بردن برخی سرطان های پوستی نیز از لیزر استفاده می شود.پس نیازی نیست نگران این مسئله باشید.

 

آیا خانم های باردار می توانند لیزر انجام دهند؟

لیزر موهای زائد برای خانم های باردار به هیچ وجه مورد تأیید نیست چون در رابطه با عوارض لیزر بر روی جنین هنوز تحقیقات جامع ای انجام نشده و احتمال خطر برای جنین وجود دارد.اگر در دوران بارداری موهای زائد شما افزایش یافته جای نگرانی نیست و این مو ها اکثراً بعد از زایمان از بین خواهند رفت پس برای رفع آنها عجله نکنید.

 

آیا لیزر موهای زائد موجب ناباروری می شود؟

پرتوهای لیزر مو به حدی قوی نیستند که بتوانند به اندام های داخلی تولید مثل اسیب وارد کنند.حتی اگر مناطق نزدیک به رحم و تخمدان ها و بیکینی را لیزر می کنید مطمئن باشید که خطر ناباروری وجود ندارد.

 

آیا لیزر بیکینی عوارضی به همراه دارد؟

عوارض لیزر بیکینی نیز مانند بقیه ی قسمت ها عادی بوده و می تواند موجب تورم و قرمزی پوست شود .اگر به کلینیکی معتبر با پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید مطمئناٌ لیزری با کمترین عارضه خواهید داشت.

آیا لیزر موهای زائد صورت را تأیید می کنید؟

شاید بتوان گفت صورت از حساس ترین قسمت های بدن است که هم زیبایی فرد را تضمین می کند و هم اندام حساس چشم در این ناحیه قرار دارد پس مطمئناً لیزر در این قسمت از حساسیت بالاتری برخوردار است .

تابش پرتوهای لیزر به چشم ها می تواند آسیب جدی به چشم ها وارد کند و همچنین اگر هر یک از مشکلات گفته شده در بالا برای صورت رخ دهد مانند زخم ، تاول ،تغییر رنگدانه و قرمزی پوست صورت، می تواند زیبایی فرد را به خطر بیندازد

اما با وجود همه ی خطرات گفته شده در بالا باز هم افراد علاقمند به استفاده از این روش هستند تا موهای زائد صورتشان از بین رفته و پوستی صاف و زیبا داشته باشند پس پیشنهاد ما به این افراد مراجعه به پزشک متخصص زیبایی با تجربه و خبره است تا کاری بی نقص با کمترین عوارض اجرا شود البته قابل ذکر است که عوارض گفته شده در موارد نادر امکان رخ دادن دارد.

 

آیا لیزر موهای زائد برای دختران عوارضی دارد؟

به طور کلی باید بگوییم خیر هیچ گزارشی در این رابطه وجود ندارد اما در رابطه با آسیب های گفته شده در بالا که برای هر شخصی ممکن است رخ دهد فقط پیشنهاد ما به شما مراجعه به پزشک متخصص و با تجربه است تا از بهترین دستگاه ها و به صحیح ترین شکل استفاده شود.

لیزر موهای زائد

جمع بندی نهایی

اگر قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید مشکلی نیست و می توانید به سراغ استفاده از این روش بروید ولی به چند نکته دقت کنی اول اینکه به دنبال قیمت های پایین برای لیزر نگردید بلکه هدف اولتان را کیفیت و تجربه قرار داده و با اطلاع از نوع دستگاهی که قرار است با آن کار لیزر روی شما انجام شود و تبحر پزشک متخصص زیبایی به بهترین کلینک مراجعه کنید.

دوم اینکه به نوع پوست خود دقت کنید اگر پوست حساسی دارید که به راحتی اسیب می بینند با پزشک در این رابطه مشاوره کرده و اگر میزان حساسیت پوستتان بالاست فقط با تأیید کامل پزشک لیزر موهای زائد را انتخاب کنید.