استفاده از روش کاشت مو برای رفع کچلی روشی بسیار مفید بوده و در اکثر افراد اثری مثبت بر جای می گذارد البته به شرطی که کار کاشت مو به متخصص باتجربه سپرده شود و نکات ضروری برای محافظت از موهای کاشته شده قبل و بعد از کاشت مو به خوبی انجام شده و مورد توجه قرار گیرد.حال اینکه مصرف دخانیات و سیگار بعد از کاشت مو چه اثرات مثبت یا منفی برای فرد به همراه خواهد داشت را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

آیا سیگار کشیدن بعد از کاشت مو برای موهای کاشته شده خطری ایجاد می کند؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که بی شک سیگار کشیدن برای موهای کاشته شده مضر است چون سیگار حاوی مواد شیمایی خاصی است که موجب تغییر در غلظت خون شده و احتمال لخته شدن خون را بالا می برد از این رو سیگار کشیدن نه تنها بعد از کاشت مو حتی قبل از کاشت مو نیز در طی عمل کاشت مو می تواند خطر ساز باشد.

 

 

سیگار حاوی نیکوتین بوده و این ماده رگ های خونی را منقبض کرده و اجازه نمی دهد مونوکسید کربن خون،اکسیژن را به اندام های بدن انتقال دهد.با اختلال در گردش خون ،خونرسانی به فولیکول های مو نیز به خوبی انجام نشده و مواد معدنی و مغذی مورد نیاز موها تأمین نمی شود از این رو موهای کاشته شده به خوبی تغذیه نشده و شروع به ریزش کرده و یا رشد نمی کنند.

افراد سیگاری اگر قصد کاشت مو دارند باید قبل از هر اقدامی سیگار را به صورت برنامه ریزی شده کنار بگذارند تا احتمال ایجاد لخته خون ناخواسته در طی جراحی کاشت مو برطرف شده و با خونرسانی منظم و مناسب پیوند موها با موفقیت انجام شود.روش کاشت مو روشی غیر تهاجمی است و اگر فرد بیماری زمینه ای و یا مشکلاتی مانند مصرف دخانیات و مشروبات را نداشته باشد احتمال خطر برای او تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد یافت.

برای اینکه کاشت مویی بی دردسر و بدون عوارض داشته باشید بخصوص اگر فردی سیگاری هستید اول سیگار خود را ترک کرده و سپس به پزشک پوست و موی متخصص و با تجربه مراجعه کنید.

اگر فرد سیگاری بدون توجه به نکات گفته شده برای کاشت مو مراجعه کرده و مسئله را با پزشک مطرح نکند مطمئناٌ نتیجه ی نهایی کار فاجعه بار بوده و بیشتر موهای کاشته شده ریزش خواهند کرد و جزء صرف هزینه و وقت، که بی ثمر مانده چیزی عایدشان نخواهد شد.

همان طور که گفتیم افراد سیگاری قبل از کاشت مو باید سیگار را در دوره ای منظم ترک کنند و اجازه دهند اثرات آن از بدنشان پاک شود تا دچار غلظت خون و لخته شدن خون نشوند و با خونرسانی منظم به موهای کاشته شده کاشت موی آنها موفقیت آمیز باشد اما اینکه سیگار کشیدن بعد از کاشت مو نیز می تواند مشکل ساز باشد یا خیر را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کاشت مو

علت منع مصرف سیگار بعد از کاشت مو

امروزه با وجود اطلاع رسانی های گسترده در زمینه مضرات استفاده از دخانیات و مشروبات، همه ی افرادی که از این مواد استفاده می کنند به خوبی از مضرات و صدماتی که این مواد به بدنشان وارد می کند آگاهی دارند و اگر این افراد تصمیم به کاشت مو گرفتند با آگاهی به این موضوع باید با پزشک متخصص در رابطه با اینکه این روش درمانی می تواند تا چه حد برایشان مؤثر باشد و یا چه کارهایی می توانند برای کاهش اسیب ها انجام دهند مشورت کنند.

مطمئناً پاسخ پزشک به این افراد ترک دخانیات و مشروبات در برنامه ای منظم است اما برخی افراد فکر می کنند که بعد از کاشت مو خطر به پایان رسیده و  می توانند به رویه  ی قبلی زندگی خود باز گشته و مجدد مصرف دخانیات یا مشروتات را آغاز کنند اما اینکه آیا بعد از کاشت مو نیز مصرف این مواد برای مو ها خطر ساز است یا نه ،سؤالی مهم است.

متأسفانه دخانیات و مشروبات الکلی حتی پس از کاشت مو نیز خطر ساز بوده و آسیب جدی به فولیکول های مو وارد می کنند و موجب ریزش و رشد نکردن موهای کاشته شده می شوند از این رو نباید حتی بعد از کاشت مو نیز از این مواد استفاده شود.

کاشت مو

مضرات سیگار کشیدن در کاشت مو

  • قبل از کاشت مو سیگار کشیدن موجب غلظت خون و لخته شدن خون در حین عمل کاشت مو خواهد شد که کار کاشت مو را با شکست مواجه خواهد کرد.
  • احتمال ریزش موهای کاشته شده در افراد سیگاری بسیار بسیار بالا است.
  • زخم های ایجاد شده بعد از کاشت مو در افراد سیگاری به کندی ترمیم شده و موجب ریزش موها خواهند شد.
  • در افراد سیگاری به علت غلظت خون بالا تغذیه ی فولیکول های مو مختل شده و موها به شدت آسیب می بینند.
  • چون ترمیم زخم در افراد سیگاری به کندی انجام می شود در این افراد احتمال عفونت بسیار بالا است.

 

لینک های مفید:
بهترین کلینیک زیبایی

 

کاشت مو

موارد مراقبتی بعد از کاشت مو

  • نحوه خوابیدن : بعد از کاشت مو نحوه ی درست خوابیدن مهم است چون استراحت کامل در سلامت موها اهمیت دارد برای  خواب صحیح باید سر شما 30 درجه بالا بوده و به پهلوها و یا به پشت بخوابید .
  • استفاده از کیسه یخ : بعد از عمل ممکن است پوست سر متورم و دردناک شود که کیسه یخ می تواند در کاهش این عوارض مؤثر باشد البته به شرطی که سینوزیت نداشته باشید .
  • باز کردن پانسمان : برای این کار باید با دقت عمل شود و اگر امکان دارد در کلینیک این کار انجام شود.برای باز کردن پانسمان لایه های روی را برداشته و برای برداشت آخرین لایه که با قسمت کاشت مو در تماس است باید پانسمان به طور کامل خیس بخورد تا بدون ایجاد فشار بر موهای کاشته شده از سطح پوست سر جدا شود .
  • بعد از کاشت مو چه داروهایی مصرف شود : پزشک بعد از کاشت مو به شما داروهای مورد نیاز را تجویز کرده و نیازی نیست خود دست به کار شوید. پزشک داروهای ضد عفونت و التهاب و برخی داروهای ویتامینه را به شما تجویز خواهد کرد.
  • مواد غذایی مناسب برای بعد از کاشت مو : استفاده فراوان از مایعات و میوه ها و همچنین مواد غذایی غنی از ویتامین C ،مناسب خواهند بود.

موارد منع مصرف بعد از کاشت مو

  • مصرف دخانیات : مضرات دخانیاتی مانند سیگار و قلیان امروزه برای همه آشکار است و بعد از کاشت مو نیز باید از این ماده ی مخرب تا حدود یک ماه دوری کرد تا به موها آسیب نرسد.
  • مصرف مشروتات الکلی : نوشیدنی های الکلی موهای کاشته شده را به خطر می اندازد و اجازه نمی دهد گردش خون در بدن به طور طبیعی انجام شود و این موضوع شدیداً موهای کاشته شده را به خطر خواهد انداخت و تأثیر داروهای بی حسی را نیز از بین خواهد برد پس حدود ده روز استفاده از آن ممنوع است.
  • استفاده از رنگ مو : رنگ مو برای موهای طبیعی شخص نیز مضر است و باید با دقت و مراقبت اجرا شود در رابطه با موهای کاشته شده که بسیار ضعیف هستند این کار باید با دقت بسیار بیشتری انجام شود و این کار را به حدود شش ماه بعد از کاشت مو موکول کرد.
  • شوینده مناسب : برای شستشوی موهای کاشته شده پزشک شامپوی مخصوصی تجویز می کند که این شامپو باید حداقل یک ماه مورد استفاده قرار گیرد و پس از آن نیز با مشورت پزشک شامپو را عوض کرد.
  • سشوار کردن موها : برای داشتن موهایی مقاوم و سالم استفاده از سشوار پیشنهاد نمی شود و در رابط با موهای کاشته شده استفاده از سشوار ، صاف و یا فر کردن موها بسیار مضر خواهد بود و در صورت نیاز از یک ماه بعد دست به اینگونه اقدامات بزنید .
  • استفاده از کلاه : هر چیزی که جلوی رسیدن هوا را به موها بگیرد و موها را تحت فشار قرار دهد برای موهای کاشته شده خطرناک بوده و ممکن است به فولیکول های مو آسیبی جدی وارد کند پس در ده روز اول به هیچ وجه و بعد از آن نیز تا حدود یک سال در صورت نیاز ضروری از کلاه های گشاد و راحت استفاده کنید.

جمع بندی نهایی

اگر می خواهید کاشت مویی موفق داشته باشید باید به نکات مهم قبل و بعد از کاشت مو توجه کامل داشته باشید و از هر گونه رفتاری که می تواند کاشت موی شما را با شکست مواجه کند پرهیز کنید.

پس قبل از اقدام به کاشت مو تمامی موارد را بررسی کرده و در رابطه با سلامت جسمی خود نیز اطمینان حاصل کرده و سپس با مراجعه به پزشک متخصص و با تجربه در محلی کاملاٌ مناسب و بهداشتی کاشت مو را انجام دهید.هر یک از موارد مراقبتی و بهداشتی قبل و بعد از کاشت مو هر چند به نظرتان ساده و بی اهمیت بود باز هم آن را رعایت کنید تا کاشت مویی موفقیت آمیز داشته باشید.