اگر به‌صورت منظم باشگاه می‌روید و قصد انجام جراحی بینی را دارید، احتمالا نگران تمرین بدنسازی بعد از عمل بینی خود هستید! قطعا این موضوع بسیار مهم و حساس است و نیاز به دقت بالایی دارد.

آموزش نکات طلایی ورزشکاران برای شروع بدنسازی بعد از عمل بینی

یکی از دوستانم پارسال تصمیم به انجام جراحی بینی گرفت و دقیقا دغدغه شما را داشت. وقتی زمان عمل فرا رسید با نگرانی زیاد راهی عمل شد. من چند روز او را ندیدم و واقعا حتی فکرش را هم نمی‌کردم به این زودی‌ها او را ملاقات کنم! آن هم کجا؟! در باشگاه!!!

او پس از گذشت چند روز از عملش راهی باشگاه شده بود و مثل همیشه وزنه‌های سنگینش را بلند می‌کرد. اصرارهای من نیز برای منصرف کردن او بی‌فایده بود! تا اینکه یکی از همان روزها به‌صورت ناگهانی به یکی از افراد برخورد و بینی‌اش به طرز وحشتناکی شروع به خونریزی کرد!

من خیلی سریع او را پیش دکترش بردم و وقتی قضیه را به او گفتم بسیار ناراحت و متعجب شد! البته خطر خیلی جدی نبود و با کمی مراقبت و دارو مشکل برطرف شد. بر اساس گفته پزشک اگرچه این ضربه خطر جدی به همراه نداشت اما وزنه‌های سنگین قطعا پس از مدت کمی آسیب بسیار جدی به بینی او وارد می‌کرد و نتیجه عملش را خراب می‌کرد!

در واقع این برخورد ناگهانی سبب خیر شد تا او متوجه خطر اصلی شود! همین مثال دلیل اهمیت آگاهی از نکات ورزش بعد از عمل بینی را مشخص می‌کند. مجموعه زیباکس در زمینه جراحی بینی در تهران و شیراز و همچنین پشتیبانی پس از عمل، حرف اول را می‌زند و در این مقاله شما را با نکاتی بسیار ضروری در مورد ورزش بعد از عمل بینی آشنا می‌کند.

آیا ورزش بعد از عمل بینی خطر دارد؟

فعالیت‌های ورزشی و بدنسازی بعد از عمل بینی می‌توانند تاثیرات منفی بر نتیجه عمل شما بگذارند! البته این اتفاق در صورتی می‌افتد که شما موارد و نکات مهم مربوط به آن را سرسری بگیرید و پشت گوش بیندازید!

در واقع هر نوع ورزش متوسط یا سنگین باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شما شده و حتی در بعضی موارد خطر خونریزی بینی، کبودی و در نتیجه کندی روند بهبودی را به همراه دارد!

شاید کمی مسخره به نظر برسد اما حتی دست کشیدن روی بینی برای پاک کردن عرق نیز می‌تواند تاثیر منفی روی نتیجه عمل‌تان داشته باشد؛ زیرا بافت بینی تا چند ماه بعد از عمل نسبت به تغییر فرم حساس و آسیب پذیر است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنم در 6 هفته اول بعد از عمل بینی هیچ نوع ورزشی را جز پیاده‌روی شروع نکنید!

بدنسازی بعد از عمل بینی چگونه است

چه زمانی می‌توانیم ورزش بعد از جراحی بینی را آغاز کنیم؟!

عمل بینی با وجود اینکه جزو جراحی‌های راحت، بدون خطر و درد به شمار می‌رود، باز هم نیاز به دقت و حساسیت بالایی در مراقبت بعد از عمل دارد! به همین دلیل برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان، تا 6 ماه اجازه هیچگونه باشگاه و فعالیت سنگین ورزشی و بدنسازی را ندارید!

 اگر شما نیز مثل من عاشق ورزش و بدنسازی هستید، باید کمی تحمل این دوره برایتان سخت باشد! البته شما می‌توانید آرام‌آرام و با احتیاط کمی فعالیت‌های خود را افزایش دهید. در قسمت زیر با این روند آشنا می‌شوید.

  • هفته اول بعد از عمل بینی

شاید حساس‌ترین و حتی سخت‌ترین دوره پس از عمل بینی، هفته اول آن باشد! در این 7 روز به جز پیاده‌روی سبک اجازه انجام هیچ‌گونه ورزشی را ندارید! البته فکر نمی‌کنم حتی در صورت تمایل هم بتوانید از پس آن بربیایید و اصلا حتی فکر کردن به آن نیز دور از منطق است!

پیاده‌روی گردش خون شما را بهبود می‌بخشد و به همین دلیل از لخته شدن خون نیز جلوگیری می‌کند! سعی کنید مدت آن نیز از 20 دقیقه بیشتر نشود؛ اگر در حین راه رفتن نیز احساس تنگی نفس و خستگی کردید، حتما پیاده‌روی را متوقف کنید.

این علائم خود نشان‌دهنده افزایش بیش از حد ضربان قلب شما هستند و ممکن است باعث خونریزی بینی نیز شوند! در این دوره از انجام فعالیت‌های هوازی، دو و حتی ورزش‌هایی که در آن نیاز به خم شدن دارید پرهیز کنید.

در هفته اول شما نباید وزنه‌ای سنگین‌تر از 2 کیلو را بلند کنید؛ بنابراین رفتن شما به باشگاه هیچ فایده‌ای ندارد! اهمیت این موضوع به‌قدری است که حتی اگر فرزند دارید نیز بغل و بلند کردن او را به شخص دیگری بسپارید!

  • دو تا چهار هفته بعد از عمل بینی

در این دوره آتل و بخیه‌های بینی شما برداشته می‌شوند و نیاز به یک روز استراحت دارید. حال می‌توانید آرام‌آرام طول پیاده‌روی خود را زیاد کنید واما هنوز هم برای شروع ورزش و باشگاه زود است.

در این مرحله باید از بلند کردن وزنه‌ ، فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری که در آن احتمال سقوط ضربه به بینی وجود دارد و همچنین طناب زدن بعد از عمل بینی پرهیز کنید.

برای انجام فعالیت‌های ملایمی مثل یوگا نیز باید حواس‌تان باشد سرتان را به سمت پایین خم نکنید! زیرا اگر جریان خون به سمت سرتان هدایت و یا ضربان قلبت‌تان زیاد شود احتمال خونریزی بینی نیز افزایش می‌یابد!

از آنجا که در این مرحله بینی شما هنوز به لمس، ضربه و پرش حساس است، هنوز هم انجام بدنسازی کار عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود! 

  • چهار تا شش هفته پس از جراحی بینی

حال که یک ماه از عمل بینی‌تان می‌گذرد می‌توانید کم‌کم شدت و طول فعالیت‌های خود را افزایش دهید. در این مرحله هنوز هم بینی شما حساس است و باید حواس‌تان باشد از ضربه، تماس و افتادن جلوگیری کنید!

  • شش هفته بعد از عمل بینی

به‌طور معمول باید 6 هفته برای ترمیم بافت‌های ساختاری بینی به بدن‌تان زمان بدهید! فکر نکنید که پس از عبور از این دوره دیگر خطر را پشت سر گذاشته‌اید! هنوز هم بینی شما نیاز به مراقبت دارد و باید از تماس و ضربه دوری کنید!

البته هنوز هم برای انجام ورزش‌های حرفه‌ای و بلند کردن وزنه‌های سنگین زود است و به 6 ماه زمان نیاز دارد! می‌دانم این زمان بسیار طولانی و سخت می‌گذرد اما سلامتخودتان بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد!

بدن هر شخص با بقیه متفاوت است و در صورت ضرورت می‌توانید با پزشک‌تان مشورت و سپس تصمیم‌گیری کنید. مشاوران و پزشکان زیباکس در زمینه عمل جراحی بینی دانش بالایی دارند و می‌توانید مشکلات و نظرات خود را با آن‌ها در میان گذاشته و بهترین راهنمایی را دریافت کنید.

بهتر است بدانید آفتاب‌سوختگی نیز روند درمان شما را کند می‌کند؛ بنابراین از ورزش و ماندن زیر نور شدید آفتاب نیز خودداری و حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

چه مدت بعد از عمل بینی جراحی میتوان ورزش کرد

زمان مناسب برای شروع بدنسازی بعد از عمل بینی 

در قدم اول باید بدانید بدن هر فرد با دیگری تفاوت دارد و نمی‌توان یک نسخه را برای همه پیچید! به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم از مشاوره تخصصی و حرفه‌ای تیم زیباکس برای گرفتن ویزیت نیم بهای بهترین جراح های بینی استفاده کنید، شرایط خود را برای آن‌ها توضیح دهید و بهترین تصمیم را بگیرید. ما با انجام فعالیت‌هایی باعث کاهش هزینه‌ها و انجام جراحی بینی ارزان در تهران می‌شویم

یک قانون کلی و نکاتی نیز در این زمینه وجود دارند! عمل بینی از نوع سرپایی است و با عمل‌های سنگینی مثل مغز و قلب فرق می‌کند! بنابراین شما حتی از روز بعد از عمل‌تان می‌توانید تمام کارهای شخصی و ضروری خود را انجام دهید. 

اما انجام فعالیت‌های ورزشی و شروع بدنسازی بعد از عمل بینی نیاز به زمان و احتیاط بیشتری دارد! بهترین مدت زمان برای شروع حرفه‌ای و جدی بدنسازی بعد از عمل بینی، 6 ماه بعد است! 

 با توجه به نکات زیر شما می‌توانید خیلی آرام و با صبر و حوصله، تمرینات خود را پیش ببرید و به حالت عادی خود برگردید.

نکاتی طلایی در مورد باشگاه بدنسازی بعد از عمل بینی

نکات مهمی در مورد بدنسازی بعد از جراحی بینی وجود دارند و شما باید بدانید در هر دوره تا چه حد مجاز به انجام حرکات ورزشی هستید. در ادامه در این مورد توضیحات کاملی برایتان ارائه می‌دهیم.

  • ماه اول

در این دوره شما مجاز به شروع ورزش در باشگاه و خانه نیستید و فقط باید ورزش‌‌های آرامی مثل پیاده‌روی را انجام دهید.

  • ماه دوم

در این مرحله هنوز هم برای شروع بدنسازی زود است و توصیه می‌کنم فقط پیاده روی را انجام دهید. البته می‌توانید وزنه‌های تا 2 کیلوگرم را بلند کنید اما رفتن بعه باشگاه اصلا کار عاقلانه‌ای نیست!

  • ماه سوم 

در این دوره باید از دویدن و یا تکان دادن بینی خود جلوگیری کنید اما می‌توانید کمی خود را سنگین‌تر کنید. فعالیت‌های ورزشی آسان و سبک را در خانه انجام دهید زیرا رفتن به باشگاه سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.

  • ماه چهارم

در ماه چهارم بعد از عمل جراحی بینی شما می‌توانید کمی وزنه‌های خود را برای تمرین در منزل سنگین‌تر و حتی حرکات وارونگی یوگا را نیز به آرامی شروع کنید. البته دقت کنید پس از انجام این حرکات بینی شما متورم نشود! این تورم در واقع هشداری برای توقف تمرینات است و در صورت مشاهده آن باید انجام حرکات‌تان را به هفته بعد موکول کنید.

  • ماه پنجم و ششم

پس از عبور از ماه پنجم شما می‌توانید بازگشت خود را به باشگاه جشن بگیرید و ورزش خود را بدون هیچ نگرانی و دغدغه شروع کنید!

اگر در طول ورزش خود از مکمل‌ها استفاده می‌کردید، استفاده مجدد از آن را به چند روز بعد از عمل بینی موکول کنید. البته از آنجایی که شروع بدنسازی بعد از عمل بینی نیاز به مقداری زمان دارد، بهتر است استفاده از مکمل‌های ورزشی را نیز همان موقع شروع کنید.

نکات ضروری دراز نشست بعد از عمل بینی که باید حتما بدانید

همان‌طور که در قسمت قبل گفتیم شما در این دوره زمانی می‌توانید ورزش‌های سبکی مثل پیاده‌روی و نرمش‌های شانه را انجام دهید. این حرکات به بهبود گردش خون در بدن‌تان کمک و از کبودی نیز تا حد زیادی جلوگیری می‌کنند.

با توجه به مطالب گفته شده انجام ورزش‌هایی مثل دراز نشست، ایروبیک، دوچرخه سواری ودر این مرحله کار خطرناکی است!به طور میانگین بعد از گذشت 7 یا 8 هفته از عمل جراحی بینی شما می‌توانید ورزش‌های کششی را آغاز کنید.

اگر عادت به انجام حرکت دراز نشست در خانه یا باشگاه دارید، در ابتدا حتما با پزشک خود مشورت کنید و از روش صحیح آن مطمئن شوید. البته توصیه می‌کنم اگر در هنگام انجام حرکت‌های کششی و دراز نشست  احساس ناراحتی و درد در قسمت بینی داشتید تمرین‌تان را قطع و استراحت کنید.

انجام صحیح دراز نشست بعد از عمل بینی نیازمند رعایت نکات مهمی این که در زیر می‌خوانید.

  1. تمرین‌تان را در مدت زمان کوتاه انجام دهید.
  2. از انجام دراز نشست روی زمین سفت پرهیز کنید.
  3. اگر حس کردید دمای بدن‌تان بالا رفته و یا پوست صورت‌تان قرمز شده است، چند دقیقه به خودتان استراحت دهید.
  4. دست‌هایتان را پشت سر قلاب نکنید.

سخن نهایی در مورد ورزش بعد از عمل بینی

در این مقاله با اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکات ورزش بعد از عمل بینی آشنا شدید. اگر بینی خود را عمل کرده‌اید و قصد شروع ورزش را دارید، حتما نکات بالا را مد نظر قرار دهید. اما اگر هنوز در مرحله انجام تحقیقات هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما از کارشناسان حرفه‌ای زیباکس و جوابگویی فوری آن‌ها استفاده کنید.

اگر هنوز نیز در انتخاب دکتر جراحی بینی شک دارید، مشاوران زیباکس در این زمینه نیز به شما کمک می‌کنند و با بررسی دقیق و وسواسی بینی، بهترین دکتر جراحی بینی در تهران و شیراز را به شما معرفی می‌کنند.

توصیه می‌کنم اگر در حال انجام ورزش‌های حرفه‌ای هستید و برای مسابقات آماده می‌شوید، فعلا انجام عمل بینی را به تعویق بیندازید؛ زیرا نمی‌تواند پس از عمل ورزش حرفه‌ای خود را به سرعت آغاز کنید!

 اگر شما نیز در زمینه ورزش و بدنسازی بعد از عمل بینی تجربه‌ای دارید با ما و دیگران در میان بگذارید و این مقاله مفید را برای بقیه دوستان‌تان نیز بفرستید.