یکی از مشکلات پوستی که زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد به وجود آمدن جوش های سرسیاه در روی بینی و در برخی موارد در روی چانه است که خوشبختانه قابل درمان بوده و راهکارهای خانگی و کلینیکی برای رفع این مشکل وجود دارد.

وقتی پوست مرده ،چربی ، آلودگی هوا وارد منافذ باز پوست می شوند تبدیل به جوش های سرسیاه شده و ظاهری ناخوشایند ایجاد می کنند که حتی کرم پودر ها نیز نمی توانند به خوبی برآمدگی های به وجود آمده روی پوست را پوشش دهند و دردسری غیر قابل تحمل برای فرد ایجاد می کنند که اگر خود به این مشکل دچار باشید این مسئله را به خوبی درک خواهید کرد.

 

لینک های مفید:
سالن زیبایی

 

جوش های سرسیاه

علت به وجود آمدن جوش سرسیاه چیست؟

برای درمان هر مشکلی باید اول علت آن را پیدا کرد تا با رفع علت معلول نیز رفع شود پس قبل از هر سخنی علل به وجود آمدن جوش سرسیاه را بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از لوازم آرایشی به شکلی نادرست می تواند موجب ایجاد جوش های سرسیاه باشد.
  • عوامل ژنیتیکی نیز می تواند موجب ایجاد جوش سرسیاه باشد.
  • استفاده از الکل نیز می تواند باعث به وجود آمدن جوش سرسیاه شود.
  • یکی از مسائلی که می تواند از هر نظر به سلامت و زیبایی فرد صدمه بزند استرس و اضطراب است که در این مورد نیز می تواند دخیل باشد.
  • تغییرات هورمونی از علل دیگر جوش سرسیاه و برخی دیگر از بیماری ها و مشکلات پوست و مو هستند.
  • استفاده بیش از حد از کافئین نیز در ایجاد جوش های سرسیاه مؤثرند.
  • سیگار کشیدن صدمه  زیادی به سلامت بدن و پوست و مو وارد می کند و شاید بتوان گفت یکی از کوچکترین کارهایی که انجام می دهد ایجاد جوش سرسیاه روی بینی و چانه است.
  • کاهلی در شستشوی صورت بخصوص بعد از یک روز پرکار در بیرون از خانه نیز می تواند از علل این مشکل باشد.

جوش سرسیاه

 

لینک های مفید:
بهترین کلینیک زیبایی

 

برخی از راهکارهای رفع جوش سرسیاه

1- آلوئه ورا

برگه آلوئه ورا از گیاهان شگفت انگیز در صنعت خوراک ، لوازم آرایشی و بهداشتی است و مزایای بسیار ممتازی دارد که به طور کلی برای درمان مشکلات پوست و مو تجویز می شود یکی دیگر از مشکلاتی که ژل آلوئه ورا می تواند در رفع آن مثمر ثمر باشد پاکسازی صورت از جوش سرسیاه است.برای استفاده از این گیاه کافیست برگ را به دو نیم کرده و ژل داخل آن را تخلیه کنید سپس ژل را روی پوست مالیده و پس از 20 دقیقه پوست را شستشو دهید.

2- چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها سان و می تواند در رفع جوش سرسیاه شما را یاری کند برای استفاده از آن یک قاشق چای سبز را با آب مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را 3 دقیقه روی پوست به نرمی ماساژ دهید و سپس پوست را شستشو دهید.

3- بخار آب

بخار آب به تنهایی نمی تواند موجب رفع جوش های سر سیاه شود ولی با مرطوب کردن و نرم کردن پوست به شما کمک خواهد کرد.پس از بخور دادن پوست، جوش سرسیاه را می توان به راحتی با فشار و یا با استفاده از یکی از راهکارهای گفته شده در این مقاله تخلیه کرد.

برای بخور دادن صورت کافیست حوله ای روی سر بیندازید و صورت را روی ظرفی از آب جوش بگیرید تا بخار آب روی صورت بنشیند البته دقت کنید این کار موجب ایجاد سوختگی در پوست نشود سپس بعد از حدود 10 دقیقه صورت را با آب گرم شستشو داده و فقط با گذاشتن و برداشتن حوله پوست را خشک کنید.

4- جوش شیرین

این ماده در گذشته برای تهیه کیک استفاده می شد که البته امروزه از نظر بهداشتی استفاده خوراکی از این پودر برای سلامت خطرناک شناخته شده ولی استفاده از جوش شیرین در پاکسازی پوست و درمان برخی مشکلات پوست و مو قابل تأیید و تأثیر گذار است.

برای رفع جوش های سرسیاه کافیست مقداری حدود دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را با نرمی روی قسمت هایی که دچار جوش سرسیاه شده اند ماساژ دهید.

بهتر است این کار را بسته به میزان حساسیت پوست در زمانی در حدود 2 تا 5 دقیقه انجام دهید و سپس پوست را به خوبی شستشو دهید.استفاده از جوش شیرین در برخی افراد که پوستی حساس دارند باید با دقت و احتیاط باشد و هفته ای دو بار کافی خواهد بود.

5- عسل و لیموی تازه

عسل از مواد ضدعفونی کننده محسوب می شود و لیمو نیز غنی از آنتی اکسیدان بوده و این دو در کنار هم با دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های مغذی برای پوست در رفع جوش سرسیاه پوست بسیار مؤثر هستند.

برای استفاده از این ترکیب کافیست دو قاشق آب لیموی تازه را با چند قطره عسل مخلوط کرده و روی پوست بمالید و یا لیموی تازه را از وسط برش زده و دو تا سه قطره عسل روی آن بریزید بعد برش لیمو را روی سطح پوست بمالید اگر حس کردید سطح لیمو خشک شده با فشار بسیار کمی اجازه دهید مقداری آب لیمو به بیرون تراوش کند و کار مالش آن را به صورت ادامه دهید.

کار مالش پوست را تا ده دقیقه می توانید ادامه دهید که البته افراد با پوست حساس اگر قبل از این زمان احساس سوزش در پوست داشتند بهتر است سریعاً پوست را شستشو دهند و پس از شستشو می توان با کرم های مرطوب کننده مناسب پوست را مرطوب کرد.

 

6- سرکه سیب با نعناع

این ترکیب با سرکه سیب که ماده ای مفید در پاکسازی پوست است به همراه نعناع که خنک کننده و سقت کننده پوست است می توانند ترکیبی مناسب برای پاکسازی پوست از جوش سرسیاه باشند.

برای استفاده از این مواد کافیست حدود سه قاشق غذاخوری سرکه سیب را با همان میزان نعناع خشک مخلوط کرده و با آب رقیق کنید سپس ترکیب به دست آمده را با پنبه یا قلمو به روی پوست بمالید.

افراد با پوست حساس بهتر است مدت زمان کمی این ترکیب را روی پوست نگه دارند اما اگر پوست حساس ندارید می توانید تا چند ساعت ترکیب را روی پوست نگه داشته و سپس به خوبی شستشو دهید.

7- سفید تخم مرغ

سفیده تخم مرغ غنی از مواد مغذی برای سلامت بدن و پوست و مو است و می تواند منافذ باز پوست را پر کرده و همچنین پوست را لایه برداری کرده و سلول های مرده و آلودگی ها را از روی پوست پاک کند و با این خصوصیات در رفع جوش سرسیاه نیز کاربرد دارد.

برای استفاده از سفیده تخم مرغ کافیست یک عدد تخم مرغ را شکسته و سفیده ی آن را جدا کنید سپس آن را با کمک قلمو و یا پنبه به سطح پوست بمالید و روی آن دستمال کاغذی قرار دهید و با فشاری ملایم آن را به پوست بچسبانید.

بعد از خشک شدن یک بار دیگر سفید تخم مرغ را از روی دستمال کاغذی بمالید و این بار نیز بعد از خشک شدن یک بار دیگر لایه ای دیگر از سفید را به روی لایه های قبلی بمالید و پس از خشک شدن کامل آن را از صورت مانند ماسک بکنید و سپس پوست را شستشو دهید.

8- جوش شیرین و عسل همراه با روغن زیتون

این سه ماده هر یک به نوبه ی خود از قوی ترین خصوصیات برای تقویت و بهبود آسیب های پوست برخوردارند که در ترکیب با یکدیگر معجونی بسیار عالی برای پاکسازی پوست هستند.

این سه ماده در رفع جوش سرسیاه نیز کاربردی بی نظیر دارند جوش شیرین لایه بردار قوی سلول های مرده و چربی های اضافی پوست و عسل ضد باکتری و تنگ کننده منافذ پوست و روغن زیتون رطوبت رسان قوی در کنار شفاف کننده قوی پوست هستند.

و در کنار هم می توانند کک و مک ها و جوش سرسیاه و تیرگی های پوست را از بین برده و پوستی صاف و شفاف ایجاد کنند.

برای تهیه این ماسک کافیست یک قاشق چای خوری جوش شیرین و مقدار مساوی روغن زیتون را با نصف قاشق عسل مخلوط کرده و سپس ترکیب را روی پوست بمالید و بعد از حدود 15 دقیقه پوست را به طور کامل شستشو دهید.

9- سیب زمینی با عسل

سیب زمینی ماده ای بسیار مغذی برای بدن و پوست است و می توان از آن برای پاکسازی و رفع جوش سرسیاه استفاده کرد بدین صورت که یک سیب زمینی را به خوبی شستشو دهید و برش بزنید سپس روی قسمت برش زده چند قطره عسل بریزید و آن را روی پوست کاملاً تمیز بکشید و بعد از دو دقیقه پوست را شستشو دهید.

10- عسل

عسل ماده ای ضد التهاب و ضد میکروب است و می تواند در درمان جوش ها و جوش سرسیاه مؤثر باشد فقط کافیست مقداری عسل را با قسمت کند تیغه ی چاقویی کوچک، روی پوست بکشید و بعد از حدود 10 دقیقه پوست را شستشو دهید.

 

11- زرد چوبه

زرد چوبه از گذشته ها به عنوان یک آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده مورد استفاده بوده و امروزه نیز دکتران طب سنتی همچنان از این ماده به عنوان ضد عفونی کننده و ضد میکروب استفاده می کنند این ماده همچنین می تواند در از بین بردن جوش سرسیاه نیز مؤثر باشد .

در استفاده از زرد چوبه باید نکته ای مهم را در نظر بگیرید پوست برخی افراد خیلی زود رنگ موادی که با آن در تماسند را به خود می گیرد و شاید چند روز طول بکشد تا رنگ مواد از پوست پاک شود و خود با تجربه ای که در سال ها کسب کرده اند به این مطلب واقفند.

پس اگر در این گروه قرار دارید این موضوع را مد نظر قرار دهید که ممکن است رنگ زرد چوبه تا چند ساعت یا چند روز روی پوستتان باقی بماند.

برای استفاده از زرد چوبه دو قاشق غذاخوری از آن را با مقدار مساوی نعناع تازه له شده مخلوط کرده و یا با نعناع خشک و مقداری آب مخلوط کرده و خمیر بدست آمده را روی پوست بمالید و پس از خشک شدن خمیر روی پوست آن را شستشو دهید.

12- پوست پرتقال

پوست پرتقال از قدرت خوبی برای پاکسازی جوش های سرسیاه از روی پوست دارد فقط کافیست مقداری پوست پرتقال را به شکل خمیر درآورید و یا اگر از پوست پرتقال خشک استفاده می کنید آن را پودر کرده و با مقداری آب مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را روی پوست مالیده و 20 دقیقه دقیقه بعد شستشو دهید.

 

13- نمک اپسوم (نمک حمام)

این نمکغنی از املاح معدنی سولفات منیزیم است و خواص درمانی بسیار خوبی در رفع مشکلات پوستی و تقویت پوست داراست این نمک التهابات پوستی را رفع کرده و در بهبود جوش های سرسیاه نیز تأثیر گذار است.

برای استفاده از این نمک یک قاشق چای خوری از نمک را با چند قطره ید و مقداری آب گرم مخلوط کرده و اجازه دهید کاملاٌ در آب حل شوند و پس از سرد شدن آب ،مخلوط را روی پوست بمالید پس از خشک شدن مخلوط روی پوست می توانید پوست را شستشو دهید.

جوش سرسیاه